3345
Sök

Tvåmassesvänghjul elr. Vanligt svänghjul? (kopplingsbyte golf gti)

51 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan,
Skulle gärna vilja ha svar på min fråga som lyder,
Vad är det för skillnad på tvåmassesvänghjul, och vanligt svänghjul? Och isåfall vad har jag i min bil?

Bilen är en Golf 1.8T GTI 150hk - 00

Ska nämligen byta koppling då den börjar slira lite nu, och behöver veta vilken typ att koppling jag ska köpa, skulle uppskatta länkar till hemsidor också smile

Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 365 Inlägg
27 april 2012
#2
Syftet är att minska vibrationer och dämpa oljud som orsakas av en inte helt jämn kraft från vevaxeln, de flesta bilar från sent 90 tal har detta orginal. Är du säker på att du inte redan har ett sådant?

Om du är nöjd med hur bilen beter sig oavsett svänghjul så är det bara att köpa det som rekommenderas till din bil från VW eller mekonomen t.ex.


gtiman skrev:
Hejsan,
Skulle gärna vilja ha svar på min fråga som lyder,
Vad är det för skillnad på tvåmassesvänghjul, och vanligt svänghjul? Och isåfall vad har jag i min bil?

Bilen är en Golf 1.8T GTI 150hk - 00

Ska nämligen byta koppling då den börjar slira lite nu, och behöver veta vilken typ att koppling jag ska köpa, skulle uppskatta länkar till hemsidor också smile


51 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#3
Tack för svar, jag har varit inne och hör med mekonomen dom tar rätt mycket för en kopplingsats! Ingen som vet hemsidor, andra ställen etc?

Richtenb skrev:
Syftet är att minska vibrationer och dämpa oljud som orsakas av en inte helt jämn kraft från vevaxeln, de flesta bilar från sent 90 tal har detta orginal. Är du säker på att du inte redan har ett sådant?

Om du är nöjd med hur bilen beter sig oavsett svänghjul så är det bara att köpa det som rekommenderas till din bil från VW eller mekonomen t.ex.


gtiman skrev:
Hejsan,
Skulle gärna vilja ha svar på min fråga som lyder,
Vad är det för skillnad på tvåmassesvänghjul, och vanligt svänghjul? Och isåfall vad har jag i min bil?

Bilen är en Golf 1.8T GTI 150hk - 00

Ska nämligen byta koppling då den börjar slira lite nu, och behöver veta vilken typ att koppling jag ska köpa, skulle uppskatta länkar till hemsidor också smile


Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

Fri fart för ett fritt folk!
14 475 Inlägg
28 april 2012
#4
ebay.se och välj tyskland!

Kör fort så hinner inget hända...

51 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#5
Har kollat lite på Ebay, men undrar om denna skulle passa http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss … 11685.html ? smile

Tacksam för all hjälp!smile

Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 122 Inlägg
29 april 2012
#6
gtiman skrev:
Har kollat lite på Ebay, men undrar om denna skulle passa http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss … 11685.html ? smile

Tacksam för all hjälp!smile

http://www.ebay.de/itm/Clutch-Kit-Valeo … 19cf4eeb46 inge skit bara slå till

gasa nu foer faen!

51 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#7
Ser bra ut! Behöver jag inget svänghjul eller vad tror ni? Den slirar sällan just nu mellan 2000-3000rpm sen är det lugnt. Har jag pajat det änn?


ValP2k skrev:
gtiman skrev:
Har kollat lite på Ebay, men undrar om denna skulle passa http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss … 11685.html ? smile

Tacksam för all hjälp!smile

http://www.ebay.de/itm/Clutch-Kit-Valeo … 19cf4eeb46 inge skit bara slå till

Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 122 Inlägg
29 april 2012
#8
gtiman skrev:
Ser bra ut! Behöver jag inget svänghjul eller vad tror ni? Den slirar sällan just nu mellan 2000-3000rpm sen är det lugnt. Har jag pajat det änn?


