Growe skrev:
det är våran rätt enligt lag att få tex trafikbrott prövade i rätten
detta ger inget mer straff och kostar inte mer för dig som person
och jag föredrar att en domare bestämmer om det är ett brott och vad man ska ha för straff
för det är våran medborgliga rättighet
har inget med om att jag äger ett antal volvo bilar
har fått en fortkörningsbot i mitt liv
och en kamera har plåtat mig men åklagaren valde att lägga ner det av någon anledning
för att ge så bra svar på trådskaparens fråga
om du låter bli att skicka in pappret så kommer dom skicka ut en påminnelse
om du då låter bli så kommer dom välja att antingen lägga ner fallet
eller så tar dom upp det och gör en "utredning"
och dom kommer delge dig misstanke om fortkörning.
om du då inte skriver på tex så kommer dom leta efter dig tills dom får tag på dig..kan vara jobbigt men det beror lite på vart och hur man bor och vart man jobbar
när du är delgiven misstanken så kommer åklagaren tex välja att lägga ner fallet eller välja att åtala dig
då har du möjlighet att välja att gå med på att betala böterna
tror det kallas åtalsunderlåtelse eller något liknade?!
och betala samma bot som om du skrivit under direkt
eller så väljer du att kryssa i att det inte är du som kört
och polisen kommer då utreda och skicka allt till åklagaren som då väljer att antingen lägga ner förundersökningen eller att åtala dig
i detta fallet är du redan delgiven misstanken isamband med att du skriver på och skickar in pappret till polisen
även här har du möjlighet att ha en åtalsunderlåtelse och bara betala boten
om du skiter i att gå med på att betala där så kommer du bli åtalad
då sitter det en domare och ett antal nämdemän som kommer lyssna på åklagarens bevisning och din bevisning
och där kan då domaren tex anse att du kanske kört förfort
men inte haft för avsikt att köra förfort och då frikänna dig
eller dömma dig för fortkörnignen och då får du betala samma belopp som det från början hade blivit för fortkörnignen
inga andra kostnader tillkommer
vinner du i rätten har du även rätt att få ersättning för kostander för att komma till rättegången och även för förlorad arbetsinkomst
anser du att du inte brutit mot hastighetsbegränsningen med flit så tycker jag att du ska ta detta till rättegång
för att få säga din sida av historien
dessutom är det inget farligt på en rättegång du får varken mer eller mindre i registret om du väljer rättegång
och du får inte mer eller mindre att göra med polisen och i deras papper
erkänner du eller blir dömd så kommer det finnas en rad i ditt belastningsregister oavsätt hur man bär sig åt
detta faller under peningböter och är en skitgrej som inte har någon betydelse ifall att man vill bli advokat,polis,väktare,präst eller något annat
ingen har rätt att säga att man gör fel om man tar en fortkörning till rättsalen utan det är våran rätt i det samhället vi lever i
har inget med skattepengar eller något annat att göra utan vårats rättskydd är sånt här i sverige och alla har rätt att utnytja detta oavsätt vad det handlar om för brott man misstänks för
poliser utreder om det KAN vara ett brott
åklagaren avgör om bevisena är starka nog för att tas till rättegång
och domaren avgör om åklagaren kan bevisa att det faktist är ett brott det handlar om
det handlar om att man ska ha en avsikt för brottet man gjort
man kan likagärna bli friad i rätten om man kör några km/h förfort och avsikten var att man skulle följa hastigheten