3761
Sök

Problem med växellåda BMW 328IA E36-95

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2012
#21
Blomdahl94 skrev:
Ett annat problem jag har som jag ska ta tag i nu under vintern är att när man kör så kan växellådan få för sig att gå i nödläge.(Det är en automat) Fick fram felkoden:
*98 sensor för avvikelse vexaxelvarvtal felaktig

Till min fråga vad ska jag göra för att åtgärda problemet? (Har kollat runt men inte fått något vettigt svar)

Tacksam för hjälp. (Om någon som kan ids byta rubrik vore det snällt! )

Rubrik byter du själv genom att redigera ditt första inlägg!

En ren gissning är att en givare är trasig och den kostar cirka 350-400:- till vevaxeln plus montering (Inget tidskrävande) så du har en uppskattning i alla fall, om det löser ditt problem vet jag tyvärr inte men det låter lite lustigt att en dålig givare sätter lådan i nödläge.

Där var inga andra felkoder, och lådan läcker inte olja samt fungerar och växlar som den skall när den inte är i nödläge?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#22
Tack för snabbt svar!
Vad tänker du på för givare då? (Skicka gärna någon länk)

Ja lådan växlar kanon när den inte är i nödläge,läker ej olja och inga andra felkoder.

Mvh Pontus


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2012
#23
Blomdahl94 skrev:
Tack för snabbt svar!
Vad tänker du på för givare då? (Skicka gärna någon länk)

Ja lådan växlar kanon när den inte är i nödläge,läker ej olja och inga andra felkoder.

Mvh Pontus

Jag tänkte på något i stil med denna från Schmiedmann: http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … 5.htm#3435

Men vem läste av felkoden?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 178 Inlägg
24 november 2012
#24
En ABS-sensor eller strulande Antispinn (hör ihop) ställer till det för lådan. Lyser några lampor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

143 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#25
Se bilden tidigare i tråden så lyser lampan att bromsklossar är slut (Den lampan står väll för alla bromsproblem, men tror inte att det är någon ABS sensor, då enda felkoden jag fick fram var "vexaxelgivare") Var en mindre firma som hade något Bosch system han mätte upp med. (Öviks auto el) (Inget litet hobbyverktyg direkt.)

Rquired: Vilken av alla givare där tänker du på?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2012
#26
Blomdahl94 skrev:
Se bilden tidigare i tråden så lyser lampan att bromsklossar är slut (Den lampan står väll för alla bromsproblem, men tror inte att det är någon ABS sensor, då enda felkoden jag fick fram var "vexaxelgivare") Var en mindre firma som hade något Bosch system han mätte upp med. (Öviks auto el) (Inget litet hobbyverktyg direkt.)

Rquired: Vilken av alla givare där tänker du på?

Den som dyker upp direkt när du trycker på länken, Produktnummer: 12141703277 för 20i-28i M52. smile

Lampan som lyser i ditt instrument varnar endast för slitna bromsbelägg och är ett eget system med en krets i beläggen som går av när de blir slitna vilket tänder lampan, övriga bromsproblem signaleras med lampan som har ett utropstecken i sig och i vissa fall med en varning i färddatorn om du har CheckControl.

Hade ABS eller ASC varit defekt bör där finnas en felkod och en tänd varningslampa. När bilen går ner i nödläge antar jag att en varningslampa tänds, gul med en bild av ett kugghjul vill jag minnas stämmer det? I så fall borde den lagra en felkod, men det skulle kunna vara den kod som finns (vevaxelgivaren) som är orsaken växellådan bör vilja ha koll på motorns varvtal för att ha koll på när den skall växla.

Edit, lite tankar jag har:
-När du startar bilen, reagerar varvräknaren då startmotorn slår till eller vaknar mätaren först när motorn startar? Död varvräknare när motorn snurrar på startmotorn kan tyda på trasig vevaxelgivare.
-Hur är skicket på batteriet? Är du det minsta osäker så pröva att ladda det ordentligt alternativt låt någon göra ett belastningsprov på det, vilket Mekonomen och liknande ofta kan ställa upp och göra. Ett dåligt batteri är en vanlig orsak till tjuriga automatlådor.
Senast redigerat av Rquired (24 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

888 Inlägg
25 november 2012
#27
Köp inget annat än original vevaxelgivare från bmw, dom på Schmiedmann är skit.

143 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#28
Okej då vet jag. Precis som du säger så tänds en gul lampa med kugghjul(Räcker att starta om bilen för att den ska slockna). Men felkoden jag fått är "Vexaxelgivare :S" (Kanske är varvtalsgivare det?)
Och bateriet är i fint skick! (Ganska nytt)
Har inte tänkt på om varvräknaren är "död" just när man startar bilen, får kolla det till sommaren.

En annan sak som jag kom att tänka på är att jag har upplevt tomgången sväjjig i vissa fall? (Hände en gång när jag stog på macken, kanske var en engångs händelse.)

Är det verkligen så dålig kvalitet på piratgivare?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2012
#29
Blomdahl94 skrev:
Okej då vet jag. Precis som du säger så tänds en gul lampa med kugghjul(Räcker att starta om bilen för att den ska slockna). Men felkoden jag fått är "Vexaxelgivare :S" (Kanske är varvtalsgivare det?)
Och bateriet är i fint skick! (Ganska nytt)
Har inte tänkt på om varvräknaren är "död" just när man startar bilen, får kolla det till sommaren.

En annan sak som jag kom att tänka på är att jag har upplevt tomgången sväjjig i vissa fall? (Hände en gång när jag stog på macken, kanske var en engångs händelse.)

Är det verkligen så dålig kvalitet på piratgivare?

Piratgivare är vida omdebatterat, en del har köpt mer än en givare utan några som helst problem och andras bilar går ännu sämre med en ny piratgivare än vad bilen gjorde med defekt originalgivare. Jag hade inte chansat utan gått på BMW original, men eftersom det är svårt att länka till dem så tog jag en Schmiedmann-givare istället.

Svajig tomgång kan bero på givare men brukar oftast bero på luftläckage någonstans, i kombination med en dålig givare kan bilen bli klen på tomgång och tjuvstanna även om den har en automatlåda. Har du kollat skicket på gummibälgen som sitter mellan LMM och insuget? Om inte så brukar den spricka med åren, kontrollera även slangen som går från denna bälg och till tomgångsmotorn. Bälgen lossar du snabbt och enkelt med en skruvmejsel, sedan sitter den andra slangen fäst i denna.

Var dock försiktig, om den andra änden av slangen till tomgångsmotorn lossnar från sin plats under insuget kräver den en del svårdomar innan den är på plats igen. Den sitter också med bara en slangklämma, men det blir lite svårare att få tillbaka denna när man inte ser något!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#30
Tack för tippsen! Får ta och köpa en sådan givare hos BMW då!
Okej ska kolla om den drar nån tjuvluft.


143 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#31
Kan tillägga att det är VEVAXELGIVAREN som är väck. (Var in dit jag nollade den och han kollade upp vad felkoden stog för.

Någon som vet var jag kan beställa en ORGINAL BMW VEVAXELGIVARE från typ tyskland eller något? (Har inge brottom att få den så tänkte att jag kan lika gärna beställa och tjäna några 100 lappar.)

Tack för svar!


143 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#32
Ingen som vet någon bra sida att beställa bmw orginalgrejer från?

Tack!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2013
#33
Original givare säljer BMW, sedan finns det delar som marknadsförs som originaldelar men är "motsvarande originaldel" om man läser det finstilta och det finns olika erfarenheter av hur väl de fungerar som nämnts. Schmiedmann säljer dem och om du är säker på din sak kan du hitta delar från tyska sidor, Ebay och lite överallt. Jag brukar ta den lata och säkra vägen, så vilken sida eller säljare som är "bäst" vågar jag inte svara på.

Hör med BMW först är prisskillnaden liten hade jag personligen inte chansat. Visst är en givare billigare, men om den är dålig står du inför att antingen köpa ännu en eller försöka returnera den defekta givaren köpt på distans. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#34
Okej blir orginal då!


143 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#35
Köppt orginal vevaxelgivare och bytt nu. Men problemet kvarstår. (Kör man lugnt kan man köra flera mil. Men gasar man så den växlar ner tänds lampan...)

Vad kan det vara för fel? Fick ju felkod att det var vevaxelgivaren...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 februari 2013
#36
Blomdahl94 skrev:
Köppt orginal vevaxelgivare och bytt nu. Men problemet kvarstår. (Kör man lugnt kan man köra flera mil. Men gasar man så den växlar ner tänds lampan...)

Vad kan det vara för fel? Fick ju felkod att det var vevaxelgivaren...

Ligger det fortfarande en felkod för givaren eller har den försvunnit i och med bytet?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#37
Jag har inte kollat felkod sen jag bytte givaren. Man kanske borde göra det?

Mvh Pontus


143 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#38
Tipps på vad det kan vara för annan givare?
Som sagt oftast vid hårdare belastning lampan tänds...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 mars 2013
#39
Har du möjlighet att kolla felkoder är det vettigt för en trasig kam eller vevaxelgivare kan som sagts tända lampan och har koden av någon anledning inte försvunnit bör man nog ta reda på varför bilen varnar trots en ny givare. Men om motorelektronik och ABS/stabilitetskontroll fungerar som den ska vilket den verkar göra enligt din beskrivning bortsett från tidigare felkod så hade jag rekommenderat dig att hitta en duktig verkstad som specialiserat sig på automatlådor istället.

Där är så mycket komponenter i en automatlåda att det inte är lönt och pröva sig fram, med ett bra diagnosprogram till BMW kan man se hur lådan arbetar i realtid och någon med rätt kunskap kan utifrån det avgöra vad som är fel oavsett om det är något elektriskt som felar, om lådan bara behöver ett oljebyte eller om det i värsta fall till exempel är någon ventil som inte öppnar och stänger som den skall. Och när felet har hittats bör de veta om det är lönt att öppna lådan och renovera eller om det är lika bra att byta ut den mot något bättre begagnat med garanti istället.

Det kanske är lika bra att vända sig dit direkt om du inte har någon som kan kolla felkoder gratis åt dig? Så slipper du stå för två felsökningar, vänd dig inte till BMW själva dock för inte nog med att de har en viss timtaxa de brukar också ha en förkärlek till att byta automatlådor oavsett vad som är fel på dem.

Ett annat alternativ du kan ge ett försök är att skapa en tråd på BMW-forumet Autopower där det finns en kille med användarnamnet Molle325, han jobbar med automatlådor och är väldigt kunnig i ämnet. Det kan vara värt ett försök om någon där kan hjälpa dig på vägen.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#40
Stort tack för all hjälp. Men du jag tänkte på en sak, det som du sa tidigare om varvränknaren, så startar inte varvräknaren på startmotorn. Den startar först när motorn startar...

Mvh Pontus



Sök