3605
Sök

Första banträffen! Bra att ha lista?

48 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Hej,

Åker på min första banträff den 6e maj. Tänkte kolla om ni som har gjort det här förut har några tips på saker som är bra att ha med sig. Typ verktyg osv...Så man inte står där och saknar något viktigt. wink

Mvh Robban

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 april 2012
12v kompressor. Alla verktyg du har i garaget. 1st reservdäck som duger att köra bana med. pallbock domkraft.
Pressening att ha under bilen. Bromsrengöring och papper för att tvätta händerna Och en brandsläckare

Spännband buntband silvertejp och några slangklämmor.

Extra drivaxel och verktyg till det
och minst 5par extra bakdäck.
De sista kanske inte alla behöver....

Och bässta tippset du får av mig. Lägg ett par 1.5liters flaskor med vatten i frysen dagen innan och ta med. Du kommer inte ångra dig!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

48 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
ToTTeN skrev:
12v kompressor. Alla verktyg du har i garaget. 1st reservdäck som duger att köra bana med. pallbock domkraft.
Pressening att ha under bilen. Bromsrengöring och papper för att tvätta händerna Och en brandsläckare

Och bässta tippset du får av mig. Lägg ett par 1.5liters flaskor med vatten i frysen dagen innan och ta med. Du kommer inte ångra dig!

Oh jävlar med saker! Men tack för svaret. Varför ska man ha med bromsrengöring? Det sista tre punkterna kommer jag inte att behöva:P

812 Inlägg
30 april 2012
byt bromsvätska

3 585 Inlägg
30 april 2012
Kviborg skrev:
ToTTeN skrev:

Oh jävlar med saker! Men tack för svaret. Varför ska man ha med bromsrengöring? Det sista tre punkterna kommer jag inte att behöva:P

Bromsregnöringen sprutar man på händerna. torkar av med pappret så är det rent på 2 secunder och redan torkat.. Är man känslig kan man ha våtservetter..lollollollollollol

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

2 024 Inlägg
30 april 2012
En bra att tänka på grej kan vara att byta fettet i hjullagren.
Det är oftast inte så fräscht efter ett antal år. Skadar inte att kika över det efter körningen heller då hjullagren brukar kunna bli jäkligt varma, dels av sin egen påfrestning, dels av värme från bromsarna.
Glöm absolut inte att kolla över så det finns gott om bromsbelägg kvar innan körning heller, de kan gå ner sig rätt fort.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

48 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
aakesson skrev:
byt bromsvätska

Har bytt till motul rbf 600 och bilen har bara rullat ca 200mil sedan dess.

48 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Kviborg skrev:
ToTTeN skrev:

Bromsregnöringen sprutar man på händerna. torkar av med pappret så är det rent på 2 secunder och redan torkat.. Är man känslig kan man ha våtservetter..lollollollollollol

Smart! smile

48 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
En bra att tänka på grej kan vara att byta fettet i hjullagren.
Det är oftast inte så fräscht efter ett antal år. Skadar inte att kika över det efter körningen heller då hjullagren brukar kunna bli jäkligt varma, dels av sin egen påfrestning, dels av värme från bromsarna.
Glöm absolut inte att kolla över så det finns gott om bromsbelägg kvar innan körning heller, de kan gå ner sig rätt fort.

Skivor, belägg och vätska är bytt för ca 1 månad sen. Det där med hjullagret hade jag ingen koll på. Får kika på det!

4 824 Inlägg
30 april 2012
Kviborg skrev:
Hej,

Åker på min första banträff den 6e maj. Tänkte kolla om ni som har gjort det här förut har några tips på saker som är bra att ha med sig. Typ verktyg osv...Så man inte står där och saknar något viktigt. wink

Mvh Robban

ska du till Mantorp eller? det är ju bankörning med kartellen där då smile

du behöver inte ha med dig så mycket utan det räcker gott och väl med en verktygsväska (eller liknande) ifrån tex biltema, en slangmejsel kan vara bra att ha, domkraft om du har tänkt att byta däck (kommer vara väääldigt många som har med sig så det är igentligen inget du behöver ta med själv).
sen är bara att se till att bromsar och däck är i bra skick, att vätskorna är fräsha och att det inte läcker någonstanns för då blir det tvär stopp i besiktningen.
sen får du ju inte glömma heltäckande klädsel samt hjälm, SMA licens samt minst 1 petflaska med vatten att dricka för även om det inte är så varmt så är det viktigt att man dricker ändå för att bibehålla vätskebalansen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

5 089 Inlägg
30 april 2012
Jag brukar aldrig ta med mig något. varken vektyg eller reservhjul. På det sättet FÅR ingenting gå sönder smile
Funkar änslänge smile

\Lindgren

48 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
FLindgren skrev:
Jag brukar aldrig ta med mig något. varken vektyg eller reservhjul. På det sättet FÅR ingenting gå sönder smile
Funkar änslänge smile

På nåt sätt så blir jag väldigt tilltalad av din approch till det här big_smile

48 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Christian S skrev:
Kviborg skrev:
Hej,

Mvh Robban

du behöver inte ha med dig så mycket utan det räcker gott och väl med en verktygsväska (eller liknande) ifrån tex biltema, en slangmejsel kan vara bra att ha, domkraft om du har tänkt att byta däck (kommer vara väääldigt många som har med sig så det är igentligen inget du behöver ta med själv).
sen är bara att se till att bromsar och däck är i bra skick, att vätskorna är fräsha och att det inte läcker någonstanns för då blir det tvär stopp i besiktningen.
sen får du ju inte glömma heltäckande klädsel samt hjälm, SMA licens samt minst 1 petflaska med vatten att dricka för även om det inte är så varmt så är det viktigt att man dricker ändå för att bibehålla vätskebalansen.

Ja det stämmer!

Okej med då tar jag bara med mig basic grejer som domkraft och verktyg. Allt är nytt inför den här säsongen, däck, bromsar och vätskor.
Har fixat SMA licens och hjälm. Antar att långbrallor och långärmat fungerar?

Har två slangar som fuktar lite från styrservon men att kalla det läckage vore väldigt överdrivet. Nåt jag borde oroa mig för?

Tack för ditt svar!

Vi ses på Mantorp kanske?

4 824 Inlägg
30 april 2012
Kviborg skrev:
Christian S skrev:
Kviborg skrev:
Hej,

Mvh Robban

Ja det stämmer!

Okej med då tar jag bara med mig basic grejer som domkraft och verktyg. Allt är nytt inför den här säsongen, däck, bromsar och vätskor.
Har fixat SMA licens och hjälm. Antar att långbrallor och långärmat fungerar?

Har två slangar som fuktar lite från styrservon men att kalla det läckage vore väldigt överdrivet. Nåt jag borde oroa mig för?

Tack för ditt svar!

Vi ses på Mantorp kanske?

ja det funkar utmärkt tänk bara på att det ska vara bomullskläder.
nä det ska väll vara lungt.
ja det gör vi säkert dåck så kommer jag utan imprezan då den fortfarande inte är ihop monterad (väntar på nya turbon).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök