3528
Sök

Köpt bilmotor med kamkedjerassel enligt skrot, bytt kamkedja men oljud kvarstår

249 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Köpte en motor i veckan till bilen med lite kamkedjerassel enligt skroten jag köpte den från. Jag bytte kamkedjan och balansaxelkedjan med tillhörande drev och spännare, jag gjorde ren oljetråg och oljesil. Monterade motorn i bilen på ca 24 timmars intensivt arbete. Vrider på nyckeln och motorn startar lätt men låter väldigt illa, låter som kamkedjerassel och ett ventilknack och något hjul till multiremmen eller något låter skapligt illa.

Vad kan jag göra? Eftersom att motorn hade "lite kamkedjerassel" så bör det inte låta som det gör nu med ny kedja, ny olja och sånt.. Nu har jag gjort allt jobb förjäves och jag har handlat vätskor och material och hyrt motorlyft för ca 2000kr utöver priset på motorn och frakten.

Så här står det på ventilkåpan, går fint (lite kamkedjerassel) 20953 MIL SAAB 9-5 -99, men motorn går inte fint om den låter som den gör i detta fall
http://forumbilder.se/images/378201213951A1fa6.jpg


Vad kan jag göra i detta fall, vad kan jag begära?
Senast redigerat av robbaxxxx (28 april 2012)


Smålänning
7 887 Inlägg
28 april 2012
#2
Har du bevis på att kedjebytet och motorbytet är "fackmannamässigt utfört" bör du kunna få kompensation.

Åk dit eller ring och prata med dom.

Är det dåliga löphjul till remmar och det så får du inte ut nått, dom hör inte till motorn.

Hur länge har du kört? En Saabmotor har hydrauliska ventillyftare och när dom vart still länge rinner oljan tillbaka, och det kan ta en bra stund innan den kommer upp dit så det blir ordentligt tryck igen, samma sak med kedjespännaren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

249 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#3
Kanske lät den stå i 5 min innan jag stängde av den och jag förstår inte vrf det skulle ta en sån tid för oljan att nå lyftare och spännare, Då borde motorn ta allvarligt stryk eftersom det då borde saknas oljetryck i fler delar av motorn..

Men visst, är det som du säger så blir jag mer är gladast! :-)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 april 2012
#4
robbaxxxx skrev:
Kanske lät den stå i 5 min innan jag stängde av den och jag förstår inte vrf det skulle ta en sån tid för oljan att nå lyftare och spännare, Då borde motorn ta allvarligt stryk eftersom det då borde saknas oljetryck i fler delar av motorn..

Men visst, är det som du säger så blir jag mer är gladast! :-)

Enbart på tomgång eller varvade du upp motorn?
Är det rätt ihop satt så skall det inte saknas tryck (du håller väl koll på oljelampan) Det är bla. luft i lyftarna som håller emot oljetrycket. Det går inte att säga på distans när man inte hört ljudet, men på många motorer låter lyftarna förjävligt och länge innan dessa har byggt tryck. Ibland är det nästan hopplöst och man varvar upp och ner, "snärtar" upp maskin i flera tusen varv ett antal cykler och tänker att nu rasar han snart, åsså rätt var det är så blir det bara tyst...

Ett bra "motoröra" skiljer dock ut kamkedjerassel och lyftarslammer och andra ljud som inte är bra.
Senast redigerat av hotrodder (28 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

249 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#5
Här får ni.en länk till youtube på en film på motorn från igår kväll.
Men den låter betydligt mer och uppfattas mer illa i verkligheten..

https://www.youtube.com/watch?v=lV005Q5 … ata_player


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 april 2012
#6
robbaxxxx skrev:
Här får ni.en länk till youtube på en film på motorn från igår kväll.
Men den låter betydligt mer och uppfattas mer illa i verkligheten..

https://www.youtube.com/watch?v=lV005Q5 … ata_player

Videoklippet är "privat" och kan därför inte se det.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

249 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#7
givetvis igen... alla blir privat, vänta en stund, skriver när det är ordnat


249 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#8
Sådär, videolänken skall fungera nu


1 319 Inlägg
28 april 2012
#9
Nej det där tycker jag verkligen inte låter som lyftarna..

_----------'

249 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#10
Vad tkr ni det låter som då?;-)


552 Inlägg
28 april 2012
#11
Låter som kolv vs ventil enligt mina tidigare erfarenheter.

Bytte topplocks packning på en 9-5a -99, var stressad och "missade" märkningarna på toppen, trodde man skulle centrera på överfallets sida uppåt sett, men det ska man inte göra. Märkningarna fanns där, vid sidan av igen täppta av olja/Sludge.

Ladda jävligt och startade bra och gick jämt, lät som fan därför trodde vi att det var lyftarna som var tomma. Men efter ca 5min "test" körning stannade motorn. Vid obduktion hade alla kolvar, alla ventiler och toppen hål i sig.

