2547
Sök

Hur gör man för att köra bensinsnålt?

113 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#1
Ja, som topic lyder.
Är det, tex i medlut, bättre att koppla för att rulla ner eller att använda hög växel?
Lite tips, liknande det jag skrivit.

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

House/Trance diggare
287 Inlägg
20 september 2006
#2
VIvanCO skrev:
Ja, som topic lyder.
Är det, tex i medlut, bättre att koppla för att rulla ner eller att använda hög växel?
Lite tips, liknande det jag skrivit.

När det är nerför kan du ju koppla ur och rulla.
Accelerera försiktigt.
Försök undvika stopp.
Kör inte ryckigt.
Ha inte en massa onödig last.
Skippa AC'n.
Kör bara på 1'an så du får rull på bilen, sen direkt i med 2'an.
Ibland kan man ju även växla direkt från 2'an till 4'an på vissa bilar, sparar väl lite kanske.

Sen använda motorvärmare då, inte bara på vintern, även höst när det är kallt och så.

Vad jag kom på, men det mesta är ju rätt självklart.
Senast redigerat av Chrillee (20 september 2006)

med lem
1 147 Inlägg
20 september 2006
#3
har du färddator? isåfall släpp upp koppling o gas men ha växel kvar, sen kolla på färddatorn, då känns det ekonomiskt!

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

1 854 Inlägg
20 september 2006
#4
Det va den svåraste frågan jag hört, jag undrar oxå hur fan kör man soppasnålt?

De går ju inte man måste ju gasa och köra om alla sniglar som kör tex 60 på 70 vägar smile
Dom e överallt

Piratpartiet
339 Inlägg
20 september 2006
#5
VIvanCO skrev:
Är det, tex i medlut, bättre att koppla för att rulla ner eller att använda hög växel?

ha i en växel... då får motorn hjälp av hjulen, annars måste den jobba för att hålla varven uppe

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
20 september 2006
#6
bilen drar mer bensin när du kopplar så koppla så lite som möjligt... ligg aldrig över 2tusen varv ha 5an i på 50 vägar och även 30 (om det går) som någon skrev så lägg i tvåan så fort bilen rullat en meter fram växla snabbare än vad du gör på en crolle i starten wink efter 10meter ska du ligga på 5an  hehe och kör bar allmänt lungt stressa inte kör inte om låt andra köra om dig osv..

*säger jag utan körkort* wink


Bmw osv..

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 september 2006
#7
UseDubbelTurbo skrev:
bilen drar mer bensin när du kopplar så koppla så lite som möjligt... ligg aldrig över 2tusen varv ha 5an i på 50 vägar och även 30 (om det går) som någon skrev så lägg i tvåan så fort bilen rullat en meter fram växla snabbare än vad du gör på en crolle i starten wink efter 10meter ska du ligga på 5an  hehe och kör bar allmänt lungt stressa inte kör inte om låt andra köra om dig osv..

*säger jag utan körkort* wink

På äldre bilar *typ -90 o äldre eller så* stämmer inte det vad jag vet.. Bara nya bilar som "stänger av" soppapumpen vid motorbromsning..


Chef
379 Inlägg
20 september 2006
#8
Hade en Vectra 89 för några år sen, åkte nästan på soppatorsk till macken, väl på macken hade jag bara 20 kr att tanka för, så jag tänkte att jag skulle åka och låna lite pengar av morsan. 4 mil t&r, väl tillbaks så hade inte soppamätaren gått ner så långt ner som den var när jag tankade för 20:an.
så jag åkte vidare och kom totalt 5.5 mil när mätaren var på samma ställe, dvs botten smile

Jag hade lyckats få den att dra 0.45.....

hur? ja, typ kastat i 5:an direkt och hoppat 2:an och 4:ans växel, utan växlade mest 1 - 3 - 5. körde med ett "ägg" under pedalen, tog hjälp av alla nerförsbackar så man lättare fick upp farten och kunde använda det i uppförsbackarna osv......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

348 Inlägg
20 september 2006
#9
Detta är ett jäkligt intressant ämne, speciellt om man är en fattig student som en själv, så här brukar jag göra när jag kör min bil.

