4155
Sök

Köpråd: Audi A6 1,8t eller 2,4?

2 405 Inlägg
8 augusti 2012
#21
SE skrev:
Nybergrobin skrev:
SE skrev:
Sent inlägg, men kan meddela att 1,8T drar sjukligt mycket bensin.
Se till att du väljer 6 växlad låda då den 5 växlade varvar ca 3300varv/min vid 120km/h...
Min 1,8T Quattro 2004 med 150hk drar mer än min flickväns trimmade BMW 530 Xd 2008 med 275hk... Det säger en hel del.

Trimmad med ett chip elller? Sedan så kör hon säkert ganska lugnt... tongue En liten clio drar mer jämfört med tex en bmw m5 om du kör clion stenhårt men knappt rör gasen i bmw´n

KCR box. Räknat på landsvägskörning 90 - 100km/h. Min drar litern medans hennes drar 0,7.

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..


Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2012
#22
Ja det låter inte helt rätt ens för en A6 med quattro

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

202 Inlägg
8 augusti 2012
#23
Nybergrobin skrev:
SE skrev:
Nybergrobin skrev:

Trimmad med ett chip elller? Sedan så kör hon säkert ganska lugnt... tongue En liten clio drar mer jämfört med tex en bmw m5 om du kör clion stenhårt men knappt rör gasen i bmw´n

KCR box. Räknat på landsvägskörning 90 - 100km/h. Min drar litern medans hennes drar 0,7.

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Intressant.
Har du Quattro? Visserligen väger A6 något mer samt att Quattron drar lite extra, men en diff på 0,3 känns lite väl... Vad har du för optimering?

Mercedes C 350 AMG

2 405 Inlägg
8 augusti 2012
#24
SE skrev:
Nybergrobin skrev:
SE skrev:

KCR box. Räknat på landsvägskörning 90 - 100km/h. Min drar litern medans hennes drar 0,7.

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Intressant.
Har du Quattro? Visserligen väger A6 något mer samt att Quattron drar lite extra, men en diff på 0,3 känns lite väl... Vad har du för optimering?

Har dessvärre ingen quattro men jag kör ioförsig med 17*225 och det drar lite extra soppa tongue Ang optimeringen så vet jag faktiskt inte vad som är gjort åt bilen förutom 3" framrör och chip. Har hört att det ska vara chip från bsr men jag kan inte bekräfta det


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2012
#25
Nybergrobin skrev:
SE skrev:
Nybergrobin skrev:

Trimmad med ett chip elller? Sedan så kör hon säkert ganska lugnt... tongue En liten clio drar mer jämfört med tex en bmw m5 om du kör clion stenhårt men knappt rör gasen i bmw´n

KCR box. Räknat på landsvägskörning 90 - 100km/h. Min drar litern medans hennes drar 0,7.

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

202 Inlägg
8 augusti 2012
#26
Nybergrobin skrev:
Har dessvärre ingen quattro men jag kör ioförsig med 17*225 och det drar lite extra soppa tongue Ang optimeringen så vet jag faktiskt inte vad som är gjort åt bilen förutom 3" framrör och chip. Har hört att det ska vara chip från bsr men jag kan inte bekräfta det

Jag kör på 19*235 så det kan vara orsaken. Det tillsammans med Quattron, att det är en A6 + att jag inte optimerat den kan vara orsaken. Man brukar kunna räkna med en bränsleminskning på 5 - 10% vid ett steg 1 trim.
Får optimera snart helt enkelt smile
Senast redigerat av SE (8 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2012
#27
Rquired skrev:
Nybergrobin skrev:
SE skrev:

KCR box. Räknat på landsvägskörning 90 - 100km/h. Min drar litern medans hennes drar 0,7.

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Nu antar jag att det var mer riktat till att SE's audi drog litern, inte vad BMW:n drog?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 405 Inlägg
8 augusti 2012
#28
it_mutt skrev:
Rquired skrev:
Nybergrobin skrev:

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Nu antar jag att det var mer riktat till att SE's audi drog litern, inte vad BMW:n drog?

Precis! Bmw´n drar absolut rimliga mängder bränsle men audin verka dra lite väl mycket


202 Inlägg
8 augusti 2012
#29
Rquired skrev:
Nybergrobin skrev:
SE skrev:

KCR box. Räknat på landsvägskörning 90 - 100km/h. Min drar litern medans hennes drar 0,7.

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Nej självklart inte. Ingen som sagt att det är en orimlig siffra heller.. Däremot är det fakta att min bil drar mer än hennes. Detta trots att hon har en 3 liters motor med 275hk medans jag har en 1.8 liters. på 150hk.

Mercedes C 350 AMG

202 Inlägg
8 augusti 2012
#30
it_mutt skrev:
Rquired skrev:
Nybergrobin skrev:

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Nu antar jag att det var mer riktat till att SE's audi drog litern, inte vad BMW:n drog?

Ser att du har en 2,4. Vad ligger du på i förbrukning landsväg?

Mercedes C 350 AMG

Avstängd
10 388 Inlägg
8 augusti 2012
#31
SE skrev:
it_mutt skrev:
Rquired skrev:
Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Nu antar jag att det var mer riktat till att SE's audi drog litern, inte vad BMW:n drog?

Ser att du har en 2,4. Vad ligger du på i förbrukning landsväg?

Ja, jag har inte kört den så galet mycket (annat som kommit emellan) så jag vågar faktiskt inte säga något om den biten. Kan väl dock säga att min fars förra 2,4 med tiptronic ("dyrare" att köra med än multitronic som där är på min) låg på runt litern landsväg.

- - Edit - -

Långtur (STHLM <-> Skåne, runda på totalt, inkl lite stadskörning, mindre avstickare osv) (125mil) så låg min fars gamla på strax under 0,9l/mil
Senast redigerat av it_mutt (8 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

202 Inlägg
8 augusti 2012
#32
it_mutt skrev:
SE skrev:
it_mutt skrev:

Nu antar jag att det var mer riktat till att SE's audi drog litern, inte vad BMW:n drog?

Ser att du har en 2,4. Vad ligger du på i förbrukning landsväg?

Ja, jag har inte kört den så galet mycket (annat som kommit emellan) så jag vågar faktiskt inte säga något om den biten. Kan väl dock säga att min fars förra 2,4 med tiptronic ("dyrare" att köra med än multitronic som där är på min) låg på runt litern landsväg

Något liknande alltså... En växel till hade inte skadat i min iaf... smile

Mercedes C 350 AMG

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2012
#33
SE skrev:
Rquired skrev:
Nybergrobin skrev:

DU har något allvarligt fel på bilen isf. Min 5 växlade a4 1,8t med chip drar under 0,7 vid långkörning och litern vid hyffsat hård blandad körning..

Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Nej självklart inte. Ingen som sagt att det är en orimlig siffra heller.. Däremot är det fakta att min bil drar mer än hennes. Detta trots att hon har en 3 liters motor med 275hk medans jag har en 1.8 liters. på 150hk.

Nu kanske jag inte hänger med helt, men du skriver att din Audi dricker mer än din flickväns BMW utan att ange några siffror och då påpekar någon att "hon kör säkert ganska lugnt då, en Clio på fullgas dricker mer än en lugnt körd M5" ungefär?

Då påpekar jag att 0.8L/mil inte är något konstigt blandad körning för en sådan BMW, men försöker antyda att det är en orimligt låg siffra för en tung bil med liten bensinmotor i högre fart. Så varför, kanske riktat mot "Nybergrobin" var det konstigt att SE´s Audi dricker mer innan han hann ange några siffror? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 405 Inlägg
9 augusti 2012
#34
Rquired skrev:
SE skrev:
Rquired skrev:
Jag ser inte det konstiga? 0.8L/mil blandad körning är ingen orimlig siffra för en 5-serie diesel om man är gasglad så enligt dina egna siffror drar även din (mindre och lättare) Audi mer? Vad sedan trim innebär och vad det gör för förbrukningen vet jag inte...

Nej självklart inte. Ingen som sagt att det är en orimlig siffra heller.. Däremot är det fakta att min bil drar mer än hennes. Detta trots att hon har en 3 liters motor med 275hk medans jag har en 1.8 liters. på 150hk.

