Hejsan, Skulle gärna vilja ha svar på min fråga som lyder, Vad är det för skillnad på tvåmassesvänghjul, och vanligt svänghjul? Och isåfall vad har jag i min bil?
Bilen är en Golf 1.8T GTI 150hk - 00
Ska nämligen byta koppling då den börjar slira lite nu, och behöver veta vilken typ att koppling jag ska köpa, skulle uppskatta länkar till hemsidor också
Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.
Syftet är att minska vibrationer och dämpa oljud som orsakas av en inte helt jämn kraft från vevaxeln, de flesta bilar från sent 90 tal har detta orginal. Är du säker på att du inte redan har ett sådant?
Om du är nöjd med hur bilen beter sig oavsett svänghjul så är det bara att köpa det som rekommenderas till din bil från VW eller mekonomen t.ex.
gtiman skrev:
Hejsan, Skulle gärna vilja ha svar på min fråga som lyder, Vad är det för skillnad på tvåmassesvänghjul, och vanligt svänghjul? Och isåfall vad har jag i min bil?
Bilen är en Golf 1.8T GTI 150hk - 00
Ska nämligen byta koppling då den börjar slira lite nu, och behöver veta vilken typ att koppling jag ska köpa, skulle uppskatta länkar till hemsidor också
Tack för svar, jag har varit inne och hör med mekonomen dom tar rätt mycket för en kopplingsats! Ingen som vet hemsidor, andra ställen etc?
Richtenb skrev:
Syftet är att minska vibrationer och dämpa oljud som orsakas av en inte helt jämn kraft från vevaxeln, de flesta bilar från sent 90 tal har detta orginal. Är du säker på att du inte redan har ett sådant?
Om du är nöjd med hur bilen beter sig oavsett svänghjul så är det bara att köpa det som rekommenderas till din bil från VW eller mekonomen t.ex.
gtiman skrev:
Hejsan, Skulle gärna vilja ha svar på min fråga som lyder, Vad är det för skillnad på tvåmassesvänghjul, och vanligt svänghjul? Och isåfall vad har jag i min bil?
Bilen är en Golf 1.8T GTI 150hk - 00
Ska nämligen byta koppling då den börjar slira lite nu, och behöver veta vilken typ att koppling jag ska köpa, skulle uppskatta länkar till hemsidor också
Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.
läste lite på gti klubben och där verka d vara först kring 20 tusen d börjar ge efter. (obalans) efter slir på kopplingen då d blivit så varmt att "vulkningen lossnat"
Svar ja, sålänge kopplingen är tillverkad för din bil. Som sagt så är det troligtvis ett tvåmassesvänghjul även om det inte står i beskrivningen. Men du behöver ju inte byta svänghjul bara för att du byter koppling... Det gör man ju oftast bara om man behöver ett speciellt svänghjul till en speciell typ av koppling som racekoppling, dubbelkoppling eller vill ha ett lättare svänghjul.
gtiman skrev:
Förlåt om jag tar upp tråden igen, men om jag har tvåmassesvänghjul kan jag byta så att jag har vanligt svänghjul istället? Tack för svar!
Jag vill ju ha ett lättare svänghjul, hört att det går bättre på höga varv men sämre eller mer ryckigt på låga men vissa säger att man inte känner av det överhuvodtaget.
Problemet är att ett kopplingskitt för GTI som är gjort för dubbelmassesänghjul kostar dryga 4000:- som billigast och som sagt det är utan svänghjul. Sen finns det ett kitt med svänghjul men ett vanligt svänghjul ca 5kg, och det kostar 3800:-, dock så är märket BÖLK någon som hört talas om det innan? Är det något som håller?
Richtenb skrev:
Svar ja, sålänge kopplingen är tillverkad för din bil. Som sagt så är det troligtvis ett tvåmassesvänghjul även om det inte står i beskrivningen. Men du behöver ju inte byta svänghjul bara för att du byter koppling... Det gör man ju oftast bara om man behöver ett speciellt svänghjul till en speciell typ av koppling som racekoppling, dubbelkoppling eller vill ha ett lättare svänghjul.
gtiman skrev:
Förlåt om jag tar upp tråden igen, men om jag har tvåmassesvänghjul kan jag byta så att jag har vanligt svänghjul istället? Tack för svar!
Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.
Jag har själv ett aluminium svänghjul och du tappar vardagskörningen helt. Inte alls lika bra på låga rpm och blir lätt ryckigt. Men visst varvar den upp snabbt som satan och man får några extra hp.
gtiman skrev:
Jag vill ju ha ett lättare svänghjul, hört att det går bättre på höga varv men sämre eller mer ryckigt på låga men vissa säger att man inte känner av det överhuvodtaget.
Problemet är att ett kopplingskitt för GTI som är gjort för dubbelmassesänghjul kostar dryga 4000:- som billigast och som sagt det är utan svänghjul. Sen finns det ett kitt med svänghjul men ett vanligt svänghjul ca 5kg, och det kostar 3800:-, dock så är märket BÖLK någon som hört talas om det innan? Är det något som håller?
Richtenb skrev:
Svar ja, sålänge kopplingen är tillverkad för din bil. Som sagt så är det troligtvis ett tvåmassesvänghjul även om det inte står i beskrivningen. Men du behöver ju inte byta svänghjul bara för att du byter koppling... Det gör man ju oftast bara om man behöver ett speciellt svänghjul till en speciell typ av koppling som racekoppling, dubbelkoppling eller vill ha ett lättare svänghjul.
gtiman skrev:
Förlåt om jag tar upp tråden igen, men om jag har tvåmassesvänghjul kan jag byta så att jag har vanligt svänghjul istället? Tack för svar!
Det är det som är intressant, hur allvarligt är det med ett vanligt svänghjul jämte mot ett dubbelmassesvänghjul.. Går det att köra? Känns som att många överdriver? Hur känns det, finns ingen video? eller liknande?
Tacksam för svar!
Vågar du gasa fullt, är fordonet inte tillräckligt trimmat.
haha ja det kan man lugnt säga, kör en valfri bil från tidigt 90 tal så känner du.. eller så känner du inte skillnaden
gtiman skrev:
Det är det som är intressant, hur allvarligt är det med ett vanligt svänghjul jämte mot ett dubbelmassesvänghjul.. Går det att köra? Känns som att många överdriver? Hur känns det, finns ingen video? eller liknande?