4389
Sök

Automatlåda började plötsligt betèe sig underligt? Camaro -99 (LS1)

Saaboholic
3 129 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
Hej.
Köpte mig en Camaro -99.a igår med LS1 motor och automat.
Körde hem bilen 30mil och den gick hur fint som helst och mycket stabilt efter vägen.
Efter att ha kört ytterligare ca 10mil idag började den betèe sig riktigt konstigt.

När man ligger i jämnfart eller ökar långsamt får den för sig att helt plötsligt växla ner och lägga sig på ex 2500-3000varv istället för de 1200-1500 man hållt tidigare.
Den vägrar även växla upp tidigare än mellan 5-6 om man gasar till. Problemet kom från ingenstans och gäller oavsett hastighet samt oavsett om jag kör på vanliga D eller "over" D.

1-2 funkar felfritt..

Finns det någon vakumslang eller liknande till lådan som kan ställa till detta bekymmer eller är det någon som har tips på vad det kan bero på?
Växlingarna osv gick jätte fint och detta problem uppstod som sagt helt plötsligt efter landsvägen..

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 174 Inlägg
17 maj 2012
riktiga muskelbilar ska vara manuella.......fel oljenivå, fel olja, eller stopp i ventilerna i lådan.

Saaboholic
3 129 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
hangman skrev:
riktiga muskelbilar ska vara manuella.......fel oljenivå, fel olja, eller stopp i ventilerna i lådan.

Inget sådant fel.
Verkar vara elektroniskt, det är ungefär som att den ställer i sig på kickdown läge..

2 174 Inlägg
17 maj 2012
hedley skrev:
hangman skrev:

Inget sådant fel.
Verkar vara elektroniskt, det är ungefär som att den ställer i sig på kickdown läge..

brukar vara kärvande ventiler i lådan då, annars är det styrboxen till lådan.

Saaboholic
3 129 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
hangman skrev:
hedley skrev:
hangman skrev:

Inget sådant fel.

Lådan vart totalrenoverad för 2år sedan på firma.
Vart sitter den boxen samt hur kollar man det?

Förövrigt:
Gjorde rent alla kontakter och plocka bort batteri polen en stund och var ute och provade igen. Samma skit nu. Den betèer sig ungefär som att den glömmer av att den har en växel i. Sedan provade jag även att köra 1,2,D manuellt men den vill inte gå upp till sista växeln/4.e när man lägger i overdriven. Samma sak om man kör med overdriven från början..

2 174 Inlägg
19 maj 2012
hedley skrev:
hangman skrev:
hedley skrev:

Inget sådant fel.

Förövrigt:
Gjorde rent alla kontakter och plocka bort batteri polen en stund och var ute och provade igen. Samma skit nu. Den betèer sig ungefär som att den glömmer av att den har en växel i. Sedan provade jag även att köra 1,2,D manuellt men den vill inte gå upp till sista växeln/4.e när man lägger i overdriven. Samma sak om man kör med overdriven från början..

hittat något eller strular det fortfarande? du har 14 dagar reklamationsrätt mot säljaren så du vet.

Saaboholic
3 129 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
hangman skrev:
hedley skrev:
hangman skrev:

Förövrigt:

hittat något eller strular det fortfarande? du har 14 dagar reklamationsrätt mot säljaren så du vet.

Den lagen har tyvärr ändrats hmm
Det är lådan som är paj, hade en kille här idag som kikade på det sad

2 174 Inlägg
19 maj 2012
hedley skrev:
hangman skrev:
hedley skrev:

Förövrigt:

köplagen finns kvar och den fungerar i 2 veckor för ev dolda fel. Läs på dina kunskaper lite eller kontakta en jurist får du se. Befintligt skick finns däremot INTE. Därav kan en säljare aldrig säga eller skriva befintligt skick, utan det är 2 veckor garanti hur du än vrider och vänder, även av privat säljare.