ValP2k skrev:
gtiman skrev:
Har kollat lite på Ebay, men undrar om denna skulle passa http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss … 11685.html ? smile

Tacksam för all hjälp!smile

http://www.ebay.de/itm/Clutch-Kit-Valeo … 19cf4eeb46 inge skit bara slå till


Har du massa vibrationer?

gasa nu foer faen!

51 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#9
Ingenting, men har hör att det är tvåmassesvänghjul behöver man inte en särskild koppling för det?

ValP2k skrev:
gtiman skrev:
Ser bra ut! Behöver jag inget svänghjul eller vad tror ni? Den slirar sällan just nu mellan 2000-3000rpm sen är det lugnt. Har jag pajat det änn?


ValP2k skrev:

http://www.ebay.de/itm/Clutch-Kit-Valeo … 19cf4eeb46 inge skit bara slå till


Har du massa vibrationer?

Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 122 Inlägg
29 april 2012
#10
Måste väl sitta dubbelmasse på alla gti orginal? Kan titta i etka. Har bilen rullat långt eller? Har själv köpt mig en likadan fast v6 4motion igår wink
gtiman skrev:
Ingenting, men har hör att det är tvåmassesvänghjul behöver man inte en särskild koppling för det?

ValP2k skrev:
gtiman skrev:
Ser bra ut! Behöver jag inget svänghjul eller vad tror ni? Den slirar sällan just nu mellan 2000-3000rpm sen är det lugnt. Har jag pajat det änn?




Har du massa vibrationer?


gasa nu foer faen!

51 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#11
Njaa, bilen har rullat 12.600mil! Jasså, dom är nice men dricker över litern! sad

ValP2k skrev:
Måste väl sitta dubbelmasse på alla gti orginal? Kan titta i etka. Har bilen rullat långt eller? Har själv köpt mig en likadan fast v6 4motion igår wink
gtiman skrev:
Ingenting, men har hör att det är tvåmassesvänghjul behöver man inte en särskild koppling för det?

ValP2k skrev:

Har du massa vibrationer?



Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 122 Inlägg
30 april 2012
#12
Är ytterst tveksam du ska behöva byta svänghjulet! Haha jo men det är ju lite av charmen har ju jobb bil som man kör omkring med oftast så smile
gtiman skrev:
Njaa, bilen har rullat 12.600mil! Jasså, dom är nice men dricker över litern! sad

ValP2k skrev:
Måste väl sitta dubbelmasse på alla gti orginal? Kan titta i etka. Har bilen rullat långt eller? Har själv köpt mig en likadan fast v6 4motion igår wink
gtiman skrev:
Ingenting, men har hör att det är tvåmassesvänghjul behöver man inte en särskild koppling för det?





gasa nu foer faen!

51 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#13
Jag tänkte också på det, med tanke på att det slirar så pass lite har det inte gått så långt änn! Så lika bra att byta med det samma.

ValP2k skrev:
Är ytterst tveksam du ska behöva byta svänghjulet! Haha jo men det är ju lite av charmen har ju jobb bil som man kör omkring med oftast så smile
gtiman skrev:
Njaa, bilen har rullat 12.600mil! Jasså, dom är nice men dricker över litern! sad

ValP2k skrev:
Måste väl sitta dubbelmasse på alla gti orginal? Kan titta i etka. Har bilen rullat långt eller? Har själv köpt mig en likadan fast v6 4motion igår wink




Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 122 Inlägg
30 april 2012
#14
läste lite på gti klubben och där verka d vara först kring 20 tusen d börjar ge efter. (obalans) efter slir på kopplingen då d blivit så varmt att "vulkningen lossnat"
Senast redigerat av ValP2k (30 april 2012)

gasa nu foer faen!

51 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#15
Förlåt om jag tar upp tråden igen, men om jag har tvåmassesvänghjul kan jag byta så att jag har vanligt svänghjul istället?
Tack för svar!

Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 365 Inlägg
4 maj 2012
#16
Svar ja, sålänge kopplingen är tillverkad för din bil. Som sagt så är det troligtvis ett tvåmassesvänghjul även om det inte står i beskrivningen. Men du behöver ju inte byta svänghjul bara för att du byter koppling... Det gör man ju oftast bara om man behöver ett speciellt svänghjul till en speciell typ av koppling som racekoppling, dubbelkoppling eller vill ha ett lättare svänghjul.


gtiman skrev:
Förlåt om jag tar upp tråden igen, men om jag har tvåmassesvänghjul kan jag byta så att jag har vanligt svänghjul istället?
Tack för svar!


51 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#17
Jag vill ju ha ett lättare svänghjul, hört att det går bättre på höga varv men sämre eller mer ryckigt på låga men vissa säger att man inte känner av det överhuvodtaget.

Problemet är att ett kopplingskitt för GTI som är gjort för dubbelmassesänghjul kostar dryga 4000:- som billigast och som sagt det är utan svänghjul.
Sen finns det ett kitt med svänghjul men ett vanligt svänghjul ca 5kg, och det kostar 3800:-, dock så är märket BÖLK någon som hört talas om det innan? Är det något som håller?

Richtenb skrev:
Svar ja, sålänge kopplingen är tillverkad för din bil. Som sagt så är det troligtvis ett tvåmassesvänghjul även om det inte står i beskrivningen. Men du behöver ju inte byta svänghjul bara för att du byter koppling... Det gör man ju oftast bara om man behöver ett speciellt svänghjul till en speciell typ av koppling som racekoppling, dubbelkoppling eller vill ha ett lättare svänghjul.


gtiman skrev:
Förlåt om jag tar upp tråden igen, men om jag har tvåmassesvänghjul kan jag byta så att jag har vanligt svänghjul istället?
Tack för svar!


Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 365 Inlägg
5 maj 2012
#18
Jag har själv ett aluminium svänghjul och du tappar vardagskörningen helt. Inte alls lika bra på låga rpm och blir lätt ryckigt. Men visst varvar den upp snabbt som satan och man får några extra hp.


gtiman skrev:
Jag vill ju ha ett lättare svänghjul, hört att det går bättre på höga varv men sämre eller mer ryckigt på låga men vissa säger att man inte känner av det överhuvodtaget.

Problemet är att ett kopplingskitt för GTI som är gjort för dubbelmassesänghjul kostar dryga 4000:- som billigast och som sagt det är utan svänghjul.
Sen finns det ett kitt med svänghjul men ett vanligt svänghjul ca 5kg, och det kostar 3800:-, dock så är märket BÖLK någon som hört talas om det innan? Är det något som håller?

Richtenb skrev:
Svar ja, sålänge kopplingen är tillverkad för din bil. Som sagt så är det troligtvis ett tvåmassesvänghjul även om det inte står i beskrivningen. Men du behöver ju inte byta svänghjul bara för att du byter koppling... Det gör man ju oftast bara om man behöver ett speciellt svänghjul till en speciell typ av koppling som racekoppling, dubbelkoppling eller vill ha ett lättare svänghjul.


gtiman skrev:
Förlåt om jag tar upp tråden igen, men om jag har tvåmassesvänghjul kan jag byta så att jag har vanligt svänghjul istället?
Tack för svar!




51 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#19
Det är det som är intressant, hur allvarligt är det med ett vanligt svänghjul jämte mot ett dubbelmassesvänghjul.. hmm Går det att köra? Känns som att många överdriver? Hur känns det, finns ingen video? eller liknande?

Tacksam för svar! smile

Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.

1 365 Inlägg
7 maj 2012
#20
haha ja det kan man lugnt säga, kör en valfri bil från tidigt 90 tal så känner du.. eller så känner du inte skillnaden smile

gtiman skrev:
Det är det som är intressant, hur allvarligt är det med ett vanligt svänghjul jämte mot ett dubbelmassesvänghjul.. hmm Går det att köra? Känns som att många överdriver? Hur känns det, finns ingen video? eller liknande?

Tacksam för svar! smile



Sök