3554
Sök

Den största motorn i relation till lägsta effekten?

950 Inlägg
26 maj 2012
#41
wadde skrev:
Ja vi kan ta en "modern" bil som dodge vipern. Man tror ju att det skulle vara ett powerhouse i den som sitter.
Men första generationen låg på ganska låga 49 hästar per liter.  415 häst på 8,4l maskin. Snacka om slöseri.

Nu i senare generationer har dom iaf uppat det till 640 hästar på samma volym. 70 hästar per liter.
Man kan ju faktiskt ha bra mycket roligare för soppapengarna.

Hade för mig att första Vipern var 8 liter och 394 hk.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
26 maj 2012
#42

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

9 117 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
26 maj 2012
#44
finns väll inga usa bilar som är mycket att hänga i granen...

man ser folk trimmar sina v8 och verkar jättenöjda när dom har 1500hk med dubbelturbo och allt bytt
då har dom bara typ en bit över 6liter till sitt förfogande

sen kommer någon från lilla sverige och där plockar dom ur 1500hk ur en 16v 4:a  med 1turbo aggregat smile

svårt att bli imponerad av en amerikans v8.. uråldrigt skrot kort och gott

Kör fort så hinner inget hända...

564 Inlägg
26 maj 2012
#45
Putteliten skrev:
FordRSC skrev:
Undrar vad denna ligger på tongue

http://www.youtube.com/watch?v=q_0xifuT … re=related

Haha, det ljudet och dom rökpuffarna. Skulle lika gärna kunna vara från någon gammal Disney film......

1930-talets techno-musik.

Är det en 2-takts diesel?

1 412 Inlägg
26 maj 2012
#46
Fast å andra sidan så håller väl en 6 litersmotor med 1500hk längre än en söt liten 4:a med samma effekt.  wink

Men Rekord -60 som jag ägde hade en litereffekt på 30,58hk.  Mäktigt. big_smile
Senast redigerat av OpelP1 (26 maj 2012)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
26 maj 2012
#47
groze skrev:
Putteliten skrev:
FordRSC skrev:
Undrar vad denna ligger på tongue

http://www.youtube.com/watch?v=q_0xifuT … re=related

Haha, det ljudet och dom rökpuffarna. Skulle lika gärna kunna vara från någon gammal Disney film......

1930-talets techno-musik.

Är det en 2-takts diesel?

Första tanken var tändkulemotor eftersom dom verkar låta den nästan stanna för att låta den snurra åt andra hållet men jag tyckte inte att jag såg några tändkulor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
26 maj 2012
#48
OpelP1 skrev:
Fast å andra sidan så håller väl en 6 litersmotor med 1500hk längre än en söt liten 4:a med samma effekt.  wink

Men Rekord -60 som jag ägde hade en litereffekt på 30,58hk.  Mäktigt. big_smile

det vete tusan om dom verkligen gör.. smile

fast det vorre självaste om den inte gjorde det den har jhu alla förutsättningar för att hålla bättre

säg att en 1500hk 16v volvo maskin har 2.5liter

och en 6liters v8 så  är liter effekten betydligt mindre med en v8
och dubbelt så många cyl så borde den hålla bättre

sen varvar dom 1/3 av dom varven en volvo motor gör som mest smile

Kör fort så hinner inget hända...

Handledare
1 481 Inlägg
26 maj 2012
#49
Kom just på... Traktorn jag har vid sommartorpet. Volvo T24. 2,2 l volym 25HK   11hk/liter

Pratar vi store dieslar annars har jag en favorit eftersom jag också har lite tågförflutet.
http://www.youtube.com/watch?v=1xohNl7i … re=related


Aldrig nöjd
804 Inlägg
26 maj 2012
#50
ZIS-101 fick ut 90 hästar ur en 5.8-liters åtta, ca 15,5 hästar per liter.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
27 maj 2012
#51
Growe skrev:
finns väll inga usa bilar som är mycket att hänga i granen...

man ser folk trimmar sina v8 och verkar jättenöjda när dom har 1500hk med dubbelturbo och allt bytt
då har dom bara typ en bit över 6liter till sitt förfogande

sen kommer någon från lilla sverige och där plockar dom ur 1500hk ur en 16v 4:a  med 1turbo aggregat smile

svårt att bli imponerad av en amerikans v8.. uråldrigt skrot kort och gott

Hur mycke va orginal på volvomotorn då? Å gick den på bensin, etanol eller vad? Dragracingbygge?
Känns lite som å jämföra äpplen å päron, hållbarheten på den motorn kan inte va nåt vidare, medans V8an kanske har en chans att kunna hålla ett tag...

Men om man ska vara sån så är de ju bara å kasta på EN kompressor på ett sånt där värdelöst jänkeblock å mata me lite nitro, sen pllocka bortåt 8000hkr ur ca 8 liter, men 1000hkr per liter är väl skit de med?

Sorry för OT...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Handledare
1 481 Inlägg
27 maj 2012
#52
Ja 1000 hk/liter är bra. Det tog man ur F1-motorerna på 80-talet också när man körde med 1,5 liters volym och 1500 hk. Fast dom motorerna höll  tre kvalvarv. En 8000hk dragracemotor håller i bästa fall 4 sekunder....


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
27 maj 2012
#53
saab_sonett skrev:
Kom just på... Traktorn jag har vid sommartorpet. Volvo T24. 2,2 l volym 25HK   11hk/liter

Pratar vi store dieslar annars har jag en favorit eftersom jag också har lite tågförflutet.
http://www.youtube.com/watch?v=1xohNl7i … re=related

Ja detdär var lite kärlek det. Jösses så grinig den maskinen var på kallstart. Gissar att engelsmännen inte har så mycket kallstartstillägg på bränsle i sina maskiner.
Föraren ger ju upp efter fem minuter när han bara fått fart på kanske två tredjedelar av cylindrarna å kör iväg ändå. *garv*
Gillar plutt plutt ljudet från de som inte vill tända smile


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
27 maj 2012
#54
TobbeE_87 skrev:
Growe skrev:
finns väll inga usa bilar som är mycket att hänga i granen...

man ser folk trimmar sina v8 och verkar jättenöjda när dom har 1500hk med dubbelturbo och allt bytt
då har dom bara typ en bit över 6liter till sitt förfogande

sen kommer någon från lilla sverige och där plockar dom ur 1500hk ur en 16v 4:a  med 1turbo aggregat smile

svårt att bli imponerad av en amerikans v8.. uråldrigt skrot kort och gott

Hur mycke va orginal på volvomotorn då? Å gick den på bensin, etanol eller vad? Dragracingbygge?
Känns lite som å jämföra äpplen å päron, hållbarheten på den motorn kan inte va nåt vidare, medans V8an kanske har en chans att kunna hålla ett tag...

Men om man ska vara sån så är de ju bara å kasta på EN kompressor på ett sånt där värdelöst jänkeblock å mata me lite nitro, sen pllocka bortåt 8000hkr ur ca 8 liter, men 1000hkr per liter är väl skit de med?

Sorry för OT...

Ja jag har också lite aversion mot dem. För att jänkemaskinernas senaste modernitet kallas hemisfäriska förbränningsrum. Nyheten innan de var typ överliggande ventiler istället för sidventil. Överliggande kammar har dom inte kommit på ännu.

MEN: Det är väldans enkelt att få lite fart på en gjutjärnsvinkel. (efter att man balanserat veven, bytt stakar, satt i bättre lager, bättre kam, bytt ut ventilvipporna och filat till gjutskägg i toppen *garv*)
Vad man än tänkt göra så finns det alltid nån som har ett färdigt kit att köpa, tex kompressor osv.
Därför kör många framgånsrika rakt-fram-bilar på just sånt. Enkelt recept som man vet vad man får.

"vi" som gillar tvångsmatning med mindre volymer får ju konstruera lite själva. Typ insug grenrör och sånt.


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
27 maj 2012
#55
saab_sonett skrev:
Ja 1000 hk/liter är bra. Det tog man ur F1-motorerna på 80-talet också när man körde med 1,5 liters volym och 1500 hk. Fast dom motorerna höll  tre kvalvarv. En 8000hk dragracemotor håller i bästa fall 4 sekunder....

Här kan vara intressant om man har lite tid över. [url]http://www.youtube.com/watch?v=xbB1qwhKaaEl[/ur]

Dom berättar lite om hur kvalningen "var en fars av formel 1"
Man smetade på så mycket man vågade med laddtryck och soppa för att kyla grejerna.
Sen vid race så var det "bara" 700hästar i genomsnitt.


