3429
Sök

Köpråd / fråga om pick up

50 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej

Jag har funderingar på att köpa en bil, och är intresserad av pick up. men vet inte vilka som är reggad för 3-4 passagerare?

Jag söker en pick up som kan ha 3-4 passagerare, drar inte mer än 1l/ mil på landsväg, klarar av att åka på vintern, (förstått 2wd kan vara sämre då släpet inte väger så mycket?) Klarar av att lasta en del om det blir någon tysklandsresa tongue klarar av att traila en båt på ca 500 kg.

Då det är en bil både för fiske och statskörning så vill jag att den inte drar mer än 1l/ mil landsväg! så man har råd att använda den som student!

Man får plats med spön på flaket som är ca 2m långa?

Budgett, Max 40 000 kr

Edit: manuell växellåda vill jag ha
Senast redigerat av mackan110 (5 maj 2012)

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

Forummoderator
26 400 Inlägg
5 maj 2012
#2
Jag hoppas du menar att du ska satsa på en diesel och inte en bensinare, om du ska ha en pickup?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

50 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#3
det har jag inte funderat så mycket på. vad tjänar jag på att ha en diesel? drar de mycket mindre ? men de är väll också dyrare i skatt ?

även ändrat i tropic 3-4passagerare!

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

Forummoderator
26 400 Inlägg
5 maj 2012
#4
mackan110 skrev:
det har jag inte funderat så mycket på. vad tjänar jag på att ha en diesel? drar de mycket mindre ? men de är väll också dyrare i skatt ?

även ändrat i tropic 3-4passagerare!

Ja, under en liter milen med en bensinare lär du nog inte lyckas med..kanske om du ständigt kör i nedförsbacke.
Oavsett vilken du väljer, så lär nog skatten vara ganska duktig i alla fall, på pickuper.
Någon får dock ändra mig såklart om jag har fel om detta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 151 Inlägg
5 maj 2012
#5
Mack skrev:
mackan110 skrev:
det har jag inte funderat så mycket på. vad tjänar jag på att ha en diesel? drar de mycket mindre ? men de är väll också dyrare i skatt ?

även ändrat i tropic 3-4passagerare!

Ja, under en liter milen med en bensinare lär du nog inte lyckas med..kanske om du ständigt kör i nedförsbacke.
Oavsett vilken du väljer, så lär nog skatten vara ganska duktig i alla fall, på pickuper.
Någon får dock ändra mig såklart om jag har fel om detta.

Så gärna. DH är ofta LB-reggade. Moderat skatt. Allt annat än diesel på en pickis som ska brukas dagligen är rent vansinne.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 126 Inlägg
5 maj 2012
#6
Dieselsmurfen skrev:
Allt annat än diesel på en pickis som ska brukas dagligen är rent vansinne.

Inte om man väljer VW Caddy GT (ca 0,75l/mil) enbart 2 sitsig dock.

Men som sagt Diesel om du ska ha en större pickis
Hade nog valt en Mitsubishi L200 Double Cab eller liknande om jag varit dig.

Typ denna:

http://www.blocket.se/stockholm/L200_mi … _7&w=3
Senast redigerat av Big_JN (5 maj 2012)


Forummoderator
26 400 Inlägg
5 maj 2012
#7
Dieselsmurfen skrev:
Mack skrev:
mackan110 skrev:
det har jag inte funderat så mycket på. vad tjänar jag på att ha en diesel? drar de mycket mindre ? men de är väll också dyrare i skatt ?

även ändrat i tropic 3-4passagerare!

Ja, under en liter milen med en bensinare lär du nog inte lyckas med..kanske om du ständigt kör i nedförsbacke.
Oavsett vilken du väljer, så lär nog skatten vara ganska duktig i alla fall, på pickuper.
Någon får dock ändra mig såklart om jag har fel om detta.

Så gärna. DH är ofta LB-reggade. Moderat skatt. Allt annat än diesel på en pickis som ska brukas dagligen är rent vansinne.

Då hade jag inte helt fel i alla fall, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 maj 2012
#8
Ska du ha 2 m långt flak, och plats för minst 3 pers (eller minade du 3 pass plus förare? spelar iofs ingen roll) så får du kolla på jänkepickisarna. dom drar lite mer än litern och 99,9% av dom har automatlåda men japanarna har oerhört kort flak om man ska ha dubbelhytt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

50 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#9
Har som sagt inte så stor koll på pick upp's men är inte japanarna så rostbenägna? eller det kanske jänkarna också är?

Jag är som sagt ute efter manuell, och har märk att många är automat tråkigt nog xD

Men då vet jag att det är en diesel man ska satsa på iaf och det tackar man för!

måste inte vara 2m, men liknande den längden, går ju att lägga spöna diagonalt.

Vad finns det för jänkare som är 4-5 sitt-sig? alltså 1 förare + 3-4 passagerare?

tackar för hjälpen!

