3966
Sök

Avgasrör passerar nära bensintanken

152 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Jag monterade en ny halvsats på 240 -88 för ett tag sedan. Jag noterade att mellanröret går riktigt nära tanken. Jag tänkte inte på hur det var när jag tog bort det gamla. Man kan knappt se en glipa på det närmaste stället. Om man vill ha det en bit ifrån var man tvungen att fästa röret halvt inskjutet i ljuddämparen och det ville jag inte så jag körde så här.

Det låter eller skramlar ingenting varken på tomgång eller om man gasar. Jag tänkte om det var omlämpligt med värmen så nära bensintanken. Rören blir ju rätt heta. Kan man isolera detta på något sätt eller är det onödigt?

Hhehehehhest
375 Inlägg
23 maj 2012
Dextre skrev:
Jag monterade en ny halvsats på 240 -88 för ett tag sedan. Jag noterade att mellanröret går riktigt nära tanken. Jag tänkte inte på hur det var när jag tog bort det gamla. Man kan knappt se en glipa på det närmaste stället. Om man vill ha det en bit ifrån var man tvungen att fästa röret halvt inskjutet i ljuddämparen och det ville jag inte så jag körde så här.

Det låter eller skramlar ingenting varken på tomgång eller om man gasar. Jag tänkte om det var omlämpligt med värmen så nära bensintanken. Rören blir ju rätt heta. Kan man isolera detta på något sätt eller är det onödigt?

Finns inte på världskartan att bensinen i tanken kan antända pga avgasrörets värme...
För att det ska vara farligt måste avgasröret värma upp plåttanken till över 450 grader..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

152 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Jag misstänkte väl det. Jag låter det väl vara eftersom det inte skramlar. Jag har läst snack om aluminiumisolering men jag lyckades aldrig förstå vad det gick ut på.

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 maj 2012
Då skall du se hur tight det blir med tre tumB-)

152 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
nixon89 skrev:
Då skall du se hur tight det blir med tre tumB-)

Kan tänka mig det du. Det här fick bli Biltemas standardrör med eventuellt lite risig passning.

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 maj 2012
Men satsen du har monterat är original? Alltså original storlek? Om fallet är sådant, vrid mellandämparen lite då du säkerligen fått debna lite snett, isf hamnar ju bakaxelböjjen imot tanken.

152 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Bra tänkt. Jag testade väl lite olika grepp men kanske inte just det. Antagligen har monteringspastan härdat ordentligt så isåfall får jag nog dra ur dämparen och applicera nytt innan.

Sök