Jag har haft en Grand Vitara V6 (med automatlåda) och den var en utmärkt bruksbil som tog sig fram på dom flesta ställen, stryktåliga som få är dom dessutom.
Nackdelarna jag såg med den bilen var ett relativt litet bagage, men bilen är å andra sidan liten och smidig med. Desto mer störde jag mig på att den kändes omodern, varvtalet i 110km/h är nog det sista du skall oroa dig för med en Vitara eftersom du sannolikt kommer irritera dig mer på att bilen är allt annat än riktningstabil istället. Jag upplevde den som en klassisk jeep, vevig styrning, skumpig och studsig fjädring och ett lite lömskt väguppträdande i kombination med hög ljudnivå och förbrukning.
Jag såg den modellen mer som ett bruksfordon som klarar enklare vardagssysslor än någon bil man åker längre sträckor i. Då tycker jag Rav4 blivit lite nervärderad istället, den är inte lika bra utanför vägen som en Vitara är men den klarar absolut det du önskar. Men framför allt är Rav4 mer som en personbil, bekvämare, tystare, mer ekonomisk och har riktigt bra köregenskaper.
Tänker du istället på den nya generationen Grand Vitara (kom 2006-2007 någonstans?) är den mer lik Rav4 än sin föregångare: Mer som en personbil men inte längre någon klassisk jeep när det kommer till terrängkapacitet!
Till sist kastar jag in BMW X3 2.0d, den rymmer det du vill att din nästa bil skall rymma, den är ekonomisk och för att vara en SUV bränslesnål, den klarar sig fullt godkänt i terräng (för att vara en SUV åter igen) och den känns som en kompetent körglad personbil att köra. Nackdelarna är att du får knappast slösande utrymmen även om dom räcker till, och att X3 E83 bygger på föregående generation BMW (3-serie E46) och kommer alltså kännas lite äldre än din nuvarande E91.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.