Jag är med på hur ni menar och var otydlig ovan tyvärr, men håller ändå inte med er helt. Det beror visserligen lite på hur man kör men 1L/mil i högre landsvägsfarter är ingen konstig siffra på en tung och undermotoriserad (Inget illa menat) bil med fyrhjulsdrift, låg utväxling och breda däck om man trycker på lite.
Någon skrev att dennes A4 drack 0.7L/mil cirka, är det en FWD är det rimligt om man kör normalt uppskattar jag. -En tumregel för fyrhjulsdrift är att det lägger på 1-1.5dl/mil lite beroende på bil, för en svagare motor mer än en stark generellt.
-En liten skillnad på däckens bredd gör en stor skillnad på rullmotstånd och detsamma gör däckets egen friktion (Varierar mellan olika däck och märken). Steget från standarddimension till lågprofil med måttlig bredd kan utan problem höja förbrukningen med minst 1dl/mil, det har bland annat tidningen Teknikens Värld prövat med en C30 i testrigg.
-A6 är fysiskt större, nämnvärt tyngre och har ett högre luftmotstånd. Motståndet dessa skapar blir exponetiellt större med farten, att skillnaden mellan FWD A4 och FWD A6 blir stor i högre farter är inget konstigt.
Lägg breda däck och 4WD enligt ovan på den sistnämnda punkten? Plus att man eventuellt är lite gasglad vilket kan skapa hur stora skillnader som helst beroende på hur gasglad man är.
Jag ser inte det som orimligt att ovanstående Audi A6 dricker 1L/mil utan att vara defekt det är precis därför det inte är dumt att köpa en bil med stor motor och hög utväxling om man mest kör i högre farter.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.