3928
Sök

Basen helt utsläckt efter byte av framsystem

9 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Hej! Bytte ut orginalhögtalarna i min Lupo till ett par 6.5" Inifinity Ref 6510cs. Passade även på att byta ut orginaldämpningen mot lite silentcoat. Byggde en runt 2cm tjock baffel i MDF och tätade med 2 lager silentcoat mellan plåten och ringen, och skruvade sen baselementet direkt i MDF-ringen.

Bytte i bägge dörrarna, och nu till det roliga; basen är som helt bortblåst smile . Finns absolut inte ens en antydan till någon form av det som man brukar kalla bas och då ställer jag inga höga krav. Orginalhögtalarna är ju en ren dröm i jämförelse mot det här, och då inser jag ju självklart att det inte är högtalarna det är fel på utan snarare kombinationen med lådan eller att jag har gjort något riktigt galet. Basarna slår ju som dom ska och jag har testat att spela höger och vänster kanal separat för att se om det kunde bero på ett klassiskt fasfel men sån tur hade man ju inte cool

Finns det någon ände att börja nysta i eller är det bara så illa att lådan är alldeles för stor och gjord av plåt så att elementet blir extremt missanpassat? Tilläggas bör att jag driver det på huvudenheten (Pioneer deh-7000UB), orginalkablage OCH jag har INTE smällt dit delningsfiltrerna (eller diskanterna så klart) än vilket kanske skulle kunna ge en viss förbättring, men tvivlar på att det kan göra någon superskillnad. Man borde ju ändå hört lite bas nu.

Trodde aldrig att man skulle kunna släcka ut något så extremt på det här viset, en 99 kronors ipoddocka låter definitivt bättre än det här kalaset smile . Har kollat över HPF, EQ och annat på HUn men där är allt som det ska.

Tips välkomnas, tack och hej!

1 400 Inlägg
22 april 2012
Om du är 100% säker på att dörren är helt tät och inte läcker så kan du börja med att fasvända ENA högtalaren och höra om det blir någon skillnad.

Lägg även örat mot dörren och lyssna ifall det låter som att det är mera bas i dörrsidan.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

9 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Njaa hur pass tät den är vet jag inte. Det finns ju dräneringshål och annat längst ner så helt tät är den ju definitivt inte. Kan det påverka så här mycket?

Men jag har fortfarande  kvar orginaldämpningen på högerdörren och den låter lika illa. Där vet jag ju åtminstone att orginalhögtalaren lirade bra så det borde ju vara tillräckligt tätt.

Testade att lägga örat mot dörren och lite mer bas blev det ju där nere, men ingen superskillnad.
Senast redigerat av runb (22 april 2012)

154 Inlägg
22 april 2012
runb skrev:
Hej! Bytte ut orginalhögtalarna i min Lupo till ett par 6.5" Inifinity Ref 6510cs. Passade även på att byta ut orginaldämpningen mot lite silentcoat. Byggde en runt 2cm tjock baffel i MDF och tätade med 2 lager silentcoat mellan plåten och ringen, och skruvade sen baselementet direkt i MDF-ringen.

Bytte i bägge dörrarna, och nu till det roliga; basen är som helt bortblåst smile . Finns absolut inte ens en antydan till någon form av det som man brukar kalla bas och då ställer jag inga höga krav. Orginalhögtalarna är ju en ren dröm i jämförelse mot det här, och då inser jag ju självklart att det inte är högtalarna det är fel på utan snarare kombinationen med lådan eller att jag har gjort något riktigt galet. Basarna slår ju som dom ska och jag har testat att spela höger och vänster kanal separat för att se om det kunde bero på ett klassiskt fasfel men sån tur hade man ju inte cool

Finns det någon ände att börja nysta i eller är det bara så illa att lådan är alldeles för stor och gjord av plåt så att elementet blir extremt missanpassat? Tilläggas bör att jag driver det på huvudenheten (Pioneer deh-7000UB), orginalkablage OCH jag har INTE smällt dit delningsfiltrerna (eller diskanterna så klart) än vilket kanske skulle kunna ge en viss förbättring, men tvivlar på att det kan göra någon superskillnad. Man borde ju ändå hört lite bas nu.

