2609
Sök

Inget lambda värde (0000)

139 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#1
Körde ett avgas test idag och fick

HC 0

CO 0

CO2 0

Lambda 0000

mekaniker sa att det kan bero på läckage nånstans, väl på liften så hittar vi inget läckage.

Det som är bytt på bilen är att det sitter ett DC grenrör, tror inte att det har nån betydelse.

För att prova lambdasonden så kopplade jag ur den medans bilen var i gång men inget hände bilen gick likadant som innan.

Bilen går bra inga problem alls.

Va kan det vara? ska in och besikta den nästa vecka men vill fixa detta innan.

1 758 Inlägg
22 maj 2012
#2
Fick du 0 på allt låter det mest troligt att testutrustningen är kass.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
139 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#4
Själva utrustningen fungerar för att när man gasar så förändras värderna, men lambda värden vill inte.

451 Inlägg
22 maj 2012
#5
Din utrustning är kass ja, du måste kalibrera den....

2 230 Inlägg
22 maj 2012
#6
det är fel på utrustningen. för är omöjligt att få 0 på allt oavsett om du gasar eller inte ja om inte bilen är avsalgen då wink hehe. om man inte mätare 2meter bakom bilen typ.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

139 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#7
Jag vet inte, Jag ska upp till han senare får vi se lr tar den till nån annan verkstad.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 maj 2012
#8
fick liknande värden när jag testade min seat arosa
men där hade grunkan man hänger in i systemet pajat
så körde me slangen rakt in och pga detta blev det fel

säkert samma problem där smile
själv hade jag inget direkt val för när jag försökte med allt inkopplat så var det tok stopp så jag kasta in slangen

men det gav inga vättiga värden men på bes var dom nöjda iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#9
kan säga så här att jag har ett remus system med remus "japs" dämpare men själva insättningen lr va den kallas för att få ner db (ljudet) sitter i.

Kan den orsaka det att den inte går inte tillräckligt? mätar utrustningen?

2 230 Inlägg
22 maj 2012
#10
avgas som avgas så länge det är tätt...l

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Evo raggare
386 Inlägg
22 maj 2012
#11
haha vilken skojare till Mekaniker där! smile Som sagt, omöjilgt att få 0

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

139 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#12
Om det skulle vara så att maskinen funkar. Kan man få 0 på lambda? Har läst lite och vissa säger om man har
Alldeles förhög eller för låg lambda så är det vissa utrustningar visar 0000 dvs de klarar inte av
Att visa.
Senast redigerat av Kinshi (22 maj 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 maj 2012
#13
EvoTre skrev:
haha vilken skojare till Mekaniker där! smile Som sagt, omöjilgt att få 0

nja klart det går men då är något galet

tror det är för att man tvingade in avgaserna in i maskinen

det problemet var det för mig när maskinen bara visade nollor

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#14
Tjena !

Kommer med lite uppdatering, besiktade bilen i går och fick galna värden!!!

CO 9.9
CO2 9.9
HC 999
Lamda 1.19

lol

det roliga är att gubbe på Bes var så bitter och total ointresserad av att besikta bilen, noterade inte ens mätarställningen.

Efter en prov tur gnällde om mitt Remus system att den lät högt fast instasen sitter i, och tyckte att bilen får inte låta mer än vad en honda orginal ska låta.

--jag , jasså hur låter en honda orginal
--Bes gubben, ja som en honda orginal ska låta, nya regler bilen får inte låta mer än normalt.
--jag men hur menar du orginal honda?

inget svar men han gav mig ingen 2a men jag måste "fixa" orkade inte tjafsa tog mitt papper med 4 2or ang avgasvärden och såg glad ut.

hursom helst tillbaka till mitt problem.

Det sitter ett DC2 extractor rör på den men den är tät men lambdasonden sitter inte på samma stället som orginal, men den är fotfarande innan katten, har det nån betydelse?

Ska byta katt i morrn ? eller vad tror ni?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
6 juni 2012
#15
med sånna där värden är något allvarligt fel och bilen kan OMÖJLIGT gå som den ska

värdena är så höga att en bra kat inte kommer orka med att reglera värdena
möjligen få ner dom något

lambda visar på snål gång
dom andra är så höga att man knappt kan tro att dom kan vara så höga

så något är jätte knas
något gör att lamdasonden tror att den går snålt och det gör den enligt mätaren oxå

skulle gissa att det är något läckage som gör att bilen blåser in luft vid lambdasonden som reglerar upp bränslet
där av snål gång på lambdan och höga avgasvärden

tycker inte co och hc borde kunna bli så där höga utan att lambdan visar att den går fett för det verkar den göra

riv ur ett tändstift och posta en bild på det här på forumet

jag gissar på toksvart  ska dock vara gyllenbrun

en felkodsavläsning är oxå ett måste innan man kan gå vidare

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#16
Det går bra jämt och fin, tomgången bra stadig, ingen rök alls.

Bytte nyligen till ett Esi (Honda 1.6) insug alla slangar nya samt nya packningar. Men en sak gör mig orolig är att
När jag kopplar ur lambdasonden medans bilen är i gång så händer det inget med bilen, av egen erfarenhet så vet jag att Motorn ska reagera på detta.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
6 juni 2012
#17
jo någon knasar ganska duktigt derför måste du göra en felsökningskontroll och nolla allt och se om det blir någon skillnad för den kan aldrig fungera som den ska göra

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#18
Felsöknig kontroll på en 97a ? Jag ska senare kolla på tändstiften. Annars mer kan jag inte se IOM den går fint. Inget läckage på avgas systemet. Jag misstänker katten helt slut ock lambdasonden

Det är skit skumt synd att den inte går koppla till odb så man kan se mer.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
6 juni 2012
#19
Kinshi skrev:
Felsöknig kontroll på en 97a ? Jag ska senare kolla på tändstiften. Annars mer kan jag inte se IOM den går fint. Inget läckage på avgas systemet. Jag misstänker katten helt slut ock lambdasonden

Det är skit skumt synd att den inte går koppla till odb så man kan se mer.

kan jag göra en felsökning på en golf från 89 eller felsökning på min 740 från 91 så går det på en honda från 97

borde vara obd2 utag sittande vid mittenkonsollen någonstans..

enda vägen att ens få en ledtråd till problemet för det kan vara vad som helst

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
6 juni 2012
#20
om du skriver vad du har för bil..antar spontant att det är en Honda civic 1997 med vtech motorn

om det stämmer sitter obd2 utaget till höger om huvöppnaren
om man sätter sig på knäna och titar lite snett upp på förarsidan mot huvöppnaren så ser man den

Kör fort så hinner inget hända...


Sök