865 Inlägg
19 maj 2012
hangman skrev:
hedley skrev:
hangman skrev:

köplagen finns kvar och den fungerar i 2 veckor för ev dolda fel. Läs på dina kunskaper lite eller kontakta en jurist får du se. Befintligt skick finns däremot INTE. Därav kan en säljare aldrig säga eller skriva befintligt skick, utan det är 2 veckor garanti hur du än vrider och vänder, även av privat säljare.

tror nog en till behöver läsa på

Saaboholic
3 129 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
hangman skrev:
hedley skrev:
hangman skrev:

Jag kontaktade faktiskt folk kunniga inom området och det gäller tyvärr inte. Tidigare fanns det dock en klausul som sa att om det är ett fel som gör fordonet obrukbart som säljaren bör ha känt till vid tillfället eller dylikt, denna är också borta.

Ska dock ringa runt mer på måndag men hittils så har man mer eller mindre ingen rätt alls så vida bilen inte vart stulen är köpt från firma.

30 Inlägg
23 juni 2012
Om köparen tittat och provkört bilen och "godkänt skicket och skrivit under"  hjälper knappast nån 2 veckors garanti...Skulle aldrig gå att bevisa i en rätt att det var avsiktligt eller dolt fel!... Han har ju kört 30 mil utan problem....Så glöm det...Ingen skulle våga sälja en beg bil om det finns ånger rätt i 2 veckor...som man kan stödja sig på i detta fall...Då kan vem som helst köpa en bil...köra skiten ur den och sedan kräva att köpet hävs pga dolda fel...vem ska bevisa vad... Efter över 300 bilar så ... Vet man ... hur det fungerar i verkligheten...lagen är inte alltid som folk tror... Det som finns att göra är att ta upp en dialog med säljaren...Och om det inte är till belåtenhet så är det inte mycket att göra....Bilen var i köparens ansvar och på beg bilar kan man aldrig lämna nån garanti utan ett biltest först som stödjer bilen skick... 

hangman skrev:
hedley skrev:
hangman skrev:

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 juni 2012
Det finns ett enkelt sätt att ordna så man har "garanti" på bilen, förvisso är självrisken rätt hög men ändå...Hur man gör får var o en klura ut själv smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Stämmer som Heas säljer, kollade med konsumentverket osv. Sen kan det ju diskuteras vilket arsle säljaren är/var men det hör ju tyvärr inte till vad man har laglig rätt till. Lådan är i vilket fall kass och säljaren slutade svara i telefon, så att han kände till att något var på G finns det ingen tvekan kring.

30 Inlägg
23 juni 2012
Ja tyvärr så verkar det tyda på att säljaren visste att nåt var på gång om han nu slutat svara.sen kan ju en Automatlåderenoverare kolla om oljan/lådan  haft inblandning av nån tillsats eller gammal skada som bekräftar att nåt va galet innan köpet? Det är jättesvårt att på nån timme testa och göra ett beg bilköp...Ibland har man tur Men! ibland blir man tyvärr grundlurad. Det har tyvärr blivit så att var och varannan  leker bilhandlare och sen inte är seriös och ärlig och resonlig om fel uppstår direkt efter köpet. Men jag säger inte att det måste vara så i detta fall...!   Även säljaren kan vara ovetandes om detta!? Jag dömer ingen av er...Jag försöker bara konstatera fakta ... Partiskt eller opartiskt får var och en själv bedömma och har nån nåt bättre råd  så låt höra...?

Det är som jag skrev tidigare svårt att göra nåt i efterhand...!

Vad du kan "testa" att göra är att be att få en offert på reparationskostnaderna på att repa lådan inkl urmontering osv och sen skriver du eller emailar och sms? åk helst även och sök upp personen om du kan...allt negativ säljaren visar prov på kommer att va till din fördel...Ta med minst 2 vittnen helst personer som du ej känner väl = opartiska vittnen...men som kan intyga det som sägs och händer när du försökt ta kontakt för att lösa frågan...Alltså så om inte annat går så skriv till säljaren ett brev med fakta på vad som hänt? uppge att du vill lösa detta på bästa sätt och om säljaren inte hjälper till att lösa detta så skriv att du då motvilligt men utan annat val kommer att begära en fodran via tingrätten.Om du hävdar att säljaren efter affären inte gått att kontakta och inte vill göra upp för det inträffade så kommer domaren att verkligen ifråga sätta ärligheten i säljarens agerande...!? Hävda som du säger 2 veckors ångerrätt helt enligt "konsumentköplagen". att säljaren kanske tom sagt att bilen är felfri och går riktigt i motor och vx låda...!?