Nu kanske jag inte hänger med helt, men du skriver att din Audi dricker mer än din flickväns BMW utan att ange några siffror och då påpekar någon att "hon kör säkert ganska lugnt då, en Clio på fullgas dricker mer än en lugnt körd M5" ungefär?

Då påpekar jag att 0.8L/mil inte är något konstigt blandad körning för en sådan BMW, men försöker antyda att det är en orimligt låg siffra för en tung bil med liten bensinmotor i högre fart. Så varför, kanske riktat mot "Nybergrobin" var det konstigt att SE´s Audi dricker mer innan han hann ange några siffror? smile

Han angav att sin audi drog ca 1L/mil vid landsvägskörning och det är verkligen en orimlig siffra.


Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2012
#35
Ja denna del av tråden får inte jag heller ihop riktigt. "Vi" säger ju att det är lite mycket för den bilen, inte lite väl låg siffra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

202 Inlägg
9 augusti 2012
#36
Nu hänger jag inte med längre...

Mercedes C 350 AMG

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2012
#37
Jag är med på hur ni menar och var otydlig ovan tyvärr, men håller ändå inte med er helt. Det beror visserligen lite på hur man kör men 1L/mil i högre landsvägsfarter är ingen konstig siffra på en tung och undermotoriserad (Inget illa menat) bil med fyrhjulsdrift, låg utväxling och breda däck om man trycker på lite.

Någon skrev att dennes A4 drack 0.7L/mil cirka, är det en FWD är det rimligt om man kör normalt uppskattar jag. -En tumregel för fyrhjulsdrift är att det lägger på 1-1.5dl/mil lite beroende på bil, för en svagare motor mer än en stark generellt.
-En liten skillnad på däckens bredd gör en stor skillnad på rullmotstånd och detsamma gör däckets egen friktion (Varierar mellan olika däck och märken). Steget från standarddimension till lågprofil med måttlig bredd kan utan problem höja förbrukningen med minst 1dl/mil, det har bland annat tidningen Teknikens Värld prövat med en C30 i testrigg.
-A6 är fysiskt större, nämnvärt tyngre och har ett högre luftmotstånd. Motståndet dessa skapar blir exponetiellt större med farten, att skillnaden mellan FWD A4 och FWD A6 blir stor i högre farter är inget konstigt.

Lägg breda däck och 4WD enligt ovan på den sistnämnda punkten? Plus att man eventuellt är lite gasglad vilket kan skapa hur stora skillnader som helst beroende på hur gasglad man är.
Jag ser inte det som orimligt att ovanstående Audi A6 dricker 1L/mil utan att vara defekt det är precis därför det inte är dumt att köpa en bil med stor motor och hög utväxling om man mest kör i högre farter.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

202 Inlägg
9 augusti 2012
#38
Rquired skrev:
Jag är med på hur ni menar och var otydlig ovan tyvärr, men håller ändå inte med er helt. Det beror visserligen lite på hur man kör men 1L/mil i högre landsvägsfarter är ingen konstig siffra på en tung och undermotoriserad (Inget illa menat) bil med fyrhjulsdrift, låg utväxling och breda däck om man trycker på lite.

Någon skrev att dennes A4 drack 0.7L/mil cirka, är det en FWD är det rimligt om man kör normalt uppskattar jag. -En tumregel för fyrhjulsdrift är att det lägger på 1-1.5dl/mil lite beroende på bil, för en svagare motor mer än en stark generellt.
-En liten skillnad på däckens bredd gör en stor skillnad på rullmotstånd och detsamma gör däckets egen friktion (Varierar mellan olika däck och märken). Steget från standarddimension till lågprofil med måttlig bredd kan utan problem höja förbrukningen med minst 1dl/mil, det har bland annat tidningen Teknikens Värld prövat med en C30 i testrigg.
-A6 är fysiskt större, nämnvärt tyngre och har ett högre luftmotstånd. Motståndet dessa skapar blir exponetiellt större med farten, att skillnaden mellan FWD A4 och FWD A6 blir stor i högre farter är inget konstigt.

