3080
Sök

Läckage kylarvätska Peugeot 206

BFO
130 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Peugeot 206 1,4 -01 som blev tom på kylarvätska under en tur igår. Kan erkänna att jag pressade den lite senast jag körde för att sedan ställa den på uppfarten över natten. Körde sedan en lugn tur och parkerade då jag märkte att det snabbt bildades en pöl under bilen.

Så gott det gick kunde jag lokalisera läckan till högra sidan av motorn, där rem och kugghjul sitter.

HÄR: http://www.ladda-upp.com/bilder/68287/janne

Nu är min fråga, finns det någon "vanlig brist" som liknar mitt problem? När jag häller i glykol nu så rinner det bara rakt ut, oavsett om motorn är igång/varm/kall/avstängd så läckan är väldigt stor.

Ska ut i garaget imorgon och slänga ett brunöga på den men tänkte höra mig för om tips innan!


Mvh Johan

30 Inlägg
26 april 2012
#2
vattenpumpen? smile


30 Inlägg
26 april 2012
#3
termostaten?


30 Inlägg
26 april 2012
#4
dessa packningar du vet, håller inte att gasa med franska saker;) Ursäkta mina spridda inlägg


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 april 2012
#5
Vanligt att vattenpumpen går på dessa.  Brukar rekomenderas att man byter vattenpumpen vid kamremsbyte.

Hur långt har den gått samt är pumpen bytt?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

4 Inlägg
26 april 2012
#6
oj oj.

Hände samma sak med min fast mitt vatten åkte in i motorn istället och hälften var kvar. I glykolkärlet såg jag också lite oljedroppar och det var brunatkigt.

Kollade runt och det verkade vara en packning i motorn som pajat.

- topplockspackningen.

Du verkar ha en läcka som du säger då glykolen försvinner direkt och inte ovannämnda.

någon nämnde vattenpumpen . Lycka till med felsökningen.

Toyota MR2 Roadster, Fiat Coupe 16V Turbo, Peugeot 206
bäst: Peugeot 206 90hp! :). alla är snabba fast bäst ax på d andra.

BFO
130 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#7
myran skrev:
Vanligt att vattenpumpen går på dessa.  Brukar rekomenderas att man byter vattenpumpen vid kamremsbyte.

Hur långt har den gått samt är pumpen bytt?

Ja angående toppackningen så brukar väl oftast bilen börja ryka vitt vilken den inte gjorde!


Bilen har gått ca 15000kr och kamrem ska vara bytt vid 11000 mil.

Angående fransk skit så kan jag bara hålla med, men den går ju billigt iallafall! Men får börja med att kolla packningarna där i regionerna!


Sök