Låt domstolen redan i ansökan "sakligt tydligt och enkelt skrivet veta att du åtminstone vill att säljaren står för tex halva repkostnaden eller att köpet ska hävas helt om säljaren vägrar hjälpa till.På så sätt har du visat dig villig och resonabel att lösa frågan och säljaren kommer att göra bort sig i rätten om han inte visar samarbetsvilja.Domaren  är ju den som medlar i första hand vid konflikter men ser allvarligt på tjafs och ovilja att lösa frågan ... Och kan helt sonika döma säljaren till att betala reparationen själv eller ta tillbaks bilen och du får pengarna åter...Det är lite på vad du väljer för strategi och vad du kan tänkas vilja göra själv och även ditt uppförande som också är avgörande.Beskriver du att du känner dig lurad och  att säljaren måste ha vetat om felet och att denne inte svarat eller avvisat dina kontaktförsök så ligger det till din fördel och han lär tvingas lösa saken eller så döms det ett dombeslut på det domaren anser är en bra lösning på problemet...

Det här är bara tips och råd!!! ...Baserad på mina egna erfarenheter.... Jag kan inget lova eller veta hur domaren ser på saken i slutändan..!!!!  jag kan inte bilda mig en riktig uppfattning om vare sig bilen ifråga  eller ni personer som gjort affären...!

Men känner du att du vill driva detta vidare och känner dig lurad så kan du inte mer än misslyckas ... jag har dock stark tro och mina egna erfarenheter i rätten säger att det kommer att lösa sig till det bättre om du bara kommer dit... 

Hoppas detta va till nån hjälp... och lycka till...  Mvh Hasse
Senast redigerat av heas (23 juni 2012)

12 086 Inlägg
24 juni 2012
Jag skulle vilja veta hur många privatköp av bil som hävts med lagen som stöd, jag skulle gissa att det är rätt få.

Saaboholic
3 129 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Tack för det, jag vet med mig att jag lagligt sätt inte kommer kunna lösa detta men jag kommer se till att säljaren får andra typer av problem (låt fantasin flöda). Personligen anser jag det vara en jävla skillnad om man köper en bil för 10 papp mot en för väldigt mycket mer pengar, då ska inte sådant vara godtagbart. Men som sagt, den säljaren har en tuff framtid till mötes.

30 Inlägg
24 juni 2012
Troligast är ju väldigt få för det måste till domstol och många drar sig för det...Även du också som det låter...? 

Tyvärr är det här inte rätt ställe att ge råd utanför lagen så jag passar detta...

Lycka till hur som helst ...

Mvh Hasse

2 174 Inlägg
24 juni 2012
så jävla tråkigt, låter så himla konstigt att lådan gick perfekt i 30 mil sen totalt haverera...det brukar ju vina, växla segt inte göra kick down ordentligt eller göra mjuka växlar.

hoppas du får tag i en fräsh kontrollerad låda, dom kostar nog hälften i england skulle jag gissa på.

Saaboholic
3 129 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Mh, det suger röv. I USA finns det en uppsjö av lådor men fraktkostnad + tullavgift gör att man inte tjänar några stora summor på sådana "små köp" tyvärr. Blir nog att fixa iordning den och sälja till förmån för kombi eller 4d bil iallafall..

30 Inlägg
24 juni 2012
Finns ju firmor här i sverige som importerar bilar och har bra kontakter...bara hitta nån  och be dom fixa rätt låda och slänga med i bagaget när nästa bil tas in så kommer du undan med billigare frakt ; )   Men det sitter ju en vanlig låda i dessa bilar så du borde hitta nån som kan fixa din eller har en beg liggandes tycker man...

vad är det för dagspris på Camaron då ?

Sök