Lägg breda däck och 4WD enligt ovan på den sistnämnda punkten? Plus att man eventuellt är lite gasglad vilket kan skapa hur stora skillnader som helst beroende på hur gasglad man är.
Jag ser inte det som orimligt att ovanstående Audi A6 dricker 1L/mil utan att vara defekt det är precis därför det inte är dumt att köpa en bil med stor motor och hög utväxling om man mest kör i högre farter.

Tack, nu är jag med på hur du menar. Vi menar samma sak du och jag.
Som jag skrivit i tidigare inlägg så drar bilen ca litern landsväg 100 - 110 km/h. Hade jag vetat detta innan köp så hade jag istället tittat på en större motor med 6 växlad låda, just för att slippa varva 3300 varv/min i 120km/h och därmed fått lägre förbrukning landsväg. Men man lär sig.. .)

Mercedes C 350 AMG

Avstängd
10 388 Inlägg
9 augusti 2012
#39
Rquired skrev:
Jag är med på hur ni menar och var otydlig ovan tyvärr, men håller ändå inte med er helt. Det beror visserligen lite på hur man kör men 1L/mil i högre landsvägsfarter är ingen konstig siffra på en tung och undermotoriserad (Inget illa menat) bil med fyrhjulsdrift, låg utväxling och breda däck om man trycker på lite.

Någon skrev att dennes A4 drack 0.7L/mil cirka, är det en FWD är det rimligt om man kör normalt uppskattar jag. -En tumregel för fyrhjulsdrift är att det lägger på 1-1.5dl/mil lite beroende på bil, för en svagare motor mer än en stark generellt.
-En liten skillnad på däckens bredd gör en stor skillnad på rullmotstånd och detsamma gör däckets egen friktion (Varierar mellan olika däck och märken). Steget från standarddimension till lågprofil med måttlig bredd kan utan problem höja förbrukningen med minst 1dl/mil, det har bland annat tidningen Teknikens Värld prövat med en C30 i testrigg.
-A6 är fysiskt större, nämnvärt tyngre och har ett högre luftmotstånd. Motståndet dessa skapar blir exponetiellt större med farten, att skillnaden mellan FWD A4 och FWD A6 blir stor i högre farter är inget konstigt.

Lägg breda däck och 4WD enligt ovan på den sistnämnda punkten? Plus att man eventuellt är lite gasglad vilket kan skapa hur stora skillnader som helst beroende på hur gasglad man är.
Jag ser inte det som orimligt att ovanstående Audi A6 dricker 1L/mil utan att vara defekt det är precis därför det inte är dumt att köpa en bil med stor motor och hög utväxling om man mest kör i högre farter.

Dåså, då är jag också med.

Nej, 1l/milen om man är gasglad ser inte jag heller som något konstigt, jag "såg" det som "normal" körning (vilket givetvis kan ha varit fel). För, normalt sett/normalt kört så ska en quattro med manuell låda inte dra några 1l/milen vid landsväg.



SE skrev:
Tack, nu är jag med på hur du menar. Vi menar samma sak du och jag.
Som jag skrivit i tidigare inlägg så drar bilen ca litern landsväg 100 - 110 km/h. Hade jag vetat detta innan köp så hade jag istället tittat på en större motor med 6 växlad låda, just för att slippa varva 3300 varv/min i 120km/h och därmed fått lägre förbrukning landsväg. Men man lär sig.. .)

Ja då hade du fått upp till en 3.0 om du skulle behålla quattro (eller ja, beror ju på vilken årsmodell man pratar om, och om vi utesluter diesel) och då hade antagligen (ingen källa nej) försäkringen också trillat upp lite =/


Min ska ju, om vi för sakens skull utgår från Audis siffror för bilen (sen säger jag inte det stämmer, men iaf), som automatare, t.o.m dra mindre än manuell låda (vid landsväg och blandad och lite mer vid stadskörning (1.42l/10mil vs 1.40l/mil) )
Senast redigerat av it_mutt (9 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

982 Inlägg
9 augusti 2012
#40
Tycker du ska köpa 1,8t motorn helt klart ..min a4a snittar 0.7 blandad körning drar aldrig över litern hur du än kör...köp min vettja tongue 40 laxaskar så får du ta den


Sök