3308
Sök

Volvo S60 "Äter" däck

47 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1
Hej, Har en Volvo S60 -01 som har sänkts av förra ägaren. När den såldes hade han inte gjort någon
4-hjulsinställning än så de ordnade jag på volvo. Efter detta slängde jag på mina 18" fälgar med spritt nya däck på som bilen slet sönder på ungefär 300 mil. Har inte haft någon direkt aggressiv körning under dessa mil utan mest varit lugn crusing eller lång körning.
Däcken som satt på var visserligen skitdäck (Duro) men de känns på däcket att de fortfarande har slitits konstigt... Vinterdäcken har klarat sig bättre men de sliter ändå på tok för snabbt på både in- och utsida.

Min fråga är vad man kan göra åt detta, är det helt enkelt så att volvo tagit in nån praktikant som gjort detta?
Ska tilläggas att värdena inte var 100% men fortfarande inom gränsvärdena.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
22 april 2012
#2
Sliter det på både in och utsida så är det väl att du kört runt med för dåligt lufttryck? wink

Men när man exempelvis sänker V70N får denna ganska saftig camber på bakhjulen så den sliter mycket på insidan av däcket. Men det kan ju inte direkt vara den felande länken heller eftersom du säger att den är 4-hjulsinställd...

Tja!

* Voff voff *
10 588 Inlägg
22 april 2012
#3
tzr50 skrev:
Hej, Har en Volvo S60 -01 som har sänkts av förra ägaren. När den såldes hade han inte gjort någon
4-hjulsinställning än så de ordnade jag på volvo. Efter detta slängde jag på mina 18" fälgar med spritt nya däck på som bilen slet sönder på ungefär 300 mil. Har inte haft någon direkt aggressiv körning under dessa mil utan mest varit lugn crusing eller lång körning.
Däcken som satt på var visserligen skitdäck (Duro) men de känns på däcket att de fortfarande har slitits konstigt... Vinterdäcken har klarat sig bättre men de sliter ändå på tok för snabbt på både in- och utsida.

Min fråga är vad man kan göra åt detta, är det helt enkelt så att volvo tagit in nån praktikant som gjort detta?
Ska tilläggas att värdena inte var 100% men fortfarande inom gränsvärdena.

Fram? Bak? Likadant runtom?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

47 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#4
Däck trycket är uppe i 3 bar nu så skulle inte tippa på att de är de faktiskt tongue

Bakhjulen sliter faktiskt inte nämnvärt mycket utan det är bara fram som det är åt heliske! Cambern bak är ju precis utanför gränsen som du säger kunde de inte ställa den perfekt men som sagt är de fram som är klart värst.

5 089 Inlägg
22 april 2012
#5
När du gör hjulinställning ska du ställa med så raka och nya hjulsom möjligt. ställer du bilen med sneslitna däck så är risken att vinkalrna ändrar sig när du sätter på nya och raka däck. Kan även bli skillnad om du gjort med t.e.x. 16" hjul och sen slänger du på 18" hjul.
Ett stort fel folk missar är att det går att ställa cambern i fram på dessa bilar. Dessa bultar lossar man när man byter fjädrarna. Men du kan ju även ha glapp i någon led som gjort att däcken sliter snett.

Men det lättaste är att åka till verkstan och visa att bilen bara gått 300 mil(dom har troligtvis skrivit upp miltalet när du lämade in bilen) och fråga vad som gått fel.

\Lindgren

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 april 2012
#6
jag brukar lägga min kvalitets 18" däck på 3.2-3.4 bar, har du ett skitdäck kanske du behöver ha högre tryck.
normal sliter s60 bilarna på utsidan för dom har lite toe... sliter de både in och utsida säger jag fel däcktryck.

edit : beror även på vad de är för gummiblandning i däcket.

kan vara däcken som är fullständigt kassa och har fel blandning i däckets ytter/innerkant
Senast redigerat av Xuri (22 april 2012)


47 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#7
Kan ju pröva att höja trycket lite till förstås men kan dåligt däcktryck göra att däcket känns "uppruggat" och lite trubbigt?
Senast redigerat av tzr50 (22 april 2012)

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 april 2012
#8
tzr50 skrev:
Kan ju pröva att höja trycket lite till förstås men kan dåligt däcktryck göra att däcket känns "uppruggat" och lite trubbigt?

en del däck med om du frågar mig dålig gummiblandning kan bli så.

på farsans v70isar har han haft problem med kumho däck att dom har blivit trubbiga på insidan, varannna "dubb/klack" har varit nån millimeter lägre än den andra å detta har orsakat sjungande ljud.
farsan är pedant så han gjorde sig av med dom däcken å bytte mot annat märke. då fick han inte dom problemen.


264 Inlägg
23 april 2012
#9
Hur ska man bete sig med cambern bak då? Min äter på insidan dyrt å byta 20" var flera ggr om sommarn!=S


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 april 2012
#10
Den camber-justeringen du har är endast den som du kan göra via fjäderbensbultarna. Innan dessa dras åt så ska nedre delen av fjäderbenet pressas så långt in som möjligt, alltså så hög camber som möjligt. Det handlar om små mått men det kanske kan göra något skillnad.

Kenko: Det får du leva med. Testa att lasta bilen med 4-500kg i skuffen och se hur många mil du kan köra innan däcken är helt uppätna big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

47 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#11
Slängde in bilen hos volvo för en fyrhjulsinställning igen eftersom de ändå hade missat att båda länkarmsbussningarna + spindelleden var helt slut sist gång yikes. Något jag märkte senare när jag bytte till sommardäck.
Fick hem den i eftermiddags och fick nu veta att de flesta värden var bra förutom toe fram och camber bak. Toe låg totalt 2,09 grader fel (Vänster 1,37 Höger 0,72) vilket justerades till totalt 0,10. Tyckte de kändes skillnad när jag körde hem den, var mycket lugnare på vägen och styrning bättre. Får försöka fixa fram nya däck igen och pumpa upp ordentligt så får vi se! smile

Tack så mycket för alla svar!

