Detta är ett jäkligt intressant ämne, speciellt om man är en fattig student som en själv, så här brukar jag göra när jag kör min bil.
50 väg --> 1 en, två bilänged, i med tvåan SNABB accelartion upp till 50 och sen i med 4-5:an (höst möjliga växel för hastighet), se till att motorn går "lugnt" (kollar att turbo mätaren inte laddas så mycket etc).
70 väg (Min special sträcka, kör en 2 mil lång väg till min farfar denna varje vecka, vanlig 70 landsvägg, rekordes hittils är 0,58 liter milen) --> 1 en, två bilängd, i med tvåan åter SNABB accelartion upp till 70 sen i med 5:an, fortfarande se till att motorn går lugnt, planera körning, släpp gasen vid neför, och det sista i neförsbacken, ge lite gas för att få upp "billigt" varv till nästa raksträcka/uppförsbacke.
90 väg --> se 70 väg, enda skillnad är möjligen att lägga i 3:an innan du är uppe i 90 km/h beroende på bil.
Några få saker att tänka på för att få bilen gå billigt
1. En snabb acceleration blir billigare än en långsam accelration.
2. Utnyttja terräng, nedförsbackar är gratis backar. (På vägen till hjo finns det en sträcka på typ 5 km, som bara går nerför fram till korset, där brukar jag stänga av motorn och bara ha på det elektriska, det är 5 km gratis km det.)
3. Högt lufttryck i däcken, "Fattig man kör man kör med mycket luft, rikamn kör med lite luft"
4. Motorbromsa mycket, planera stopp, korsning etc, inte åka rätt in och bromsa hårt, sliter och tar bensin.
5. Bilar med turbo mätare, se till ha sten koll på mätaren, laddar den mycket, så tar det bensin därefter. (På min saab har jag som tumregel max 3/4 in på det vita vid vanlig färd (ej räknat accelartion).
6. Lite off, men se till att hitta en mack med billig bensin och se till att åka flera i bilen och dela, det hjälper också bensin kassan
MVH
BBR