Har du möjlighet att kolla felkoder är det vettigt för en trasig kam eller vevaxelgivare kan som sagts tända lampan och har koden av någon anledning inte försvunnit bör man nog ta reda på varför bilen varnar trots en ny givare. Men om motorelektronik och ABS/stabilitetskontroll fungerar som den ska vilket den verkar göra enligt din beskrivning bortsett från tidigare felkod så hade jag rekommenderat dig att hitta en duktig verkstad som specialiserat sig på automatlådor istället.
Där är så mycket komponenter i en automatlåda att det inte är lönt och pröva sig fram, med ett bra diagnosprogram till BMW kan man se hur lådan arbetar i realtid och någon med rätt kunskap kan utifrån det avgöra vad som är fel oavsett om det är något elektriskt som felar, om lådan bara behöver ett oljebyte eller om det i värsta fall till exempel är någon ventil som inte öppnar och stänger som den skall. Och när felet har hittats bör de veta om det är lönt att öppna lådan och renovera eller om det är lika bra att byta ut den mot något bättre begagnat med garanti istället.
Det kanske är lika bra att vända sig dit direkt om du inte har någon som kan kolla felkoder gratis åt dig? Så slipper du stå för två felsökningar, vänd dig inte till BMW själva dock för inte nog med att de har en viss timtaxa de brukar också ha en förkärlek till att byta automatlådor oavsett vad som är fel på dem.
Ett annat alternativ du kan ge ett försök är att skapa en tråd på BMW-forumet Autopower där det finns en kille med användarnamnet Molle325, han jobbar med automatlådor och är väldigt kunnig i ämnet. Det kan vara värt ett försök om någon där kan hjälpa dig på vägen.
Lycka till!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.