47 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#13
FLindgren skrev:
Ställde du med sneslita framdäck igen?

Mekanikern var med ute och synade däcken men sa att de duger för att ställa in.

2 266 Inlägg
24 april 2012
#14
Kenko skrev:
Hur ska man bete sig med cambern bak då? Min äter på insidan dyrt å byta 20" var flera ggr om sommarn!=S

Man får vara lite stöddig om fräsa hålen i bärarmen som sitter fästa i karossen samt ute vid hjulen på de staget man ställer toe in bak och då kan man få de rakt vid fyrhjulsinställningen jag använde extra brickor som jag svetsa fast i bärarmen och toe in staget så de inte kunde rubba sig i nya läget när de var avlånga hål.

Obs detta är ett fult knep men de funkar gjorde så på min v70n, Volvo gjorde min fyrhjulsinställning och jag berätta att jag gjort den modden så fick jag inge garanti på inställning.
Men dom kunde ställa de rakt och sen åkte jag direkt hem och svetsa fast ovannämda brickor sen var de bara åk.

svetsdiff !!!

arenwik
24 april 2012
#15
Duro går åt som smör i solsken roll

264 Inlägg
26 april 2012
#16
F4S4N skrev:
Den camber-justeringen du har är endast den som du kan göra via fjäderbensbultarna. Innan dessa dras åt så ska nedre delen av fjäderbenet pressas så långt in som möjligt, alltså så hög camber som möjligt. Det handlar om små mått men det kanske kan göra något skillnad.

Kenko: Det får du leva med. Testa att lasta bilen med 4-500kg i skuffen och se hur många mil du kan köra innan däcken är helt uppätna big_smile

Haha! Jo de e allt redan lite vikt där<!!!=P


264 Inlägg
26 april 2012
#17
PMPerformance skrev:
Kenko skrev:
Hur ska man bete sig med cambern bak då? Min äter på insidan dyrt å byta 20" var flera ggr om sommarn!=S

Man får vara lite stöddig om fräsa hålen i bärarmen som sitter fästa i karossen samt ute vid hjulen på de staget man ställer toe in bak och då kan man få de rakt vid fyrhjulsinställningen jag använde extra brickor som jag svetsa fast i bärarmen och toe in staget så de inte kunde rubba sig i nya läget när de var avlånga hål.

Obs detta är ett fult knep men de funkar gjorde så på min v70n, Volvo gjorde min fyrhjulsinställning och jag berätta att jag gjort den modden så fick jag inge garanti på inställning.
Men dom kunde ställa de rakt och sen åkte jag direkt hem och svetsa fast ovannämda brickor sen var de bara åk.

Ska kolla lite på de da? Har du besikta så?


2 266 Inlägg
26 april 2012
#18
Kenko skrev:
PMPerformance skrev:
Kenko skrev:
Hur ska man bete sig med cambern bak då? Min äter på insidan dyrt å byta 20" var flera ggr om sommarn!=S

Man får vara lite stöddig om fräsa hålen i bärarmen som sitter fästa i karossen samt ute vid hjulen på de staget man ställer toe in bak och då kan man få de rakt vid fyrhjulsinställningen jag använde extra brickor som jag svetsa fast i bärarmen och toe in staget så de inte kunde rubba sig i nya läget när de var avlånga hål.

Obs detta är ett fult knep men de funkar gjorde så på min v70n, Volvo gjorde min fyrhjulsinställning och jag berätta att jag gjort den modden så fick jag inge garanti på inställning.
Men dom kunde ställa de rakt och sen åkte jag direkt hem och svetsa fast ovannämda brickor sen var de bara åk.

Ska kolla lite på de da? Har du besikta så?

Japp de gjorde jag besikta den i de skicket är i bilderna på min sida. Höjde den inte ens

svetsdiff !!!

264 Inlägg
27 april 2012
#19
PMPerformance skrev:
Kenko skrev:
PMPerformance skrev:

Man får vara lite stöddig om fräsa hålen i bärarmen som sitter fästa i karossen samt ute vid hjulen på de staget man ställer toe in bak och då kan man få de rakt vid fyrhjulsinställningen jag använde extra brickor som jag svetsa fast i bärarmen och toe in staget så de inte kunde rubba sig i nya läget när de var avlånga hål.

Obs detta är ett fult knep men de funkar gjorde så på min v70n, Volvo gjorde min fyrhjulsinställning och jag berätta att jag gjort den modden så fick jag inge garanti på inställning.
Men dom kunde ställa de rakt och sen åkte jag direkt hem och svetsa fast ovannämda brickor sen var de bara åk.

Ska kolla lite på de da? Har du besikta så?

Japp de gjorde jag besikta den i de skicket är i bilderna på min sida. Höjde den inte ens

Okej!! smile Dom sa inget där heller?


2 266 Inlägg
27 april 2012
#20
Kenko skrev:
PMPerformance skrev:
Kenko skrev:

Ska kolla lite på de da? Har du besikta så?

Japp de gjorde jag besikta den i de skicket är i bilderna på min sida. Höjde den inte ens

Okej!! smile Dom sa inget där heller?

Nej dom tyckte den var fin och kul att de finns folk som vill ha snygga och (lagliga) bilar. Enda jag gjorde inför besiktning var att byta rutor och plocka ur xenonet på halvljuset

svetsdiff !!!


Sök