Hejsan, jag har då en Volvo S40 2.0 Turbo - 98. Jag undrar lite kort bara om det är nån som vet vad laddtrycket ligger originalt på den bilen samt hur mycket den max klarar av. Vore riktigt bra att veta hur mkt man ska höja utan att motorn tar allt för mkt skada av det. Tack på förhand.
ditt laddtryck ligger på ca 0.4 bar org, ska du höja laddtrycket så är det enda sättet att köpa chip.. om du höjer laddtryck genom att tex skruva på wastegaten så kommer det inte bli bra för att bilen får för lite soppa och tändningen följer inte laddtrycket som det ska och det kan med andra ord bli motorras..
Eftersom laddtrycket höjs vid en sk. chiptrimmning så får vi ju anta att denne person som knattrat ihop programvaran har koll på sina ettor coh nollor och således kommit fram till att motorn inte ska överladdas mer med denna programvara.
Så, håll inte på och BonnLeif-trimma din fina bil utan ta istället de pengarna du sparar på ev. motorskott och köp en vettig programvara!
om du chip trimmar bilen så får den ca 0.8-0.9 i laddtryck...det är var den klarar av, egentligen är det precis på gränsen till att man borde ha en T4 turbo (T14)...du har en 98 då e det bara att leta upp en ny/begagnad T14 Turbo så kan du fixa lite mer hk till din bil ...men jag som har en 03:a har oturen och kan inte byta turbo å fixa så mycket som du kan, för mina kolvar å stakar e på tok för klena för att klara av det