Hej! Bytte ut orginalhögtalarna i min Lupo till ett par 6.5" Inifinity Ref 6510cs. Passade även på att byta ut orginaldämpningen mot lite silentcoat. Byggde en runt 2cm tjock baffel i MDF och tätade med 2 lager silentcoat mellan plåten och ringen, och skruvade sen baselementet direkt i MDF-ringen.
Bytte i bägge dörrarna, och nu till det roliga; basen är som helt bortblåst
. Finns absolut inte ens en antydan till någon form av det som man brukar kalla bas och då ställer jag inga höga krav. Orginalhögtalarna är ju en ren dröm i jämförelse mot det här, och då inser jag ju självklart att det inte är högtalarna det är fel på utan snarare kombinationen med lådan eller att jag har gjort något riktigt galet. Basarna slår ju som dom ska och jag har testat att spela höger och vänster kanal separat för att se om det kunde bero på ett klassiskt fasfel men sån tur hade man ju inte
Finns det någon ände att börja nysta i eller är det bara så illa att lådan är alldeles för stor och gjord av plåt så att elementet blir extremt missanpassat? Tilläggas bör att jag driver det på huvudenheten (Pioneer deh-7000UB), orginalkablage OCH jag har INTE smällt dit delningsfiltrerna (eller diskanterna så klart) än vilket kanske skulle kunna ge en viss förbättring, men tvivlar på att det kan göra någon superskillnad. Man borde ju ändå hört lite bas nu.
Trodde aldrig att man skulle kunna släcka ut något så extremt på det här viset, en 99 kronors ipoddocka låter definitivt bättre än det här kalaset
. Har kollat över HPF, EQ och annat på HUn men där är allt som det ska.
Tips välkomnas, tack och hej!