Nissan 180zx S12 Silvia Drifting
Om bygget:
Bilen köpte jag under 2011 utan utan motor, nån vecka senare så köpte jag en reservdelsbil med motor. Den motorn lyfte jag ner i kaross #1 och den kördes lite under sommaren 2011 med endast uppställt laddtryck (resten original). Det blev bara lite buskörning utanför garaget för att känna lite på bilen sen ledsnade jag på original motorn så jag ställde upp laddtrycket till 1,6 bar och då gick topplockspackningen och bilen ställdes in i garaget för att få sig en ny motor...
Då fick jag en B230fk och satte igår med full fart, torpenväggen kapades upp och motorn placerades så långt bak som möjligt m.m!
Bilen håller jag på med fortfarande men motorn är så gott som färdigbyggd.
cross/racebussen:
Farsan renoverade och byggde om en mercabuss som vi använde till crosstävlingarna när jag var yngre, och nu kommer den även vara med på racebanorna!
Specifikationer:
Förare 2013: Andreas "Ante" Törnqvist
Bil: Nissan 180zx S12 -88
Motor: B230 Turbo
MOTOR:
B230fk med olje sprut på kolvarna
Svarvade turbo kolvar med nya kolvringar
H-profil stakar ifrån L-M-R.se
Vevstakar och kolvar viktade
Hel balanserad
Portad 530 topp med grupp-a kanaler och spridar uttag i toppen!
VX3 kam tillfälligt med som kommer bytas ut!
Alla lager, packningar, och packboxar nya ifrån skruvat.se
Egenbyggt grenrör då ingen färdigköpt kommer passa i motorrummet
Egenbyggt insug
Turbo blir en GT35 eller en HX35
Spridare är inte bestämt
Ordentligt soppa system
Ett VEMS sprut kommer!
ALU intercooler
3" avgasrör
Lättat svänghjul
Sinterlamell
BMW ZF låda
Ordentligt svetsdiffad
Och mycket annat!
EXTERIÖR:
Kommer hållas rätt orginal
Kanske JDM skärmbreddare
Sponsordekaler
FÄLGAR:
XXR 002 16x8 ET0
No-name 16" fälgar som kommer användas som reserv hjul
INTERIÖR:
Totalt rensad
2stycken sportstolar
Hydrauliskhandbroms
Batteriet i baksätet
Alu dörrsidor
Diverse mätare
ombyggd kardantunnel
CHASSI / VÄGHÅLLNING / BROMSAR:
Yellow-speed med 304x28mm och 4-kolvs ok
stålomspunna bromsslangar
Toyo R888 195/45R16 fram
Drifting däck bak
Coilovers kommer (Troligtvis ifrån också ifrån yellow-speed)
Hårdare bussningar
ÖVRIGT:
Bilen kommer nog inte att reggas men vi får se om jag ändrar mig:D
Detta är inte alla modifikationer som är gjorda för att följa i "real tid" gilla: www.facebook.se/nissan180zxB230turboprojekt, uppdateringar & modifieringar sker hela tiden!.
Mina sponsorer som gör detta möjligt:
www.risetrade.se
Han har allt som krävs för ditt styling/tuning projekt!
www.staydirt.com
Har dom rätta kläderna ifrån WAX, FOX, och många andra märken!
www.streetwheels.se
Säljer fälgar ifrån bl.a XXR, Drag-wheels, Japar racing, Dare och några av dom fetaste fälgarna till dom bästa priserna i sverige!
www.timosmotor.com
Har alla rally och racing delar du behöver för att nå toppen!
www.l-m-r.se
Har allt du behöver till ditt volvo projekt, och så klart bäst kvalitet till bäst pris!
www.skruvat.se
Har allt ni behöver så som lysen, bromsar och mycket, mycket mera!
För mer information vänligen besök min FBsida:
www.facebook.se/nissan180zxB230TurboProjekt
Efter att ha hållit på ett tag med min E30 med rörrams golv och cheva V8 på 5,7 liter så insåg jag att det projektet kommer inte bli klart på dom närmaste 2-3 åren. Så jag ställde det projektet på sidan för tillfället, och jag kände att jag ville ha en Drifting bil så snart som möjligt!. Så jag kollade runt lite efter bilar som är lämpliga inom drifting! ville ha en bil med lite old school känsla och som är bakhjulsdriven så klart och billig att köpa, Dock ville jag absolut inte ha nån volvo!
Hittade en enda nissan 180zx S12 ifrån 1988 på blocket för en billig peng utan motor och låda, med stålomspunna bromsslangar och sänkningsfjädrar, ringde snubben och han berättade lite om att den va fin i skicket och att den var skrapad och målad under och massa andra grejer. Killen lät vettig som fan över telefon så jag bad han mmsa lite bilder på den och den såg rätt fin ut på bild.
Jag och Filip Lindström bestämde oss för att åka iväg och kolla på den, och den va mycket mycket finare än vi väntat oss!! den negativa va att det saknades kåpor över lamprona fram, rutan hade en spricka och ena bakljuset var trasigt, vet att det är lite halvjobbigt att få tag på delar till denna modell då den inte är jätte vanlig, men jag köpte den och kände mig rätt nöjd faktiskt ändå!
Kom hem och började kolla igenom bilen lite nogrannare och såg då att den va riktigt fin i hela karossen, förutom att framskärmarna va ruttna så dom ska kastas!,
här är bild på när vi precis inrullat in den i garaget!
Tomt motorrum, väldigt smutsigt på bilderna!
Plockade bort hjulen och såg att bromsoken också är ny renoverade! (ingenting säljaren sa! )
Rev ur all inredning ifrån B-stolpen och bakåt och började måla svart (anledningen till det är att svart är en färg som inte bländar så mycket)
började göra aluminium dörrsidor!
Har lackat på det svarta under listerna lite, ska på med ett lager till och sen lite klarlack
Ska måla på ännu mera under bilen!
Som den ser ut invändigt i dags läget!
Har stått stilla ett tag med bilen då vi bygger garage!
Dock tog jag och köpte en till S12 med motor, och lite andra grejer jag behövde, men karossen va helt rutten så den blir att skrota (inredningen finns kvar om nån är intresserad!)
Tog och polerade upp bilen lite! lackade fälgarna och på med sponsor dekaler!
Gjorde klart ena dörrsidan! (Fortfarande med elhissar!)
Så här ser liket ut just nu!
Jätte stor orginal turbo
Inredningen har det inte hänt mycket i! Har slängt dit en stor strömbrytare bara
Lyfte ur motorn ur reservdels bilen och stoppade ner den i min vita kaross
MVH Andreas Törnqvist
Risetrade.se
Staydirt.se
Skruvat.se
Timosmotor.se
L-M-R.se
Streetwheels.se
Senast redigerat av cevil90 (16 december 2012)
Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/
0
0
0
0