3493
Sök

Problem med växellåda BMW 328IA E36-95

143 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#1
Tidigare problem med airbaig är löst! (Bytt släpring)

Problemet som återstår är att ibland när man kör så kan växellådan få för sig att gå i nödläge.(Det är en automat) Fick fram felkoden:
*98 sensor för avvikelse vexaxelvarvtal felaktig

Till min fråga vad ska jag göra för att åtgärda problemet? (Har kollat runt men inte fått något vettigt svar)

Tacksam för hjälp
Senast redigerat av Blomdahl94 (24 november 2012)


309 Inlägg
28 april 2012
#2
vad var det för verkstad du var in på då? tänkte om det var bmw själva som inte lyckades eller om det var någon mindre verkstad som kanske bara kommer åt vissa delar av systemen. men det låter som det är kablaget mellan ratt och rattstång som glappar/gått sönder, och även om du fixar det så kommer du behöva åka in och släcka lampan efteråt

Läser och släcker felkoder. pm för info

Forummoderator
18 044 Inlägg
28 april 2012
#3
Blomdahl94 skrev:
Hej har köppt mig en 328 som airbaglampan lyser på. Tidigare ägare påstår att den började lysa ungefär i samma veva som tutan slutade fungera. (Kan det vara så att det är något el-fel i ratten då eller)

Den har varit in på verkstad och dom kunde inte ens komma in på airbag systemet. (Dom kom in på abs osv.)

Tacksam för svar!

För som jag förstått så måste den vara släkt på bes?

Mvh Pontus

Tutan är en enkel historia som bara behöver spänning för att fungera. Kontakten sitter ju i ratten. SRS (airbag) är mer komplicerad och systemet kollar av denna vid varje start då systemet ska ge ett givet motstånd för att datorn för denna ska ge ett "ok" och släcka lampan... Har man varit och pillat på ratten och kanske bytt denna så så visst kan det generera en felkod. Men låter lite långsökt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

143 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#4
Här var det snabba ryck!(y)
Ja den var inne på en mindre verkstad öviksautoel.
Men dom ska kunna komma åt airbagsystemet då dom var väldigt förvånade att det inte gick... Plus att dom nollade airbagen på våran 530 e39.
Jo att tutan inte fungerar är inget allvarligt problem, tänkte mest om det kan höra ihop med airbagproblemet?
Funderar på att ev byta ratt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 april 2012
#5
Släpringen vid styrningen, mellan ratten och navet, kan ställa till problem på E36 dels kan den föra oväsen när det är riktigt kallt och dels kan kontakten utebli med dom symptom du har. Det låter helt klart som om den är orsaken, att byta den på (rätt?) verkstad är inte dyrt och du kan även göra det själv men var mycket försiktig: Där sitter trots allt en krutladdning mitt i ratten!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#6
Okej tackar smile
Ja kanske är lättast att bara byta ratt? http://www.blocket.se/stockholm/Inredni … =4&w=3
Och köra med min aitbag i den?

Man törs inte mäta något på ratten? (Jag trodde krutladdningen satt i airbagen?)

Sen såg jag denna i någon tråd:
http://www.onteknik.se/product_info.php?products_id=51
Kanske man ska skaffa en sådan? smile
Är det stor skillnad på dom firmorna använder? Kan dom se exakt vilken tex givare som är sönder?

mvh
Senast redigerat av Blomdahl94 (29 april 2012)


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 april 2012
#7
alltså det är släpringen som gått sönder, inget annat. det är en tunn ihoprullad kabel innuti en plastring som sitter runt rattstången vid ratten.
ta bort ratten så ska du se den där.

det är viktigt att ha ratten rak och hjulen raka när du monterar den nya annars kan den gå av igen.

eller så låter du en verkstad göra det, kostar inte så mycket smile
Senast redigerat av Alex-s (29 april 2012)


143 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#8
Okej tack för tippset ska ta upp och kolla senare i veckan kan ta någon bild.
Men vart sitter krutladdningen? Själva airbagen är ju bortskruvad av tidigare ägare.

Kanske är släpringen som farit då, för tidigare ägare har bytt tändningslås och var lös med ratten. Sen så monterade han tillbaka den och ingen lampa lös. Men efter ett tag så slutade tutan fungera och lampan att lysa. Och ja ratten blev inte helt rak. (Tänkte lämna in den på framvagnsinställning)


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 april 2012
#9
Blomdahl94 skrev:
Okej tack för tippset ska ta upp och kolla senare i veckan kan ta någon bild.
Men vart sitter krutladdningen? Själva airbagen är ju bortskruvad av tidigare ägare.

