Många olika teorier här
Att stänga av motorn i nerförsbackar låter bara riktigt korkat, säkerheten går alltid före ECO och med motorn avstängd så har man ingen bromsservo så vad händer om ett djur springer ut i vägen eller om framförvarande bil tvärnitar och man måste panikbromsa? Pedalen är stenhård. Dessutom kan det ju hända att rattlåset går i om det är någon ovan förare som inte vet riktigt hur man ska göra, "jag har hört att man ska stänga av motorn när det är nerför" och så brakar dom över på fel sida vägen nerför hallandsåsen, poppis
Det är inget jag känner för att lära ut på körskola i alla fall. Använder man motorbroms förbrukar man (med dom allra allra flesta bilar) 0,0 och även om man behöver gasa på lite för att få upp fart igen när det är nerför så drar den extremt lite om man använder lite gas.
Kort sagt om ECO-driving:
* Planera din körning och parkering (parkera inte så du måste backa ut ur en parkeringsficka då bilen drar mer när den är kall så därför kan man ju se till att man kan komma iväg direkt, sedan är det ju bättre att ställa sig en bit ifrån affären och gå 50 meter extra än att surra runt på ettan och leta parkering)
* Max 3000 varv (över 3-4000 varv har katalysatorn knappt någon verkan)
* Max 1-2 billängder på ettan om du inte ska krypköra.
* Om du kan komma upp i "rätt" hastighet för den högsta möjliga växeln på en lägre växel, gör det!(såklart utan att gå över 3000 varv), glid sedan med så liiite gas som möjligt. 1-2-3-5/6 på 70-90-110-väg eller 1-2-4 på 30-50-vägar används oftast, man ska aldrig använda den högsta växeln för att accelerera så lägg
inte i femman/sexan i 70 för att sedan gasa upp till 90/110 t.ex. Då är det lika bra att lägga i fyran också för att komma upp i 110 innan sexan åker i. Väldigt många gör det felet och tror dom är jätteekonomiska när dom lägger i en hög växel tidigt, men ser man på bränsleförbrukningen så håller den sig sämre under en längre sträcka.
* Motorbromsa, har också mycket med planeringen att göra, ser man att det är rött, släpp gasen! När sedan motorbromsen inte har någon effekt längre (runt 1000 varv, se på färddatorn eller känn när motorn får börja arbeta igen) kan du antingen växla ner en växel till eller om du inte hinner det frikoppla och rulla sista biten. Jag brukar alltid använda trean som motorbromsväxel i första hand, den varar lagom länge.
* Starta inte bilen om du inte är klar för att köra, se till att bältet är på, rätt växel är i och handbromsen släppt samt att det inte är trafik runtomkring dig.
* Ha inte kopplingen nere under svängar utan kör med växel i utan gas men var
beredd med foten över kopplingen, många är rädda för att få motorstopp men det krävs väldigt låga hastigheter på t.ex. tvåan för att bilen ska dö,
testa din bil på rak väg så känner ni när den dör.
Avslutningsvis antagligen det svåraste för oss Gorg-människor:
* Håll nere hastigheten, i farter över 70km/h så drar bilen ungefär
1dl extra/mil för varje 10km/h man ökar farten. Ligger ni alltså i 130 på 110-väg (eller 90 på 70-väg osv) så drar bilen 0,2 mer per mil än vad den borde göra. Kör man långa sträckor finns det pengar att spara. Drygt ~3-4 kronor/mil blir en del för mig som t.ex. ska upp till Vänersborg nästa helg,
80mil t.o.r=300 spänn!.
Frågan är ju om man lever som man lär, men så här gör man om man vill köra bensinsnålt