Självlärd
3 083 Inlägg
28 april 2012
#12
Nu har jag ingen koll på hur saab motorerna ser ut. Men, i alla fall. Farsans motor på volvon började skramla som f*n helt plötsligt. Och efter lite sökning så var det en fjäder till en ventil som hade gått av och låg o skramlade. Kanske kan vara något sånt? Och som sagt jag vet inte alls hur en saabmotor ser ut så inga idiotförklaringar. Var bara en tanke jag fick

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 april 2012
#13
Volvo142_73a skrev:
Nu har jag ingen koll på hur saab motorerna ser ut. Men, i alla fall. Farsans motor på volvon började skramla som f*n helt plötsligt. Och efter lite sökning så var det en fjäder till en ventil som hade gått av och låg o skramlade. Kanske kan vara något sånt? Och som sagt jag vet inte alls hur en saabmotor ser ut så inga idiotförklaringar. Var bara en tanke jag fick

Händer inte på en Saab och i såfall är det definitivt slutåkt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Självlärd
3 083 Inlägg
28 april 2012
#14
hotrodder skrev:
Volvo142_73a skrev:
Nu har jag ingen koll på hur saab motorerna ser ut. Men, i alla fall. Farsans motor på volvon började skramla som f*n helt plötsligt. Och efter lite sökning så var det en fjäder till en ventil som hade gått av och låg o skramlade. Kanske kan vara något sånt? Och som sagt jag vet inte alls hur en saabmotor ser ut så inga idiotförklaringar. Var bara en tanke jag fick

Händer inte på en Saab och i såfall är det definitivt slutåkt.

För att?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 april 2012
#15
TS/ är du bombis på att du monterat enligt märkningar och inte kuggat fel? Av med kåpan och kolla för det där låter tyvärr mer än lyftarknack.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 april 2012
#16
Volvo142_73a skrev:
hotrodder skrev:
Volvo142_73a skrev:
Nu har jag ingen koll på hur saab motorerna ser ut. Men, i alla fall. Farsans motor på volvon började skramla som f*n helt plötsligt. Och efter lite sökning så var det en fjäder till en ventil som hade gått av och låg o skramlade. Kanske kan vara något sånt? Och som sagt jag vet inte alls hur en saabmotor ser ut så inga idiotförklaringar. Var bara en tanke jag fick

Händer inte på en Saab och i såfall är det definitivt slutåkt.

För att?

Kolv möter ventil, i bästa fall blir han bara komplös. I värsta fall krökta stakar, hål i block etc. Räcker med en kugg fel på kedjan och det krockar.

Edit: På tex en Volvo B21 kan du klippa kamremmen på fullvarv och det enda som händer är att maskin stannar. På andra motorer är detta katastrof.
Senast redigerat av hotrodder (28 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Självlärd
3 083 Inlägg
28 april 2012
#17
hotrodder skrev:
Volvo142_73a skrev:
hotrodder skrev:

Händer inte på en Saab och i såfall är det definitivt slutåkt.

För att?

Kolv möter ventil, i bästa fall blir han bara komplös. I värsta fall krökta stakar, hål i block etc. Räcker med en kugg fel på kedjan och det krockar.

Edit: På tex en Volvo B21 kan du klippa kamremmen på fullvarv och det enda som händer är att maskin stannar. På andra motorer är detta katastrof.

Aj då det känns ju rätt kasst tongue. Detta va en B23.

Jo det vet jag smile. Nåja då var inte min tanke någon lösning

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 april 2012
#18
aprecis, gör ett kompprov, och jämför med det som följde med motorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

249 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#19
Jag fick inte med något kompprov tror jag, men har mssa
kvitton jag fick med motorn iaf. Jag är rätt säker på att kedjan står rätt då den startar
lätt och går rent förutom ljuden vi pratar om.. Ljudet låter rit värre i verkligheten
än på filmen..

Jag följde Haynes rephandbok när jag bytte kedjorna och jag
tyckte markeringarna stod rätt på kamaxelöverfallen gentemot markeringarna
mot kammarna likaså på remskivan där nere..

Skrivet från telefonen därför ser allt så konstigt ut..
Senast redigerat av robbaxxxx (28 april 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
28 april 2012
#20
tycker jag hör 2st ljud som inte hör ihop

delas lyftar ljudet knacket som är hela tiden

sen bankade som låter exakt som en spännare som hoppar fram och tillbaka

testa att starta den utan rem för att vara helt säker

en motor som stått någon månad slarmar ganska rejält innan den når drift tempratur
och ibland lite där till

men det är det där knackande ljudet som kommer är nog inget farligt eftersom det slutar när du varvar till då hör iallfall jag bara ventil tickandet som är helt normalt på en motor från en skrot som stått en stund

mina 850 kan låta SJUKT mycket efter att ha stått avstängda längre tider

Kör fort så hinner inget hända...


Sök