1958
Sök

Vad menas med tjejkörd? (Annons diskussion)

234 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Hehe det verkar vara många som känner tjejer som inte är duktiga på att köra bil. Personligen tycker jag att det verkar vara ganska jämnt uppdelat mellan könen när det gäller att köra dåligt eller bra. Jag vet då både tjejer som kör bättre än många killar och killar som kör rent ut sagt åt H**vete dåligt. Tror det handlar mycket om intresse, är du intresserad av något blir du i de flesta fallen bättre på det än om du skiter i vilket.

Mvh// Mattias

234 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Kooza skrev:
Mack skrev:
Det är ett ganska gammalt uttryck som jag tror hellre har sitt ursprung i äldre damer som rent generellt bara körde sin bil till och från affären, samt eventuellt mellan hemmet och kyrkan på söndagarna.

Idag fyller inte ordet "tjejkörd" någon mening, men det hänger kvar i alla fall.

Det låter mycket troligt det du säger, Jag hade också mina funderingar på att uttrycket även kom ifrån den tiden när många kvinnor var "Hemmafruar".

Titta på gamla filmer, där det förekommer bilhandlare.
Då tenderar de till att säga just det ovannämnda, att bilen är lugnt körd av en gammal kvinna som bara körde till och från affären..

Nu när jag tänker efter så stämmer det du säger, det uttalandet har ju gjorts i fler än en film om man säger så.

Mvh// Mattias

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 maj 2012
Kooza skrev:
Hehe det verkar vara många som känner tjejer som inte är duktiga på att köra bil. Personligen tycker jag att det verkar vara ganska jämnt uppdelat mellan könen när det gäller att köra dåligt eller bra. Jag vet då både tjejer som kör bättre än många killar och killar som kör rent ut sagt åt H**vete dåligt. Tror det handlar mycket om intresse, är du intresserad av något blir du i de flesta fallen bättre på det än om du skiter i vilket.

Precis. Är man intresserad av att köra bil, så blir man oftast bra på att köra bil.
Är man hellre intresserad av att måla naglarna än att köra bil och bara ser bilen som ett nödvändigt ont, så blir man nog därefter också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 577 Inlägg
25 maj 2012
Nisse_R skrev:
Brådhis skrev:
Kör era flickvänner/fruar verkligen SÅ illa att ni ser utsliten koppling och kantstötta fälgar som naturligt...?

//Brådhis

Haha precis vad jag tänkte på. Finns bara en jag lämnar ut bilen till och det är till tjejen för då vet jag att inga fälgar blir förstörda eller att fronten går sönder för att man inte tänker på att bilen är låg.

Så man undrar hur era tjejer kör.

//Nisse

Ja, samma här. Frun har haft körkort sedan 2006 och har inte skrapat en enda fälg varken på sin egen bil eller någon av mina.

Även min mamma körde bil utmärkt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Pim_Pim
25 maj 2012
Mack: Du får lägga till ordet eller begreppet tjejkörd på Wikipedia och skriva en liten kort förklaring om vad det innebär ! wink
Senast redigerat av Pim_Pim (25 maj 2012)

1 067 Inlägg
25 maj 2012
Se "gubbkörd" med tillägg snippa?

Fattig student
1 282 Inlägg
25 maj 2012
Brådhis skrev:
Kör era flickvänner/fruar verkligen SÅ illa att ni ser utsliten koppling och kantstötta fälgar som naturligt...?

//Brådhis

Min svägerska har kört sin (min gamla flesta) i ett år nu utan att påpeka att den höll på gå upp i kok varje dag, kollade på den i 3 min, kylfläkten var död.. Nä det blåste bra när man ställde den på tvåan eller trean (dvs kupefläkt) en kabel är lös under instrument panelen, lösning= maskeringstejp.. Tog ur mina stereokablar häromdan och hittade en Expressen sen 111003, städad? Eh nä..
Rosten börjar blossa duktigt på den ( hon köpte den av mig för 3 vintrar sen).. Tvättad? Nope..
Mina gamla dekaler skäms hon lite för, be mig eller sin sambo att plocka bort dom? Nä, maskeringstejp är mycket enklare och snyggare att kolla på..
Måste ändå säga att hon gav 1500:- för bilen.. Men då va den grabb körd i ett par månader wink

Sen är kantstötta fälgar ett måste för alla inte bilintressanta kvinnor ett måste, körde budpizza ett tag när jag var ung och ac snitzel fälgar var det fetaste man kunde ha på sin BMW 730, dom var 3 dagar gamla när min chefs fru drog en i en trottoarkant.. Kul då dom inte var gratis när dom släpptes..

