2461
Sök

Lackeringsråd med spruta.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
visste inte vart jag skulle lägga tråden så jag lägger den här.

Jag hade tänkt o köpa mig en sådan där spruta och försöka lära mig att lacka med den. Spruta är inga problem för mig att skaffa men det är färgen som är mitt problem. Vad skall/kan man ha för färg?

Saken är den att jag har färger på sprayburkar hemma, lagom mycket och eftersom jag bara skall testa och lacka lite småsaker vill jag helst inte köpa något dyrt och då undrar jag ifall att man kan ta färgen från burkarna?

Det är Multona (stavning, mekonomens färger) samt Haagman (stavning, mekonomen där med) går det? eller måste jag köpa annan special färg?

Tackar för svar på förhand.

Mvh Jesper N.A

63 Inlägg
14 maj 2012
du kan få lacka min bil !  har färg men ingen som lackar big_smile

331 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
s40-turboBSR skrev:
du kan få lacka min bil !  har färg men ingen som lackar big_smile

Haha e du go eller wink? Jag kan väl inte lacka din bil som provlackning! tongue Dig känner jag ju, kommer göra bort mig ^^!

63 Inlägg
14 maj 2012
haha big_smile du får la börja lite på egen hand sen kanske du får lacka min !! big_smile  hehe

1 562 Inlägg
14 maj 2012

331 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
mange_240 skrev:
http://www.billackering.eu/Lastbilfarg

kanske kan vara ngt,

Tackar, priserna var inte helt fel, undrar bara ifall jag kan använda de burkar jag har smile

Eller skall jag bara göra så att jag tar hål på en och testar? vem vet det kanske funkar (om jag har tur)

1 562 Inlägg
14 maj 2012
mkII skrev:
mange_240 skrev:

kanske kan vara ngt,

Tackar, priserna var inte helt fel, undrar bara ifall jag kan använda de burkar jag har smile

Eller skall jag bara göra så att jag tar hål på en och testar? vem vet det kanske funkar (om jag har tur)

tror inte de är ngn vidare ide.

331 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
mange_240 skrev:
mkII skrev:
mange_240 skrev:

kanske kan vara ngt,

tror inte de är ngn vidare ide.

okej tack för din åsikt smile! men jag tänker testa. Det finns väl bara ett sätt att ta reda på det om ingen som redan prövat skriver här smile! Det kostar mig inte en krona i färg och som sakt, bara för att testa smile

Jag har funderat på Biltemas spruta. Dock vet jag inte vilken jag skall ha, det finns en dyrare för 300-400 papp, men de man läser är motivlack osv, är det fel om jag har tänkt att lacka större saker som t.ex. en hel bil eller en tank (behållare)

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … uta-15191/

1 562 Inlägg
15 maj 2012
ja den där sprutan lämpar sig inte för en hel bil, utan är för exempelvis modeller, motivlack. är du intresserad av å lära dig lackera så får du nog våga satsa lite grann, köp en spruta avsedd för det ändamål du tänkt och rätt färg för ändamålet. sprayburkarna kan du använda som dom är, att öva med så får du ett hum om spruttekniken. finns massor med bra trådar och tips. de flesta färger du köper i färghandeln kan du spruta med spruta oxå bara du tunnar ut dem. så du kan ju exempelvis öva genom att måla om några stolar eller ett bord.

331 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
ska köpa spruta idag.

http://www.biltema.dk/sv/Verktyg/Tryckl … ffs-15454/

eller

http://www.jula.se/fargspruta-hvlp-082200

??? Mvh

Edit: när jag skall rengöra sedan vad skall jag eller kan jag använda då?

Thinner säger biltemas informations blad till deras spruta. nu är det så att jag har ca 5-6liter Aceton hemma, kan jag använda det eller är det "inte bra" eller riskabelt för maskinen?
Senast redigerat av mkII (15 maj 2012)

1 562 Inlägg
15 maj 2012
ja bägge dom är ju lämpligare än airbrusch sprutan. använd thinner annars är risken att det inte blir riktigt rent och då blir de bara skit av alltihop.