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 maj 2012
#10
Nu talar jag för cheva då jag kan dom... där finns en del med enkelhytt o två stolar eller soffa (2eller 3 pers totalt alltså) sen finns det 1,5 hytt. Dom har bara två dörrar men ändå baksäte o plats för totalt 5 pers. Sen finns det dubbelhytt (4 dörrar) oxå, fast dom är ovanliga o dyra. Har du tur kan du hitta en gammal pickup från början av 80-talet. Dom har enkelhytt med (oftast) soffa och beroende på årsmodell även skattebefriade...

Edit: Ska man ha japanare o mer än en passagerare så är det dubbelhytt som gäller, o då blir flaket väldigt litet.
Senast redigerat av henke_99 (5 maj 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

50 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#11
Vet du även vilka modeller det finns som är registrerade för 4-5 personer? och har manuell låda?

Kvittar om det är 4 dörrar eller 2 1/2 dörrar, (dörr + dörr man måste öppna inne från) viktiga är att man får plats med 3-4 passagerare!

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 maj 2012
#12
kolla på dom lite nyare chevapickuperna, tror dom flesta är reggade för 4 eller 5 pers. Att hitta en jänk med manuell låda är ungefär lika enkelt som att hitta en japs med automat. (nä japsar med aut är nog vanligare faktiskt)

Sök runt lite på blocket o begränsa dig till din prisklass så ser du ju lite vad som dyker upp.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

50 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#13
vet du vilka modellerman ska kolla på?
kan bara s10 och den är bara reggad för 2

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2012
#14
Sök bara på chevrolet pickup. dom lite nyare heter 1500 och 2500, (finns 3500 och men dom brukar vara c-reggade) dom äldre heter k10 och k20.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 436 Inlägg
8 maj 2012
#15
mackan110 skrev:
vet du vilka modellerman ska kolla på?
kan bara s10 och den är bara reggad för 2

Min S10 är reggad så jag får köra tot 3 passagerare, men man vill inte åka i nödsätena. Speciellt inte om man använder båda nödsätena.

Dessutom drar den 1.8 blandad och 1.2 landsväg (ca70km/h) så du kan lika gärna köpa fullsize.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

50 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#16
ohh okej, då drog den för mycket för mig tongue

men tack för hjälpen! Då är det bara att börja leta.

Finns det någon kända fel på 1500,2500,3500 k10 och k20? och är det dyrt att reparera dem?

Tack så mycket för hjälpen!

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

1 436 Inlägg
8 maj 2012
#17
mackan110 skrev:
ohh okej, då drog den för mycket för mig tongue

men tack för hjälpen! Då är det bara att börja leta.

Finns det någon kända fel på 1500,2500,3500 k10 och k20? och är det dyrt att reparera dem?

Tack så mycket för hjälpen!

Alltså de stora drar lika mycket, vad jag menar är att du sparar inte soppa på att välja den lille. Inte med automat och V6a iaf. Finns ju manuell och rak fyra, de ska dra lite mindre men då kan man ju lika gärna köpa japan.

Växellådorna rasar titt som tätt på det mesta från staterna...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2012
#18
Caffe skrev:
mackan110 skrev:
ohh okej, då drog den för mycket för mig tongue

men tack för hjälpen! Då är det bara att börja leta.

Finns det någon kända fel på 1500,2500,3500 k10 och k20? och är det dyrt att reparera dem?

Tack så mycket för hjälpen!

Alltså de stora drar lika mycket, vad jag menar är att du sparar inte soppa på att välja den lille. Inte med automat och V6a iaf. Finns ju manuell och rak fyra, de ska dra lite mindre men då kan man ju lika gärna köpa japan.

Växellådorna rasar titt som tätt på det mesta från staterna...

Dieslarna är snålare än bensinarna, går att åka diesel på drygt en liter/mil vid blandad körning. Fast i gengäld är skatten dyrare så det krävs att man åker mycket om det ska löna sig. Att lådorna rasar till som tätt stämmer inte alltid, det beror på vad det är för låda och om den nån gång blivit renoverad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
8 maj 2012
#19
Sköts oljebytena som dom ska så brukar automatlådor hålla bra men i 99 fall av 100 så är det:
Vafan den växlar inte då blir jag väll tvungen att byta oljan..
och då är det nästan alltid försent. Det gäller alla automatlådor och inte bara amerikanska.

BMW är roliga med deras automatlådor för enligt BMW ska oljan aldrig bytas, men enligt ZF som tillverkar lådan ska oljan bytas vid var 15000:e mil tror jag det var.
Antagligen vill väll BMW tjäna in pengar på att sälja nya växellådor efter ett tag eller svindyra renoveringar.
Senast redigerat av Pierre_r (8 maj 2012)


5 111 Inlägg
8 maj 2012
#20
Om man kollar bortom de mest uppenbara valen....hur mycket tar en VW Transporter med diesel och dubbelhytt, kan det vara något som uppfyller kraven?



Sök