Min svägerska släppte dessutom mig i Stockholm med ett par dagar gammalt körkort i sin grymt bra Opel kadett, obes, oskattad och slut bromsar fram..
Hon tycker dessutom att det är konstigt att polisen stoppar en för att man börjar backa när man möter dom för hon har glömt sitt bälte..
Dessutom om man köper en bil för 10.000 och den inte håller mer än 5 år så har man betalt allt för mycket även om man inte har glykol på vintern..

Tjejkörd bil.. Eh nä tack, trots att kopplingen inte är slut.. (min käring har full tillgång till min bil smile)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

* Voff voff *
10 577 Inlägg
25 maj 2012
Tiger1978 skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Min svägerska har kört sin (min gamla flesta) i ett år nu utan att påpeka att den höll på gå upp i kok varje dag, kollade på den i 3 min, kylfläkten var död.. Nä det blåste bra när man ställde den på tvåan eller trean (dvs kupefläkt) en kabel är lös under instrument panelen, lösning= maskeringstejp.. Tog ur mina stereokablar häromdan och hittade en Expressen sen 111003, städad? Eh nä..
Rosten börjar blossa duktigt på den ( hon köpte den av mig för 3 vintrar sen).. Tvättad? Nope..
Mina gamla dekaler skäms hon lite för, be mig eller sin sambo att plocka bort dom? Nä, maskeringstejp är mycket enklare och snyggare att kolla på..
Måste ändå säga att hon gav 1500:- för bilen.. Men då va den grabb körd i ett par månader wink

Sen är kantstötta fälgar ett måste för alla inte bilintressanta kvinnor ett måste, körde budpizza ett tag när jag var ung och ac snitzel fälgar var det fetaste man kunde ha på sin BMW 730, dom var 3 dagar gamla när min chefs fru drog en i en trottoarkant.. Kul då dom inte var gratis när dom släpptes..

Min svägerska släppte dessutom mig i Stockholm med ett par dagar gammalt körkort i sin grymt bra Opel kadett, obes, oskattad och slut bromsar fram..
Hon tycker dessutom att det är konstigt att polisen stoppar en för att man börjar backa när man möter dom för hon har glömt sitt bälte..
Dessutom om man köper en bil för 10.000 och den inte håller mer än 5 år så har man betalt allt för mycket även om man inte har glykol på vintern..

Tjejkörd bil.. Eh nä tack, trots att kopplingen inte är slut.. (min käring har full tillgång till min bil smile)

Du menar alltså att svaret på min fråga i ditt fall är ja, helt enkelt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fattig student
1 282 Inlägg
25 maj 2012
Brådhis skrev:
Tiger1978 skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Du menar alltså att svaret på min fråga i ditt fall är ja, helt enkelt?

//Brådhis

Eh ja.. Har träffat på en norska som jag dejtade ett tag som var bil intresserad, hon blev fett irriterad på mig och städade min bil, men hon var nog en av dom få kvinnor jag (utan fördomar) har träffat som har kunnat köra..

Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.

12 086 Inlägg
25 maj 2012
Att killar kör sönder bilar kan bero mycket på att de kör som dårar, speciellt första åren med körkort då.
Tjejer kör i regel lugnare men lyckas ändå kvadda bilar, och de tjejer jag känner är rätt disträa i sitt bilkörande tongue

14 Inlägg
26 maj 2012
HAHA ja köpte min Volvo T5-R av en bekants flickvän har absolut inget o klaga på

"tjejkörd/ gubbkörd" är egentligen ett begrepp som någon nisse kom på men bilen är inte körd mer än 100 km/h det vet jag min inte är då hon har kört bilen ett bra tag fram över och lega i 160 km/h som marschfart

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 maj 2012
Germax skrev:
Att killar kör sönder bilar kan bero mycket på att de kör som dårar, speciellt första åren med körkort då.
Tjejer kör i regel lugnare men lyckas ändå kvadda bilar, och de tjejer jag känner är rätt disträa i sitt bilkörande tongue

Stämmer bra det! Låt oss säga "körd av an ung kille" - vem köper den bilen? Inte jag....
"Tjej körd" kan ha många sidor som "gubb körd" då gubben fattar inte att man måste släpa kopplingen för att bilen ska rulla - varv stopp gör inte saken bättre!

Önskar att min "tjej-körd" kunde använda bromsar på sin bil lite hårdare ibland.wink

Fattig student
1 282 Inlägg
26 maj 2012
Grabber skrev:
Germax skrev:

Stämmer bra det! Låt oss säga "körd av an ung kille" - vem köper den bilen? Inte jag....
"Tjej körd" kan ha många sidor som "gubb körd" då gubben fattar inte att man måste släpa kopplingen för att bilen ska rulla - varv stopp gör inte saken bättre!

Önskar att min "tjej-körd" kunde använda bromsar på sin bil lite hårdare ibland.wink

Hehe jag önskar att min "tjejkörd" kunde säga till mig att det är nått som låter konstigt ibland..

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 maj 2012
En lastbilsverkstad/återförsäljare sålde en inbytt timmerbil nyligt, där de tydligen stog i annonsen att den var tjejkörd... tongue   Lite kul, även om de iaf delvis var sant...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 maj 2012
det betyder:

Kopplingen slutkörd. trots bilen gått knappt 6-7 tusen mil.
Minst 3 paneler på bilen är omlackade.
Bilen har bara tvättats en gång om året.
Oljeservice är utförd för ett par år sen. "Eftersom jag kör så lite så behöver jag ju inte byta varje år."
bromsarna har rostat ihop och kärvar för dom har aldrig gått varma.

Nja.. nu utgick jag iofs ifrån hur min mor kör sin bil.. men endå.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 maj 2012
Skitsnack! många tjejer kör mycket bättre än många killar

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 198 Inlägg
26 maj 2012
Jag håller med Hotrodder,, Det finns nog fler tjejer som kan köra bil än killar som kan..det är bara se sej omkring.. säger man att man kan köra bil när man skryter om burnouts,bredhäng,köra utan fjädrar osv ? näe det är såna som INTE kan köra bil.

huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2012
Mack skrev:
steifan skrev:
Mack skrev:
Herrejävlar vilka fördomar det finns..DET ÄR 2012 nu..inte 1812!

Haha jag baserade iaf min uppfattning av tjejkörning av egna observationer under tidsperioden 2010-2012 wink

Underlig hobby du i så fall har, om du har suttit och observerat tjejers bilkörning under exakt en tvåårsperiod..

Man kan säga att jag har observerat 3 olika damers bilkörning och det fanns tre gemensamma nämnare wink
Men jag har väl givetvis helt fel förstås.

Jävel
2 018 Inlägg
26 maj 2012
Morsans kör rätt bra, hon har köpt en sprillans Kia.
Åker alltid enligt hastigheten, tvättar den invändigt nångång i månaden men lite bristfälligt ute då hon inte vill köra automattvätt och inte alltid har tid att handtvätta.
Hennes bil hade jag kunna köpa med gott samvete om 5 år.

You got to risk it, to get the biscuit :)

7 390 Inlägg
26 maj 2012
jag jobbar med tjejer/kvinnor,, å ärligt talat de är sämre generalt på att köra bil, ex om något låter så bryr de sig inte,, en tjej körde med punka,, ja bilen går lite dålit efter vägen,, en annan fick motorn att skära,, jo den lilla röda lampan med texten OIL kanske inte ska lysa wink

så NEJ tjejkörd är inte bra wink

Sök