Hej!
Den nya toppen tillsnyggad!
Alla ventiler blästrade och sen in slipade och sen kontrolerat tätheten i ventilsätena,
toppen tvättad i luttvätten för att göra rent den grovt, och sen in i smådels tvätten för att göra rent i alla olje och vatten kanaler,sprayad med riktigt värme tålig färg,
Jag har även bytt tätningar också så nu är toppen som ny!
Va förbi en duktig motorbyggare i södertälje och kontrollerat portningen så den va ok och dom sa att det va en gat/race portning och toppen är god för runt 450-500hk
VX3 kamaxeln monterad men kommer nog inte sitta där länge till då jag håller på att kolla runt lite angående special slipad kamaxel
insuget fick sen en omgång med blästern samt matchportning till toppen!
Tänkte köra orginal insug första året då den funkar upp till 500hk ungefär, läste nämligen om en kille här på garaget som körde 500hk och orginal insug
Spridar hålen i toppen, tänken är att köra med mindre CC på två spridare istället för att köra med spridare med högt CC som är ofta riktigt dåliga sprutbild.
Avgaskanalerna+avgastempsgivarhålen
har setat och läst ihjäl mig angående placeringar på spridare, turboaggregat och grenrörs byggen, så nu har man mera kunskap och jag tror motorn kommer bli ett litet kraft monster när jag är klar
.
(mina spridar placeringar är rätt optimala, det vill säga så att spridaren i toppen sprutar rakt ut över hela ventilens insida, om man ska ha en motor som ska gå riktigt fint på mellan och hög regi
ster)
riktigt högvarviga/högefektiga motorer ska man ha en spridaren hyfsat nära ventilen och en spridare lång bort ifrån ventilen gärna utanför insugsrunnern för att få en så fin blandning som möjligt
Och anledningen till att man har dubbla spridare är för att man kan ha mindre CC på spridarna som ger en mycket finare sprutbild än spridare med höga CC som ger en sprutbild som liknar en vattenslang.
Någon som har andra synpunkter?
MVH andreas
Vill tacka mina Sponsorer:
Risetrade.se
Staydirt.se
Skruvat.se
Timosmotor.se
L-M-R.se
Nipotrading.se
http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt