3987
Sök

Nytt ljud, ca 8000kr!

62 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte köpa lite nytt ljud i bilen (740) i sommar och vill ha lite tips.

Jag behåller gamla stereon, men vill ha typ två 12", två 6x9 och två dörrhögtalare (5.25"). För basarna vill jag ha färdig låda med!

Får man bra sånt ljud för dom pengarna?

Ge mig lite tips iaf. smile


3 466 Inlägg
29 maj 2012
#2
Har du en 744 så rekommenderar jag INTE 12". De e 8-10" som gäller om man ska få in dom under hatthyllan.

Vad gäller färdigbyggda lådor finns de inga vidare bra alternativ. Man måste helt enkelt bygga själv för att få bra bas i de bilarna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

108 Inlägg
29 maj 2012
#3
M_icke_ skrev:
Vad gäller färdigbyggda lådor finns de inga vidare bra alternativ. Man måste helt enkelt bygga själv för att få bra bas i de bilarna.

Detta gäller ju generellt. Bygga själv eller låta någon annan göra det för att få ut full kapacitet av basarna man har.

Peter smile

huh?
10 427 Inlägg
29 maj 2012
#4
Är väl inget riktigt måste att ha högtalare i hatthyllan om du ändå ska ha stor baslåda.
Skulle föreslå att det är mest lönt med ett hyggligt framsystem och baslåda samt att
lägga pengarna som skulle hamnat på 6x9"or till ett bättre slutsteg istället. Och menar
då alltså att du måste driva även framhögtalarna via slutsteg cool


62 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#5
steifan skrev:
Är väl inget riktigt måste att ha högtalare i hatthyllan om du ändå ska ha stor baslåda.
Skulle föreslå att det är mest lönt med ett hyggligt framsystem och baslåda samt att
lägga pengarna som skulle hamnat på 6x9"or till ett bättre slutsteg istället. Och menar
då alltså att du måste driva även framhögtalarna via slutsteg cool

Om vi skippar 6x9'orna då, vad rekommenderar du mig att köpa?

M_icke_: Det är en 745!


huh?
10 427 Inlägg
29 maj 2012
#6
AlexErikssoon skrev:
steifan skrev:
Är väl inget riktigt måste att ha högtalare i hatthyllan om du ändå ska ha stor baslåda.
Skulle föreslå att det är mest lönt med ett hyggligt framsystem och baslåda samt att
lägga pengarna som skulle hamnat på 6x9"or till ett bättre slutsteg istället. Och menar
då alltså att du måste driva även framhögtalarna via slutsteg cool

Om vi skippar 6x9'orna då, vad rekommenderar du mig att köpa?

M_icke_: Det är en 745!

Jag rekommenderar inget särskilt förutom att driva alla småhögtalare via slutsteg istället för
direkt från stereon. smile


62 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#7
steifan skrev:
AlexErikssoon skrev:
steifan skrev:
Är väl inget riktigt måste att ha högtalare i hatthyllan om du ändå ska ha stor baslåda.
Skulle föreslå att det är mest lönt med ett hyggligt framsystem och baslåda samt att
lägga pengarna som skulle hamnat på 6x9"or till ett bättre slutsteg istället. Och menar
då alltså att du måste driva även framhögtalarna via slutsteg cool

Om vi skippar 6x9'orna då, vad rekommenderar du mig att köpa?

M_icke_: Det är en 745!

Jag rekommenderar inget särskilt förutom att driva alla småhögtalare via slutsteg istället för
direkt från stereon. smile

Okok! smile

Har kikat på att ha dubbla MDS FR12W basar med ett MDS Torque T3 steg, eller bli det slutsteget för klent för att driva dom basarna?

Och sen typ detta framsystem: http://www.mds.se/sv/product/16882/X-it … value_1285

Blir det bra, hur många db tror ni detta skulle kunna spela?


108 Inlägg
29 maj 2012
#8
Skippa högtalare bak helt (om du inte ofta kör passagerare bak) och lägg krutet främst på frontsystem därefter sub.

Spela högt är jag fel person att ge råd om.
Senast redigerat av wolw (29 maj 2012)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 maj 2012
#9
det jag skulle rekommendera till nybörjare ( jag säger att trådskaparen är nybörjare )
om du har en budget xxxx kr
och tänker slänga allt på BAS!!!
så tänker alla nybörjare ( även som jag gjorde i början...) slänga mesta på basen och lite på steget..

men som jag har lärt mig nu ..

FÖRST batterierna!!
sedan strömkablar,
sedan bra laddning ( generator )
sedan passande steg som passar strömbanken..
sedan perfekt baslåda som passar bilens mått ( bekvämt )
sedan så kan man tänka på basen som passar i lådan

och någonstans i den raddan så ska en bra huvudenhet passa in ( det har jag inte lärt mig än...)

