3233
Sök

Bilköp imorgon! Saab 9-3 aero steg 3

37 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej! Inte helt 100 på om jag lägger den rätt så mod får gärna flytta.
Ska köpa en sommarbil snart men vill inte råka ut för någon fälla.
Har kollat på en saab 9-3 aero -01 med speedparts steg3.
Koni dämpare, nya bromsskivor bak, och utbytta högtalare.
Bilen är relativt fin förutom 2 repor och ett ganska saftigt stenskott.
Bilen har gått 23500 mil och har servat på egen verkstad av nuvarande ägare.

Min frågeställning är då, håller motor och allt för denna effekt eller kan det bli en penga grop?
Gick igenom besiktningen för 2dagarsen med blanka papper.
Eller ska man vänta på en 9-5 aero istället?

Skriv gärna hur du skulle gjort, fördelar och nackdelar samt vad jag ska hålla utkik när jag provkör.
Behövs mer info så skriv vad.
Kan även länka till bilen om det inte strider mot några regler.

Med vänlig hälsning, svampen

Pim_Pim
26 maj 2012
#2
Bara priset är rätt så är det ju bara o handa ! wink

37 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#3
Uppdate!
Köpte bilen:)
Info om den kommer nedan:
Speedparts steg 3
Racing stift
3" från turbo
Koni dämpare
Sänkningssats
Sport intercooler
Slitsade skivor fram och nya bak med bytta belägg
Stag fram och bak
Laddtrycksmätare
Nya sommarsulor  225/45/17
Viggenvinge
Baslåda och utbytta diskanser
Ny bessad med blanka papper
Säkert glömt något.

Frågeställningen nu då.
Någon som vet vad felen kan vara samt hur man fixar det o kostnad?
Kopplingen tar en bit ner, halvvägs kanske
Växellådan kan "hoppa" till efter man tryckt full gas o släpper
Bilen drar lite åt höger
Bromsarna kan skrapa lite ibland
Pixlarna borta i displayn
Säg till om ni behöver mer info

231 Inlägg
30 maj 2012
#4
SId (Displayen) har en förmåga att vara trasig finns lite olika sätt att lösa det på, Sök lite här på forumet så får du den hjälp du behöver.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

5 710 Inlägg
30 maj 2012
#5
Svampsaft559 skrev:
Racing stift

Vad är det för något?
Det är grymt viktigt på en SAAB att man åker med rätt stift.
Svampsaft559 skrev:
Kopplingen tar en bit ner, halvvägs kanske

Dessa är svåra att lufta så har den varit isär kan luft vara problemet.
Lättaste sättet är att "vacumsuga" broms/kopplingsbehållaren och suga ur luften.
Har du en "luftman"?
ISF....anslut denna på bromsvätskebehållaren, demontera ventilen i änden på slangen och anslut denna till insuget på bilen. Starta och låt den gå någon minut på tomgång.
Eller....har du ingen luftman och inte vill skaffa någon heller....åk till en verkstad och säg att du vill vacumsuga broms/kopplingsbehållaren.
Svampsaft559 skrev:
Växellådan kan "hoppa" till efter man tryckt full gas o släpper

Du menar att spaken rör sig i bilen?
Svampsaft559 skrev:
Bilen drar lite åt höger

• Kolla däckstryck
• Är framvagnsinställning gjord efter sänkning?
• Är de övre topplagringarna till fjäderbenen hela i gummit? ENORMT vanligt fel på sänkta gamla 9-3:or.

MVH Jonas
..............

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 maj 2012
#6
Kan förtydliga detta med stift: Du ska ha NGK-stift. Detta då tändkassetten är utprovad med dessa och många som kört med andra stift fått problem pga detta. Du ska ha NGK BCPR7ES-11
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 … es-11.html

Om växelspaken "hoppar till" kan det mycket troligt vara så att du har taskiga motorfästen. Sätt ett litet spett mot motorn på väl valda punkter och bryt lite försiktigt och se om det är lätt att rubba den.

SID kan man laga själv eller skicka till någon "Blocket-firma" om fixar det för någon tusenlapp. Hur du gör ser du här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=243962
Senast redigerat av Andromeda (30 maj 2012)


1 327 Inlägg
30 maj 2012
#7
SID går att laga med ett strykjärn, smörpapper och en bit från en cykelslang. Jag lagade en SID i höstas som var i princip död till helt nyskick på ca 2-3 timmar.

Rost i hundben / bakskärmar är det största problemet på 9-3 om det är en 5 dr. Rengör noga vid lilla listen och spruta in flytande rostskydd om det inte redan har börjat rosta vilket det tyvärr har börjat mer eller mindre på de flesta 9-3.


37 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Svampsaft559 skrev:
Racing stift

Vad är det för något?
Det är grymt viktigt på en SAAB att man åker med rätt stift.
Svampsaft559 skrev:
Kopplingen tar en bit ner, halvvägs kanske

Dessa är svåra att lufta så har den varit isär kan luft vara problemet.
Lättaste sättet är att "vacumsuga" broms/kopplingsbehållaren och suga ur luften.
Har du en "luftman"?
ISF....anslut denna på bromsvätskebehållaren, demontera ventilen i änden på slangen och anslut denna till insuget på bilen. Starta och låt den gå någon minut på tomgång.
Eller....har du ingen luftman och inte vill skaffa någon heller....åk till en verkstad och säg att du vill vacumsuga broms/kopplingsbehållaren.
Svampsaft559 skrev:
Växellådan kan "hoppa" till efter man tryckt full gas o släpper

Du menar att spaken rör sig i bilen?
Svampsaft559 skrev:
Bilen drar lite åt höger

• Kolla däckstryck
• Är framvagnsinställning gjord efter sänkning?
• Är de övre topplagringarna till fjäderbenen hela i gummit? ENORMT vanligt fel på sänkta gamla 9-3:or.

Vet faktiskt inte vad det är för stift, men antar att det är dom som följde med trimmet.
Har ingen luftman så den ska in på verkstad måndag morgon.
Aa växelspaken hoppar till inne i bilen, känns lite skumt.
Däcktrycket stämmer.
Tror den kan ha sänkts efter hjulinställningen av någon anledning.
Var sitter fjäderbena?
Vågar inte ge mig på o fixa sid i en ny är för dyr för mig just nu.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 juni 2012
#9
att växellåda kan "hoppa", kan vara ett eller flera motorfästen som är slut smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

218 Inlägg
1 juni 2012
#10
personliga åsikt med just dessa "egen modiferade" bilar är en risk. Kan vara slutkörda eller rent misshandlade utan tecken på det. Så vad jag skulle rekommendera är att försök hitta en någolunda orginal bil.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.


Sök