12 086 Inlägg
27 maj 2012
#56
saab_sonett skrev:
Ja 1000 hk/liter är bra. Det tog man ur F1-motorerna på 80-talet också när man körde med 1,5 liters volym och 1500 hk. Fast dom motorerna höll  tre kvalvarv. En 8000hk dragracemotor håller i bästa fall 4 sekunder....

Där har du ju fel..

De håller en burnout och en repa på ca 5 sekunder wink Sen byter de ju bara lager och oljan mellan körningarna.

Likbärgare
375 Inlägg
27 maj 2012
#57
Vettemannen skrev:
groze skrev:
Putteliten skrev:

Haha, det ljudet och dom rökpuffarna. Skulle lika gärna kunna vara från någon gammal Disney film......

1930-talets techno-musik.

Är det en 2-takts diesel?

Första tanken var tändkulemotor eftersom dom verkar låta den nästan stanna för att låta den snurra åt andra hållet men jag tyckte inte att jag såg några tändkulor.

/Benny

Det är ingen tändkula, Det är en 2-takts diesel, Just den modellen vill jag minnas hade uppåt 300 hästar, Men den har ju ett satans vrid med ett svänghjul som väger runt 12 ton!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Handledare
1 481 Inlägg
27 maj 2012
#58
Germax skrev:
saab_sonett skrev:
Ja 1000 hk/liter är bra. Det tog man ur F1-motorerna på 80-talet också när man körde med 1,5 liters volym och 1500 hk. Fast dom motorerna höll  tre kvalvarv. En 8000hk dragracemotor håller i bästa fall 4 sekunder....

Där har du ju fel..

De håller en burnout och en repa på ca 5 sekunder wink Sen byter de ju bara lager och oljan mellan körningarna.

Byter bara lager och olja?? Jojo. Det går väl åt ett antal kolvar och ventiler också. I bästa fall. I sämsta fall så är det nytt block som gäller.
När eldlågorna kommer ur motorn efter 3 sek då börjar ventilerna ge upp.
Burnouten sker väl inte på fullgas heller?


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 maj 2012
#59
saab_sonett skrev:
Germax skrev:
saab_sonett skrev:
Ja 1000 hk/liter är bra. Det tog man ur F1-motorerna på 80-talet också när man körde med 1,5 liters volym och 1500 hk. Fast dom motorerna höll  tre kvalvarv. En 8000hk dragracemotor håller i bästa fall 4 sekunder....

Där har du ju fel..

De håller en burnout och en repa på ca 5 sekunder wink Sen byter de ju bara lager och oljan mellan körningarna.

Byter bara lager och olja?? Jojo. Det går väl åt ett antal kolvar och ventiler också. I bästa fall. I sämsta fall så är det nytt block som gäller.
När eldlågorna kommer ur motorn efter 3 sek då börjar ventilerna ge upp.
Burnouten sker väl inte på fullgas heller?

Bara för att någon kanske är bättre är ju inte det sämre dåligt?
T.ex om jag har en snabbare bil än dig. Gör det din bil automatiskt usel för det? Nej det gör det inte. Inte i riktiga världen iallafall.
Jänke v8or har alltid haft usel liter effekt. Kommer alltid att ha.
Men snälla gott folk. Sluta jämför V8or från 60 talet med era motorer byggda 2010. Snälla, jämför det med vad BMW byggde på 60-talet. En liten BMW Isetta är väl knappast något att skryta om.
Samt så kör jag mycket hellre en stor v8 med 400hk och usel liter effekt än en liten rak fyra med 90hk och bättre liter effekt. Det gör nog ni med kan jag tro.

Vad man än gör, vilken bil man än har och liknande kommer det ALLTID finnas någon bättre, värre, grymmare, snabbare och så vidare.
Men som sagt, det gör ju inte eran sämre bil usel. Den kan fortfarande vara mycket bra.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Handledare
1 481 Inlägg
28 maj 2012
#60
Oj, Inte meningen att såra dig. Men du skrev att det bara behövdes lager och oljebyte efter en repa med en 8000hk dragster. Det stämmer nog inte riktigt in på verkligheten. Sen har jag inte nämnt något om vad som är bra och dåligt. (För övrigt så byggde BMW V8:or redan på 50-talet)



Sök