3435
Sök

Hur mycket värme alstrar ett slutsteg?

157 Inlägg
21 maj 2005
Trådstartare
har menat bygga en ställning för slutstegen i reservhjulsbaljan, men börjar nu bli fundersam på ifall de kommer att få för varmt där nere? ngn som vet hur mycket värme ett slutsteg alstrar? och också någon som vet hur man kan tänkas göra för att kyla dem på ett snyggt sätt? Hur stor chans är det att de börjar brinna? tacksam för alla svar
Senast redigerat av D_Xarz (21 maj 2005)

Administratör
11 915 Inlägg
21 maj 2005
Värme: skiljer sig naturligtvis från produkt till produkt
Kylning: Använd vanliga datorfläktar som går fint på 12V

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

859 Inlägg
21 maj 2005
D_Xarz skrev:
har menat bygga en ställning för slutstegen i reservhjulsbaljan, men börjar nu bli fundersam på ifall de kommer att få för varmt där nere? ngn som vet hur mycket värme ett slutsteg alstrar? och också någon som vet hur man kan tänkas göra för att kyla dem på ett snyggt sätt? Hur stor chans är det att de börjar brinna? tacksam för alla svar

Vad är det för steg? Vet flera som kört steg utan kylning i baljan. Det bästa tycker jag är att först testa utan fläkt, för slutsteg låter bättre varma. Blir det för varmt, ja då är det fläkt som gäller.

/Theo

157 Inlägg
21 maj 2005
Trådstartare
Theo skrev:
Vad är det för steg? Vet flera som kört steg utan kylning i baljan. Det bästa tycker jag är att först testa utan fläkt, för slutsteg låter bättre varma. Blir det för varmt, ja då är det fläkt som gäller.
/Theo

Stegen e, samma som senast hehe wink , ett Eyebrid 1Y500 (www.eyebrid.com) 4ohm mono 1x350w rms. Och ett blaupunkt GTA470 (http://www.blaupunkt.co.uk/7607792077_main.asp) 4ohm 4x70w rms.

Här är bilder på hur det hela ser ut just nu (http://www.garaget.org/archive/5836/485 … 4-7499.jpg ) observera också att stegen är upphöjda 14mm från underlaget för att luft skall kunna cirkulera under dem. detta syns nämligen inte så bra på bilden.

4 554 Inlägg
21 maj 2005
nja brinna kan du ju utesluta..  stegen har förhoppningsvis termiska skydd... så de enda som kommer hända är att stegen flår ifrån när de blir för varmt.. hur varmt de blri beror ju på hur mycke du belastar stegen. givetvis kan man beräkna värmeutvecklingen men de e kämpigt. men ska du täcka över dom skulle jag nog satt in en fläckt just för att få cirkulation på luften..

104 Inlägg
24 maj 2005
Jag tror men är inte säker.. om ett steg gör om all ström som kommer in i steget det vill säga att det är 100% så ska det inte bildas någon värme.. men det finns inga sådana (tror jag). detta måste betyda att ett steg som har hög effek till ett förhållande av ström som förbrukas så bör det alstra mindre värme.. en ettt som ger lite effekt i förhållande till ström som kommer in.

4 554 Inlägg
24 maj 2005
Blobben skrev:
Jag tror men är inte säker.. om ett steg gör om all ström som kommer in i steget det vill säga att det är 100% så ska det inte bildas någon värme.. men det finns inga sådana (tror jag). detta måste betyda att ett steg som har hög effek till ett förhållande av ström som förbrukas så bör det alstra mindre värme.. en ettt som ger lite effekt i förhållande till ström som kommer in.

ja värmen är ju givetvis en effektförlust... men hittar du ett som har en sån verkningsgrad som du menar så köp ett till mej!

494 Inlägg
25 maj 2005
hej jag är inte säker på vart jag läste de men de gämförde ett slutsteg med en glödlampa tror de var på nardik.se man vet ju hur varm ett 60W glödis blir då är de ju bara att tänka hur mycket ett steg blir. men de är ju bara en ricktlinje man får väll hoppas att de är mindre förluster i ett steg en i en lampa:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
25 maj 2005
Vogge skrev:
hej jag är inte säker på vart jag läste de men de gämförde ett slutsteg med en glödlampa tror de var på nardik.se man vet ju hur varm ett 60W glödis blir då är de ju bara att tänka hur mycket ett steg blir. men de är ju bara en ricktlinje man får väll hoppas att de är mindre förluster i ett steg en i en lampa:P

mm man får ju hoppas det eftersom en glödlampa har 90% förlust i värme...
tror inte det är något vidare steg som har det hehe

13 Inlägg
28 maj 2005
Ett vanligt slutsteg, klass AB dvs. har ungefär 50% verkningsgrad.
200W inmatad effekt blir altså 100W värme och 100W lämnas till högtalaren. Desvärre är det inte hela sanningen, då spänningsfall o.d. förekommer under skalet.
Ett Klass D-steg har 90% verkningsgrad.

10 287 Inlägg
30 maj 2005
Om vi skall vrida åt lite till så kan ni ju fundera på vart resten av effekten tar vägen.

Och hur mycket effekt som går ut i själva ljudvågen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

305 Inlägg
30 maj 2005
Klass D är mer ett Miljövänligt alternativ änn ljudkvalitet .
då vill du inte veta hur mycket som du förlorar när det som är kvar ur steget skickas till högtalarelementet  . där tappar du en himmla massa som blir värme .   
Ett exempel .
Är verkningsgraden 0.3% (vilket för en högtalare inte är så dåligt) kommer 100 Watt tillförd effekt hela 99.7 watt att omvandlas till värme i talspolen .
/Källa Svenska hifi institutet.

47 Inlägg
30 maj 2005
Förra sommaren brände jag trissorna i mitt steg... det var ett MDS Classic 4 amp. Fast jag vet inte riktigt om det hade med effekten att göra... det var nämligen nästan 30 grader ute då... vågar nog inte ens tänka på hur varmt det var i bilen. Sen fick jag steget lagat, efter det har jag kört med 2 datorfläktar (en för inblås å en för utblås), det har funkat väldigt bra.

Köp en Opel, bli belåten.
Se naturen genom plåten

Sök