2908
Sök

Honda Accord 1992, knarrar framtill vid sväng

164 Inlägg
fredag 06:54
Trådstartare
#1
Noterat de senaste veckorna att det kommer ett knarrande ljud framtill i bilen i samband med sväng. Det sker oavsett höger eller vänstersväng vid ett visst rattutslag. Verkar dock bara låta i samband med att jag gasar. Om bilen bara rullar utan gaspåslag så hör jag ingenting. Den är framhjulsdriven så börjar fundera på om det har något med drivknutar etc att göra.

Vid service för ett par år sedan påpekade man att det läcker fett från damaskerna vid drivknutarna (eller åtminstone någonstans vid framhjulen), om det inte är någon annanstans det tar i i samband med att jag ger gaspåslag.

Har haft bilen stående på tomgång och prövat med fullt rattutslag men inget knarrande, så vette katten vad det är.

6 030 Inlägg
fredag 11:23
#2
Herre gud! Om de som gjorde service för några år sedan påpekade att det läckte fett från drivknutarna fram så varför bytte du inte  damasker och fyllde på fett direkt?!
Felet är antagligen med din beskrivning slitna yttre drivknutar eller möjligen hjullager eftersom fettet har försvunnit.
Man blir ju förvånad av att om en firma som gör service påpekar att det läcker fett från en drivknut (och sånt är lätt att se om det kommer från en drivknut) så varför fixar man det inte direkt!?


7 359 Inlägg
fredag 12:58
#3
Till att börja med vill jag erkänna att jag inte vet vilken typ av framhjulsupphängning ifrågavarande bil har.
Men - om den har "person" med övre kula så:
Öppna motorhuven.
Tryck ner en framskärm i taget och lyssna om den "knarrar".
I s f den övre kulan som "gått torr".
Gissar jag.

164 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Herre gud! Om de som gjorde service för några år sedan påpekade att det läckte fett från drivknutarna fram så varför bytte du inte  damasker och fyllde på fett direkt?!
Felet är antagligen med din beskrivning slitna yttre drivknutar eller möjligen hjullager eftersom fettet har försvunnit.
Man blir ju förvånad av att om en firma som gör service påpekar att det läcker fett från en drivknut (och sånt är lätt att se om det kommer från en drivknut) så varför fixar man det inte direkt!?
För att jag är dum i huvudet, antagligen. Det var inga mängder som läckte. Jag frågade firman i fråga och det var inget akut. Sen har det hänt en jävla massa skit i livet som gjort att jag fått fokusera på annat.

164 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#5
Efter diverse avsyning har jag sett att damaskerna fått en reva på båda sidor, är väl bara en tidsfråga innan de brister helt. En bekant tyckte att det var säkrast att byta drivknutarna eller rengöra dem ordentligt och såklart byta damasker.

Inga moralkakor tack, har haft nog mycket elände ändå de senaste månaderna, men tips inför att byta dessa själv mottages gärna.

Yttre drivknutar går att hitta men tydligen finns inte inre drivknut/drivaxel att få tag på till bilen, så utgår från att det inte är att bara byta hela drivaxeln.

6 030 Inlägg
för 9 timmar sedan
#6
Hej!
Jag har bytt yttre drivknutar och damasker flera gånger på min 35 år gamla Audi 100 Avant 2,0E , för det är de yttre drivknutarnas damasker som mest går sönder på grunda av att de rör sig mest när man svänger.
Jag brukar köpa antingen från skruvat.se eller autodoc.
För att byta dmask/drivknut skruvar man låss drivaxeln från växellådan och lossar mittskruven i hjulnavet, sen kan man dra fram axeln. -Så är det i alla fall på min Audi.
Att sedan ta loss drivknuten kan vara lite bökigt men på min Audi så måste en segerring bändas ut på axeln och samtidigt slår man på drivknuten med en koppar/plasthammare...då glider drivknuten av splinesen den sitter på. Sen är det bara att fylla på nytt fett, i värsta fall göra ren den i lacknafta och sen fylla på fett.


874 Inlägg
för 4 timmar sedan
#7
skreech3 skrev:
Efter diverse avsyning har jag sett att damaskerna fått en reva på båda sidor, är väl bara en tidsfråga innan de brister helt. En bekant tyckte att det var säkrast att byta drivknutarna eller rengöra dem ordentligt och såklart byta damasker.

Inga moralkakor tack, har haft nog mycket elände ändå de senaste månaderna, men tips inför att byta dessa själv mottages gärna.

Yttre drivknutar går att hitta men tydligen finns inte inre drivknut/drivaxel att få tag på till bilen, så utgår från att det inte är att bara byta hela drivaxeln.
Låter dtiv knutr illa är det försent att göra rent och festa in
Det är mycket i livet som är viktigtare än en bil
Jag bjuder inte på några jävla kakor men en whisky om du vill

6 030 Inlägg
för 2 timmar sedan
#8
Jag håller med! Har det börjat knaka i yttre drivknuten så är det nog dags att byta knut! Lösa knutar finns att köpa från skruvat.se eller Autodoc.



Sök