3180
Sök

BMW 535iA -91, vad bör den dricka i stadskörning?

plööp
49 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Hej, jag har en bmw 535iA, och den brukar dricka runt 1.9-2,0 liter/mil. är det normalt? vad skulle jag kunna kolla igenom?

tacksam för alla svar.

plööp
49 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
bump

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 september 2006
börja med att kolla så att inte luftfiltret är igensatt, kolla också tändstiften och tändkablarna hur dom ser ut.

annars kan du ju alltid ta det lite lugnare med högerfoten wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

plööp
49 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
NITROUS skrev:
börja med att kolla så att inte luftfiltret är igensatt, kolla också tändstiften och tändkablarna hur dom ser ut.

annars kan du ju alltid ta det lite lugnare med högerfoten wink

ok, tack, ska kolla det nästa gång. ska fixa kylarslangen, den sprack igår.

173 Inlägg
18 september 2006
1,9-2,0 verkar lite väl högt tycker jag. Min drar blandad körning 1,6 och det är en automatare det också, så din kan nog dra lite mycket. Varför har jag ingen aning. Går den dåligt också?

mvh Fredric

plööp
49 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
Ostsåsen skrev:
1,9-2,0 verkar lite väl högt tycker jag. Min drar blandad körning 1,6 och det är en automatare det också, så din kan nog dra lite mycket. Varför har jag ingen aning. Går den dåligt också?

mvh Fredric

dåligt går den ju inte, men ibland verkar det som om den växlar konstigt när man kickar den, för det mesta drar den på fint, ibland så går det lite segare.

147 Inlägg
20 september 2006
meduza89 skrev:
Ostsåsen skrev:

mvh Fredric

dåligt går den ju inte, men ibland verkar det som om den växlar konstigt när man kickar den, för det mesta drar den på fint, ibland så går det lite segare.

Nu är det så här... allting beror på hur duktig du är på automat låda.. kör du på ekonomi eller standard? kör du på D eller på 3:an när du kör i stan? allting beror helt enkelt på hur du kör.. jag har kört min 535:A o den drack blandat körning 1,4l... så 1.9-2.0 de e lite väl mycket tycker jag.

173 Inlägg
20 september 2006
mindclip skrev:
meduza89 skrev:
Ostsåsen skrev:

mvh Fredric

Nu är det så här... allting beror på hur duktig du är på automat låda.. kör du på ekonomi eller standard? kör du på D eller på 3:an när du kör i stan? allting beror helt enkelt på hur du kör.. jag har kört min 535:A o den drack blandat körning 1,4l... så 1.9-2.0 de e lite väl mycket tycker jag.

Jo självklart är det så att körningen påverkar förbrukningen. Vi kan ju inte definiera "Blandad körning" så där jätteenkelt heller. Men - Bilen din drar nog lite mycket.

Angående automaten så råder jag dig att byta olja och filter. Tyckte att min gick lite sämre och kollade stickan (jepp, dom har sticka till automaten, något som, tyvärr saknas på bl.a 525 e34 och 728 e38) och såg att det var lite klent med olja i, läcker väll ur lite efter 16 år antar jag. Bytte olja och filter. Fyllde upp till normal nivå och bilen gick genast mycket bättre. Man byter inte all olja på en och samma gång för man får bara ur cirka 3 liter av 8-9 eller något tror jag. Resten sitter i convertern. Resultatet var dock att lådan gick mycket bättre och kraften från motorn slirade inte bort lika mycket.

Kom på! Att läsa av oljan i automaten är en halv vetenskap. Det är inte som att kolla motorn för den visar olika vid olika temperaturer och man måste peta alla växlar innan man kollar samt köra en viss tid innan o.s.v.

Läs Hains*stavning?* böcker eller fråga verkstad!

mvh Fredric
Senast redigerat av Ostsåsen (20 september 2006)

plööp
49 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
tackar, kan vara bra att veta, ska kolla genast nästa gång smile

Sök