2151
Sök

Vad menas med tjejkörd? (Annons diskussion)

234 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Jag vet inte hur många annonser jag har kollat på där det står att bilen/motorcykeln/mopeden är tjejkörd.
Exempel från några random annonser på blocket:

Små repor finns men minimalt och minemalt med rost. Bra skick och tjejkörd.

Tjejkörd och går som en pärla !

Går bra, tjejkörd.

Går som en klocka! -Tjejkörd.

Är det bara jag som blir lite arg när jag läser detta? Vad beskriver detta mer än att fordonet har körts av en tjej? Har ägaren haft små borstar eller tops i bilen som hon har rengjort minsta lilla damkorn med och kört in till vekstad när bilen gnisslade till den där gången när hon bromsade in vid en korsning eller har alla dreven i växelådan rensats och motorn har sotat igen p.g.a. ägarinnan inte kan köra bil?

Jag vet inte om det går att få stopp på uttrycket TJEJKÖRD , Ordet och uttrycket känns överflödigt och så finns det ju en uns av diskriminering över det hela, betyder det att bilen hade varit bättre eller sämre för att en man/kille har ägt och kört bilen?

(Om detta hamnade i fel forum del ber jag hemskt mycket om ursäkt för detta)

Mvh// Mattias

40 Inlägg
25 maj 2012
håller med, min sambo kör som ett svin så uttrycket tjejkörd behöver ju inte vara något positivt haha big_smile

274 Inlägg
25 maj 2012
Kooza skrev:
Jag vet inte hur många annonser jag har kollat på där det står att bilen/motorcykeln/mopeden är tjejkörd.

Går bra, tjejkörd.

Är det bara jag som blir lite arg när jag läser detta? Vad beskriver detta mer än att fordonet har körts av en tjej? Har ägaren haft små borstar eller tops i bilen som hon har rengjort minsta lilla damkorn med och kört in till vekstad när bilen gnisslade till den där gången när hon bromsade in vid en korsning eller har alla dreven i växelådan rensats och motorn har sotat igen p.g.a. ägarinnan inte kan köra bil?

Jag vet inte om det går att få stopp på uttrycket TJEJKÖRD , Ordet och uttrycket känns överflödigt och så finns det ju en uns av diskriminering över det hela, betyder det att bilen hade varit bättre eller sämre för att en man/kille har ägt och kört bilen?

x

Håller med dig till 100% 

Intressant diskussion smile slår vad om att det finns en del här på Garaget som har skrivit så i sina annonser, och dom får gärna berätta vad dom vill påpeka exakt med att bilen ifråga är TJEJKÖRD

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 239 Inlägg
25 maj 2012
Kooza skrev:

Går bra, tjejkörd.

Jag tycker TJEJKÖRD är ett uttjatat uttryck!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

33 Inlägg
25 maj 2012
Enkelt säljartrick för att kunna begära några hundralappar mer (oavsett skick).

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
25 maj 2012
ser jag tjejkörd i en annons brukar jag räkna med kantstötta fälgar bla och totalt igen sotad...

Inte direkt ett + alltid tycker man

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 maj 2012
Det är ett ganska gammalt uttryck som jag tror hellre har sitt ursprung i äldre damer som rent generellt bara körde sin bil till och från affären, samt eventuellt mellan hemmet och kyrkan på söndagarna.

Idag fyller inte ordet "tjejkörd" någon mening, men det hänger kvar i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 maj 2012
Kantstötta fälgar, parkeringsskador, koppling på upphällningen, trasiga motorfästen osv osv.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 maj 2012
jag ser de så här står de tjejkörd i en annons så tycker jag att bilen är totalt ointresant/ i mindre bra skick efter som de just försöker locka köpare med ordet tjejkörd för hade de funnits vettigare saker och nämna om bilen så lär de ju ha skrivit dom i stället liksom.

sen med tanke på hur bra många av dom kör så skulle jag inte se ordet som nått posetivt i en annons utan snarare tvärtt 

tjej körd tänker jag på en bil som gick här i stan för många år sen en blå liten fiat uno som gick på varvstopp för kärringen kunde inte växla haha.

sen personligen anser jag att kärringarna borde skicka tillbaka körkortet till Transportstyrelsen och ställa sig i köket där de hör hemma. va uppenbart bättre förr.

474 Inlägg
25 maj 2012
Tjejkörd för mig är typ "jaha, då är kopplingen slut"..

* Voff voff *
10 577 Inlägg
25 maj 2012
Kör era flickvänner/fruar verkligen SÅ illa att ni ser utsliten koppling och kantstötta fälgar som naturligt...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

huh?
10 427 Inlägg
25 maj 2012
Min uppfattning av tjejkörd är att motorn aldrig varvats mer än 3500rpm, att bilen aldrig har rostiga bromsskivor och att växellänkaget är slut wink

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 maj 2012
Herrejävlar vilka fördomar det finns..DET ÄR 2012 nu..inte 1812!

Maskinförare
287 Inlägg
25 maj 2012
Brådhis skrev:
Kör era flickvänner/fruar verkligen SÅ illa att ni ser utsliten koppling och kantstötta fälgar som naturligt...?

//Brådhis

Haha precis vad jag tänkte på. Finns bara en jag lämnar ut bilen till och det är till tjejen för då vet jag att inga fälgar blir förstörda eller att fronten går sönder för att man inte tänker på att bilen är låg.

Så man undrar hur era tjejer kör.

Om det står "tjejkörd" i en annons så är det nog inte så farligt, värre om det står "nu ska jag sälja första bilen" eller "Tuff ungdomsbil" Ne tack till en sådan bil

//Nisse
Senast redigerat av Nisse_R (25 maj 2012)

huh?
10 427 Inlägg
25 maj 2012
Mack skrev:

Haha jag baserade iaf min uppfattning av tjejkörning av egna observationer under tidsperioden 2010-2012 wink

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 maj 2012
steifan skrev:
Mack skrev:

Haha jag baserade iaf min uppfattning av tjejkörning av egna observationer under tidsperioden 2010-2012 wink

Underlig hobby du i så fall har, om du har suttit och observerat tjejers bilkörning under exakt en tvåårsperiod..

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
25 maj 2012
Mack skrev:
steifan skrev:
Mack skrev:

Underlig hobby du i så fall har, om du har suttit och observerat tjejers bilkörning under exakt en tvåårsperiod..

räcker väl att åka med lite tjejpolare så märker man hur de kör ... eller mossan

ännu värre ta en åktur med mormor haha varvstopp på ettan tvåan trean sen i med femman

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 maj 2012
CHEEVA skrev:
Mack skrev:
steifan skrev:

räcker väl att åka med lite tjejpolare så märker man hur de kör ... eller mossan

ännu värre ta en åktur med mormor haha varvstopp på ettan tvåan trean sen i med femman

Min mamma var smart nog att inse att hon helt enkelt inte trivdes bakom ratten, då hon skulle prova att ta körkort. Tänk om många fler hade kunnat haft den insikten. Då tror jag många olyckor hade sparats..men det är bara mina högst personliga åsikter.

Vet dock om flera tjejkompisar som kör bättre än många av mina killkompisar. Fan, en del kan ju till och med lägga upp sköna ställ på vintrarna, medans en del killar genast lägger sig i diket, med ett står förvånat uttryck i ansiktet.

234 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Det är ett ganska gammalt uttryck som jag tror hellre har sitt ursprung i äldre damer som rent generellt bara körde sin bil till och från affären, samt eventuellt mellan hemmet och kyrkan på söndagarna.

Idag fyller inte ordet "tjejkörd" någon mening, men det hänger kvar i alla fall.

Det låter mycket troligt det du säger, Jag hade också mina funderingar på att uttrycket även kom ifrån den tiden när många kvinnor var "Hemmafruar".

Mvh// Mattias

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 maj 2012
Kooza skrev:
Mack skrev:

Det låter mycket troligt det du säger, Jag hade också mina funderingar på att uttrycket även kom ifrån den tiden när många kvinnor var "Hemmafruar".

Titta på gamla filmer, där det förekommer bilhandlare.
Då tenderar de till att säga just det ovannämnda, att bilen är lugnt körd av en gammal kvinna som bara körde till och från affären..

Sök