hockne skrev:
CarpeDiem skrev:
Snyggt jobbat
Tackar.
Kan du kolla upp om jag måste ha katt på min bil? Om du orkar.
Självklart
Såhär står det i SFRO-boken.
"AVGASKRAV
Avgaskraven, eller miljökraven, är betydligt krångligare att reda ut. Anledningen är att olika krav gäller för olika årsmodeller, beroende på om bilen är ombyggt fordon eller inte.
BENSINMOTOR
Ej ombyggt fordon
Till och med 1975:
Motorn måste ha en sluten vevhusventilation och får max avge 4,5 CO på tomgång. För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge toppar, förgasare och annat.
1976 till och med 1992 (tagen i bruk före 1/1 1993):
Grundkravet är att bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick som sålts i en bil i Sverige.
Om den nya motorn har katalysator, så behövs inget avgasintyg Så länge motorn klarar utsläppskraven för en originalbil med katalysator, och motorn är i originalskick (med original insprutning etc) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesiktiga.
Skulle man vilja använda en motor utan katalysator krävs avgasintyg, vilket gör det svårare. Så svårt att SFRO inte rekommenderar det.
Ombyggt fordon
Till och md 1975:
Motorn måste ha en sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång. För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge med toppar, förgasare och annat.
Från och med 1976:
Om man byter motor, så ska den nya motorn ha katalysator, och vara i originalskick (med original insprutning etc). Motorn ska också klara utsläppskraven för en originalbil med katalysator".