Trodde aldrig att man skulle kunna släcka ut något så extremt på det här viset, en 99 kronors ipoddocka låter definitivt bättre än det här kalaset smile . Har kollat över HPF, EQ och annat på HUn men där är allt som det ska.

Tips välkomnas, tack och hej!

varför du inte har någon bas är ju för att du driver dem på HU'n tryck dit ett slutsteg så är problemet borta!

1 400 Inlägg
22 april 2012
För det första

Hur har du delat högtalarna.Hp/Lp

Sitter högtalarna under original gallret?. Om svaret är ja. Har du sett till så att det inte läcker ut i dörrsidan (tätat runt högtalaren och fram till gallret så inget ljud kan försvinna åt sidorna) Mycket viktigt.

Och till sist Prova att fasvända ena högtalaren som jag skrev innan och hör om du märker någon skillnad.

Och för att dom ska komma till sin rätta så behöver dom även ett slutsteg då huvudenheten är på tok för klen för dom.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

6 851 Inlägg
22 april 2012
Har du högtalare bak i bilen? För att kolla om det är fasfel, använd då balans och fade. Skillnad fram/bak? Skillnad höger/vänster? Testa först fram, höger/vänster sedan mellan bak och fram.

Men som sagt, vad står delningen på i din cd?

9 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Ska undersöka vidare idag eller i morgon. Börja misstänka mer och mer att det trots allt kan vara felfasat. Ska koppla in delningsfilter också. Återkommer med resultat.
Senast redigerat av runb (23 april 2012)

251 Inlägg
28 april 2012
Och resultatet var??? Man är ju nyfiken!! tongue

9 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
Haha! Bilen står på verkstad. Skulle in på service samt fixa problemet med att den inte får upp "ångan" på vintern. Men en felbeställd termostat gjorde att den fick stå kvar över helgen där. Lovar att återkomma när jag har hunnit kika på det.
Senast redigerat av runb (29 april 2012)

9 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Nu är allt så gott som klart och jo, visst blev det skillnad tillslut!
För det första var det felfasat vilket gjorde att det inte blev mycket till bas i framsystemet. Det blev ju även lite bättre när delningsfiltren kom dit, men den största skillnaden är klarheten i ljudet. Betydligt mer detaljer och kontroll i framförallt mellanregister men även diskanterna. Dock spelar högtalarna inte alls lika djupt som orginalhögtalarna vilket kanske är lite märkligt. Misstänker att dom dörrarna inte är någon dröm att försöka få bra ljud i, eller jag har gjort något skumt där. Men jag satte i slutsteget och subben igen och låter den komplettera upp det problemet. Det var ganska mycket pill innan jag fick allt att låta bra tillsammans. Fick krabba lite med faser mot subben, låg och högpassfilter, EQ osv. men nu låter det bra. Som jag kör nu så har jag bara LPF på 80 hz på subben och ingen HPF på framsystemet sålänge jag inte vill kräma på högre än "vanligt". Det var mycket meck, men ändå värt det i slutändan.

108 Inlägg
11 maj 2012
Jag har noll erfarenhet av högtalarna som du satt i, men min spontana reaktion om man tittar på specen är att du mer eller mindre måste ha ett steg till dom för att göra dom någon rättvisa.

Mina DLS RM6.2 (eller rättare sagt ena dörren) testade jag på originalradion i min Fabia medan jag höll på att bygga, det lät skräp (vilket var väntat), lite konfladder men inte mycket mer.

Nu, uppdämpat på steg, delat vid 50Hz. Om vi säger så här, jag spelar inte Painkiller med Judas Priest i mjukisbyxor winklol

Gissar att en Fabiadörr inte borde vara helt olik en Lupodörr.

Peter smile
Senast redigerat av wolw (12 maj 2012)

Sök