Kanske är släpringen som farit då, för tidigare ägare har bytt tändningslås och var lös med ratten. Sen så monterade han tillbaka den och ingen lampa lös. Men efter ett tag så slutade tutan fungera och lampan att lysa. Och ja ratten blev inte helt rak. (Tänkte lämna in den på framvagnsinställning)

laddningen sitter i airbagen så det är lugnt med det.

förmodligen har han monterat ratten snett och när han sedan svängt fullt har kabeln gått av


men om airbagen saknas så borde ju lampan lysa, om man inte monterat ett motstånd.
Senast redigerat av Alex-s (29 april 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 april 2012
#10
Blomdahl94 skrev:
Okej tack för tippset ska ta upp och kolla senare i veckan kan ta någon bild.
Men vart sitter krutladdningen? Själva airbagen är ju bortskruvad av tidigare ägare.

Kanske är släpringen som farit då, för tidigare ägare har bytt tändningslås och var lös med ratten. Sen så monterade han tillbaka den och ingen lampa lös. Men efter ett tag så slutade tutan fungera och lampan att lysa. Och ja ratten blev inte helt rak. (Tänkte lämna in den på framvagnsinställning)

Det är förstås krockkudden i sig som är laddningen, och krockkudden sitter "mitt i ratten" det var så jag tänkt. Men jag säger som ovanstående, saknas en airbag och systemet är manipulerat för att inte varna för fel är det kanske inte så konstigt att det krånglar lite?

Å andra sidan, sitter där ingen kudde är det ett mycket enklare jobb att göra själv! Koppla ur strömmen bara för säkerhets skull, det är alltid säkrast när man jobbar med bilelektronik. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#11
Okej. Jo airbagen är ju borttagen pga att den lös även när den satt där smile
Kan ta någon bild sen så kan ni gärna förklara hur den där släpringen pajjat.


Forummoderator
9 299 Inlägg
30 april 2012
#12
Läs på innan du skruvar isär en ratt airbag. Ibland är det bra att koppla loss batteriet ganska länge i förväg så airbagsystemet blir garanterat strömlöst (kondensatorer etc) så den inte blåser av när du pillar på den. Hur det är på din bil har jag ingen aning om, men det vet kanske någon annan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

143 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#13
Tack för påminnelsen.Men förra ägaren har kopplat bort kondensatorn till ljudanläggningen, och sen får man väll låta den stå strömlös ett tag innan man rör någonting.

http://i45.tinypic.com/2dt289h.jpg
Så här ser det ut nu iaf.(Lampan lyser konstant)


http://i46.tinypic.com/2mow1m1.jpg
Man kan inte mäta på någon av dessa kablar och se om det har blivit något fel på släpringen? Och släpringen sitter bakom själva ratten eller?

Mvh Pontus
Senast redigerat av Blomdahl94 (1 maj 2012)


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 maj 2012
#14
om man plockar loss arbagen//ratten själv på e36 så börjar airbag lampan lysa. man måste släcka lampan på verkstad. utav egna erfarenheter.


Bmw osv..

143 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#15
jo men den har varit bortskruvad och monterad och nollad tidigare. men sen så började den lysa igen.


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
3 maj 2012
#16
om det kom i samband med ratten varit loss så är den garanterat av vriden den måste monteras på rätt sätt annars går den av
det gäller att ha hjulen raka och räkna antalet varv som airbag ringen kan snurra sen sätter man den helt enkelt i mitten för annars går den av ett standard fel när folk haft bort airbag rattar

Kör fort så hinner inget hända...

143 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#17
Tack ska testa det då! Men konstigt att dom inte ens kunde komma in på systemet ?:s


143 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#18
Har tagit bort ratten men hur vet jag om släpringen är väck? Kanske man kan lämna iväg ratten så dom kan mäta upp den?
Men den känns ganska slut på. När man vrider lite så knärtar det och låter och om man vänder på ratten så låter det som något löst där inne.
Senast redigerat av Blomdahl94 (17 maj 2012)


143 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#19
Problem löst efter byte av släpring plus nollning smile
Senast redigerat av Blomdahl94 (12 juli 2012)


143 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#20
Ett annat problem jag har som jag ska ta tag i nu under vintern är att när man kör så kan växellådan få för sig att gå i nödläge.(Det är en automat) Fick fram felkoden:
*98 sensor för avvikelse vexaxelvarvtal felaktig

Till min fråga vad ska jag göra för att åtgärda problemet? (Har kollat runt men inte fått något vettigt svar)

Tacksam för hjälp. (Om någon som kan ids byta rubrik vore det snällt! )



Sök