50 väg --> 1 en, två bilänged, i med tvåan SNABB accelartion upp till 50 och sen i med 4-5:an (höst möjliga växel för hastighet), se till att motorn går "lugnt" (kollar att turbo mätaren inte laddas så mycket etc).
70 väg (Min special sträcka, kör en 2 mil lång väg till min farfar denna varje vecka, vanlig 70 landsvägg, rekordes hittils är 0,58 liter milen) --> 1 en, två bilängd, i med tvåan åter SNABB accelartion upp till 70 sen i med 5:an, fortfarande se till att motorn går lugnt, planera körning, släpp gasen vid neför, och det sista i neförsbacken, ge lite gas för att få upp "billigt" varv till nästa raksträcka/uppförsbacke.
90 väg --> se 70 väg, enda skillnad är möjligen att lägga i 3:an innan du är uppe i 90 km/h beroende på bil.

Några få saker att tänka på för att få bilen gå billigt
1. En snabb acceleration blir billigare än en långsam accelration.
2. Utnyttja terräng, nedförsbackar är gratis backar. (På vägen till hjo finns det en sträcka på typ 5 km, som bara går nerför fram till korset, där brukar jag stänga av motorn och bara ha på det elektriska, det är 5 km gratis km det.)
3. Högt lufttryck i däcken, "Fattig man kör man kör med mycket luft, rikamn kör med lite luft"
4. Motorbromsa mycket, planera stopp, korsning etc, inte åka rätt in och bromsa hårt, sliter och tar bensin.
5. Bilar med turbo mätare, se till ha sten koll på mätaren, laddar den mycket, så tar det bensin därefter. (På min saab har jag som tumregel max 3/4 in på det vita vid vanlig färd (ej räknat accelartion).
6. Lite off, men se till att hitta en mack med billig bensin och se till att åka flera i bilen och dela, det hjälper också bensin kassan smile

MVH

BBR
Senast redigerat av BBR (20 september 2006)


671 Inlägg
20 september 2006
#10
Visst drar bilden mindre vid motorbroms än urkopplad (insprutning)

MEN med motorbroms förlorar man fart och med nedtryckt koppling kan farten öka.
Förlusten man tar genom att låta motorn gå på tomgång är ofta mindre än den bensin som går åt för att återvinna farten.
Är det däremot tillräckligt brant kanske man måste använda motorbroms för att inte farten ska bli för hög.

Bränslesnålast är dock att stänga av motorn helt om det lutar, vet inte om det är en skröna men har hört att någon gubbe lyckades få i rattlåset när han försökte köra bränslesnålt.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 september 2006
#11
Daniel skrev:
Visst drar bilden mindre vid motorbroms än urkopplad (insprutning)

MEN med motorbroms förlorar man fart och med nedtryckt koppling kan farten öka.
Förlusten man tar genom att låta motorn gå på tomgång är ofta mindre än den bensin som går åt för att återvinna farten.
Är det däremot tillräckligt brant kanske man måste använda motorbroms för att inte farten ska bli för hög.

Gör det något om man kommer upp lite i hastighet då *bortsett från lagligheten*
Tror de flesta ligger på lite "moms"..


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
20 september 2006
#12
Planerar din körning...de kan spara mycket....så du te x inte kör fel och sånt....sen så klart använd den levande kraften! De gör mer än man tror.
Senast redigerat av THEBADGUY (20 september 2006)

Allt för den där jävla hatten!

Supraman
2 300 Inlägg
20 september 2006
#13
Detta får man lära sig om man går på ecodrivingkurs och det stämmer, kör ecodriving med div instrument för att bekräfta.