331 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
jag köpte biltemas. smile Skall testa på lite små saker typ lacka på en plywoodskiva med lite olika färger och vattentillsatser nu smile!

63 Inlägg
16 maj 2012
säg till när jag kan komma och lacka ! wink big_smile

3 173 Inlägg
16 maj 2012
Tar du hål på en sprayburk så har du färg överallt. så de är ju inte och föreslå
Senast redigerat av tobzter (16 maj 2012)

331 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
ang sprayburkar så har jag testat förr, det är för mig inga problem då jag gör det i en behållare som jag samlar all färg i. sedan häller jag över allt i burkar/flaskor.

Testade sprutan igår, dock endast med vatten, kändes billigt och bra att känna på det smile tycker det var kul smile

331 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Nu har man äntligen fått testa biltemas spruta lite smile Läste lite på en del andra forum ang den. den skall vara riktigt välsmord från nyskick så man skulle spruta igenom den med thinner, vilket gjordes rätt rejält! smile Sedan tog jag hål på en spray burk för att få färg, sprutade som "FAN" men jag fick ut det mesta i burken som jag har i en flaska smile Biltemas spruta är tung. det går inte att förneka! men jag tycker den fungerar väl så länge man inte har den upponer eller för mycket åt sidan (beroende på hur mycket färg man har i, lite färg - mer problem).

Nu är frågan till er alla som har ett bra svar. Vart köper jag färg på burk (ej spray) efter färgkoder? eller bör jag gå till lackfirma och be dem blanda?

Nästa fråga, läst en del om att man kan blanda färger med thinner. Någon som vet om jag kan testa eller bör undvika det? (multonas spray färg).

2: Jag skall köpa Julas spruta med, med överliggande färgburk, ser skönare ut att jobba med.

Tackar för svar på förhand, mvh Jesper

1 146 Inlägg
28 maj 2012
sprutorna som du har tittat på räcket bra till att grunda med..
men skulle inte rekommendera och köra färg med dom

färg på burk kan du gå till en lackfirma eller något ställe som blandar färg
ja du ska blanda färg härader och förtunning (thinner)

en spruta som är bra är denna
http://www.billackering.eu/epages/vilka … cts/FLG-G5

visst är den dyr men du kommer bli så mycket nöjd
jag kör med car system deras ligger på runt 3000kr priset...

270 Inlägg
28 maj 2012
Köp riktig färg eller spraya direkt ur burken smile
Vanlig sprayfärg tål inte thinner närheten har torkat därför är den olämplig för billackering utom möjligen som på min Skoda pickis där känns det ok......
Närmare billackarare bor kunna ge råd och tips till dig om du visar lite intresse och köper färg osv från honom.

331 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
aqulio skrev:
sprutorna som du har tittat på räcket bra till att grunda med..
men skulle inte rekommendera och köra färg med dom

färg på burk kan du gå till en lackfirma eller något ställe som blandar färg
ja du ska blanda färg härader och förtunning (thinner)

en spruta som är bra är denna
http://www.billackering.eu/epages/vilka … cts/FLG-G5

visst är den dyr men du kommer bli så mycket nöjd
jag kör med car system deras ligger på runt 3000kr priset...

skall överväga inför framtiden, känns rätt fel i dagsläget att punga ut så mycket pengar om jag ändå bara skall lära mig hur det fungerar smile.

Ja grunda är väl fin fint smile! finns ju bara ett sätt att se vad sprutan klarar antar jag smile dvs att testa.

Okej Minium, då skall jag inte ta thinner med färgen smile

EDIT: hum, ser att julas HVPL spruta verkar vara så gott som slut över allt i närheten av mig, kanske får kika lite på en sådan 1650:- spruta i alla fall, vill testa hur det är med överliggande färg burk smile
Senast redigerat av mkII (28 maj 2012)

331 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
Köpte biltemas andra spruta idag! gud vilken skillnad det är att arbeta med den, tycker den passar mig mycket bättre då den är lättare och känns mindre tung (troligen är den även betydligt lättare).

Har testat att spruta med vatten samt aceton och tycker att den verkar vara betydligt enklare att ställa in med. Blir att testa med färg någon dag! smile

Sök