1. 1 är bara för att få rull på bilen.
2. ligg alldrig över 3000 rpm
3.hoppa över växlar, ligger du på 3 och redan är uppe i marshfart så gå direkt till 5.
4.planera din körning så att du alltid har rull på bilen, ser du t,ex att det slår om till rött så sakta ner och rulla fram tills det slår om till grön.
5.använd motorbroms.
6.koppla inte ur i nerdförsbacke, dom flesta elektroniska insprutningsystem kopplar bort bränslet så att bilen drar noll.
7. samla fart till en uppförsbacke, sen när man är i backen ska man bara ge tillräckligt med gas så att man kommer upp, inte öka gas när det går tungt utan en jämn gas för på krönet släppa mer på gasen.
8.ha rätt luftryck i däcken.
9.kör inte med takbox eller räcke när du inte behöver
10.håll jämn gas och har man turbomätare så fungerar den mkt som en ekonometer som finns i vissa bilar, ju mer vacuum ju snålare går det.

Mer finns att göra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Rörpulare
1 453 Inlägg
20 september 2006
#14
Daniel skrev:
Visst drar bilden mindre vid motorbroms än urkopplad (insprutning)

MEN med motorbroms förlorar man fart och med nedtryckt koppling kan farten öka.
Förlusten man tar genom att låta motorn gå på tomgång är ofta mindre än den bensin som går åt för att återvinna farten.
Är det däremot tillräckligt brant kanske man måste använda motorbroms för att inte farten ska bli för hög.

Bränslesnålast är dock att stänga av motorn helt om det lutar, vet inte om det är en skröna men har hört att någon gubbe lyckades få i rattlåset när han försökte köra bränslesnålt.

Känner en polare som åkte ned för en backe så skulle han va lite rolig och stängde av bilen och tog ut nycklarna...tyvärr så gick de ite så bra strax innan han skulle svänga insåg han att rattlåset gick igång och tvärnitade och befann sig strax halvägs ned i diket;)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

6 Inlägg
20 september 2006
#15
Jag har försökt och försökt med V6:or går bara inte köra bränslesnålt tongue Tror inte det spelar någon roll hur man kör den drar ändå alldeles för mycket wink Men så är den mycket roligare med tongue


Miklen
20 september 2006
#16
Ja e d en lååång backe så brukar ja stänga av bilen..men inte e man väl så dum att man drar ur nyckeln .. Men det faktum att bilen rätt så mycke sopp när man startar den så får den ju va tillräckligt lång..

Sen så om d e en "normal" backe så bromsar d inte särskilt mycke på 5an iaf.. å då stänger den ju bränslet.. så.. men d e ju min bil .. e ju ingen nackdel å ha en tyngre bil heller i d fallet smile

12 086 Inlägg
20 september 2006
#17
Jag har hört, som så många andra säger att de drar mindre soppa att motorbromsa än att gå på tomgång..

12 086 Inlägg
20 september 2006
#18
rhuarC skrev:
Jag har försökt och försökt med V6:or går bara inte köra bränslesnålt tongue Tror inte det spelar någon roll hur man kör den drar ändå alldeles för mycket wink Men så är den mycket roligare med tongue

haha, instämmer till 110%
V6 går dyrt jämt, och om man väl gasar lite då går de åt perversa mängder soppa.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
20 september 2006
#19
JapMax skrev:
Jag har hört, som så många andra säger att de drar mindre soppa att motorbromsa än att gå på tomgång..

JA! De går mindre bränsle vid motorbromsning. Ingen snack om saken. Håller sj på med att ta lastbils kort...och vi läser och har praktiska lektioner när de gäller Heavy Eco driving..och vår lärare säger att de tar mindre bränsle vid motorbromsning och även läroböckerna....
Senast redigerat av THEBADGUY (20 september 2006)

Allt för den där jävla hatten!

555 Inlägg
20 september 2006
#20
vad menar ni med att stänga av motorn?


Sök