VIKTIGT att allt följs i den ordningen , får då får man ut det mesta från pengar man har...
( rätta gärna om detta är fel , men MOTIVERA!!! )

skräckexempel :
en kille fick tag i pengar
köpte den bästa baspaketet han kunde ha råd med ( bland annat en steg värd 7000+kr)
fick en baslåda från en kompis så han kunde koppla ihop allt
kopplade in detta i en helt org, äldre volvo..., alla hans kamrater sa till honom " SKAFFA FLER BATTERIER !!"
3 dagar senare så var en splitterny steg bränd bortom reparation.....

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

62 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#10
offfroad skrev:
det jag skulle rekommendera till nybörjare ( jag säger att trådskaparen är nybörjare )
om du har en budget xxxx kr
och tänker slänga allt på BAS!!!
så tänker alla nybörjare ( även som jag gjorde i början...) slänga mesta på basen och lite på steget..

men som jag har lärt mig nu ..

FÖRST batterierna!!
sedan strömkablar,
sedan bra laddning ( generator )
sedan passande steg som passar strömbanken..
sedan perfekt baslåda som passar bilens mått ( bekvämt )
sedan så kan man tänka på basen som passar i lådan

och någonstans i den raddan så ska en bra huvudenhet passa in ( det har jag inte lärt mig än...)

VIKTIGT att allt följs i den ordningen , får då får man ut det mesta från pengar man har...
( rätta gärna om detta är fel , men MOTIVERA!!! )

skräckexempel :
en kille fick tag i pengar
köpte den bästa baspaketet han kunde ha råd med ( bland annat en steg värd 7000+kr)
fick en baslåda från en kompis så han kunde koppla ihop allt
kopplade in detta i en helt org, äldre volvo..., alla hans kamrater sa till honom " SKAFFA FLER BATTERIER !!"
3 dagar senare så var en splitterny steg bränd bortom reparation.....

Visste inte att batterierna spelade så stor roll faktiskt! Bra skrivet, ska tänka på det! smile

Btw, hittade denna annons på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Mds__Pi … 10&w=3

Verkar ju riktigt bra och prisvärt! Alternativt bygga ny låda för just dom där basarna!


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 maj 2012
#11
AlexErikssoon skrev:
offfroad skrev:
det jag skulle rekommendera till nybörjare ( jag säger att trådskaparen är nybörjare )
om du har en budget xxxx kr
och tänker slänga allt på BAS!!!
så tänker alla nybörjare ( även som jag gjorde i början...) slänga mesta på basen och lite på steget..

men som jag har lärt mig nu ..

FÖRST batterierna!!
sedan strömkablar,
sedan bra laddning ( generator )
sedan passande steg som passar strömbanken..
sedan perfekt baslåda som passar bilens mått ( bekvämt )
sedan så kan man tänka på basen som passar i lådan

och någonstans i den raddan så ska en bra huvudenhet passa in ( det har jag inte lärt mig än...)

VIKTIGT att allt följs i den ordningen , får då får man ut det mesta från pengar man har...
( rätta gärna om detta är fel , men MOTIVERA!!! )

skräckexempel :
en kille fick tag i pengar
köpte den bästa baspaketet han kunde ha råd med ( bland annat en steg värd 7000+kr)
fick en baslåda från en kompis så han kunde koppla ihop allt
kopplade in detta i en helt org, äldre volvo..., alla hans kamrater sa till honom " SKAFFA FLER BATTERIER !!"
3 dagar senare så var en splitterny steg bränd bortom reparation.....

Visste inte att batterierna spelade så stor roll faktiskt! Bra skrivet, ska tänka på det! smile

Btw, hittade denna annons på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Mds__Pi … 10&w=3

Verkar ju riktigt bra och prisvärt! Alternativt bygga ny låda för just dom där basarna!

verkar ju bra...
först dock..., kondingen.... INTE VÄRT ETT JÄ*** PISS.
( jag pratar från personlig erfarenhet..., du kan kika på min bil på garaget.., jag har i alla fall investerat i 2 st exakt likadana 3,7F kondingar, och i mitt fall så gjorde jag en vetenskaplig test.., kopplade in kodningarna nästa helt och hållet ( kopplade inte in + kabeln men hade den beredd att koppla in.. ), starta bilen, låt den komma upp i arbetas "volt" spela en låt, volten sjönk till ca 13v vid basslag.., pausade musiken rörde inga inställningar lät bilen stå på tomgång, kopplade snabbt in kondingarna helt, vänta en stund att allt ska vara färdigladdad.., spela om samma låt med EXAKT samma inställningar en gång till, och strömmen jämnade ut sig till 13,5v, ..., sen drog jag på volumratten, spelade väldigt högt nu,  och märkte ingen skillnad, från utan kondingar...)

sedan färdigbyggda baslådor, från tillverkare är säkert väldigt bra, proffstillverkade och perfekt anpassade för basen...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

62 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#12
offfroad skrev:
AlexErikssoon skrev:
offfroad skrev:
det jag skulle rekommendera till nybörjare ( jag säger att trådskaparen är nybörjare )
om du har en budget xxxx kr
och tänker slänga allt på BAS!!!
så tänker alla nybörjare ( även som jag gjorde i början...) slänga mesta på basen och lite på steget..

men som jag har lärt mig nu ..

FÖRST batterierna!!
sedan strömkablar,
sedan bra laddning ( generator )
sedan passande steg som passar strömbanken..
sedan perfekt baslåda som passar bilens mått ( bekvämt )
sedan så kan man tänka på basen som passar i lådan

och någonstans i den raddan så ska en bra huvudenhet passa in ( det har jag inte lärt mig än...)

VIKTIGT att allt följs i den ordningen , får då får man ut det mesta från pengar man har...
( rätta gärna om detta är fel , men MOTIVERA!!! )

skräckexempel :
en kille fick tag i pengar
köpte den bästa baspaketet han kunde ha råd med ( bland annat en steg värd 7000+kr)
fick en baslåda från en kompis så han kunde koppla ihop allt
kopplade in detta i en helt org, äldre volvo..., alla hans kamrater sa till honom " SKAFFA FLER BATTERIER !!"
3 dagar senare så var en splitterny steg bränd bortom reparation.....

Visste inte att batterierna spelade så stor roll faktiskt! Bra skrivet, ska tänka på det! smile

Btw, hittade denna annons på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Mds__Pi … 10&w=3

Verkar ju riktigt bra och prisvärt! Alternativt bygga ny låda för just dom där basarna!

verkar ju bra...
först dock..., kondingen.... INTE VÄRT ETT JÄ*** PISS.
( jag pratar från personlig erfarenhet..., du kan kika på min bil på garaget.., jag har i alla fall investerat i 2 st exakt likadana 3,7F kondingar, och i mitt fall så gjorde jag en vetenskaplig test.., kopplade in kodningarna nästa helt och hållet ( kopplade inte in + kabeln men hade den beredd att koppla in.. ), starta bilen, låt den komma upp i arbetas "volt" spela en låt, volten sjönk till ca 13v vid basslag.., pausade musiken rörde inga inställningar lät bilen stå på tomgång, kopplade snabbt in kondingarna helt, vänta en stund att allt ska vara färdigladdad.., spela om samma låt med EXAKT samma inställningar en gång till, och strömmen jämnade ut sig till 13,5v, ..., sen drog jag på volumratten, spelade väldigt högt nu,  och märkte ingen skillnad, från utan kondingar...)

sedan färdigbyggda baslådor, från tillverkare är säkert väldigt bra, proffstillverkade och perfekt anpassade för basen...

Ok, men det blir nog inte att jag köper just från den där killen, köper nog det i sommar när jag har fixat lite mer pengar. Men jag tyckte att just den där kombinationen av grejer verkade bra. smile

Men då kan jag alltså slopa den där kondensatorn? Skippar också stereo då jag redan har en rätt bra Pioneer stereo. Tips på någon bättre kondensator som inte kostar allt för mycket?

Dock så börjar det rinna iväg i pris lite, det här går väl upp mot 9-10000 att köpa nytt? :p


16 197 Inlägg
29 maj 2012
#13
offfroad skrev:
AlexErikssoon skrev:
offfroad skrev:
det jag skulle rekommendera till nybörjare ( jag säger att trådskaparen är nybörjare )
om du har en budget xxxx kr
och tänker slänga allt på BAS!!!
så tänker alla nybörjare ( även som jag gjorde i början...) slänga mesta på basen och lite på steget..

men som jag har lärt mig nu ..

FÖRST batterierna!!
sedan strömkablar,
sedan bra laddning ( generator )
sedan passande steg som passar strömbanken..
sedan perfekt baslåda som passar bilens mått ( bekvämt )
sedan så kan man tänka på basen som passar i lådan

och någonstans i den raddan så ska en bra huvudenhet passa in ( det har jag inte lärt mig än...)

VIKTIGT att allt följs i den ordningen , får då får man ut det mesta från pengar man har...
( rätta gärna om detta är fel , men MOTIVERA!!! )

skräckexempel :
en kille fick tag i pengar
köpte den bästa baspaketet han kunde ha råd med ( bland annat en steg värd 7000+kr)
fick en baslåda från en kompis så han kunde koppla ihop allt
kopplade in detta i en helt org, äldre volvo..., alla hans kamrater sa till honom " SKAFFA FLER BATTERIER !!"
3 dagar senare så var en splitterny steg bränd bortom reparation.....

Visste inte att batterierna spelade så stor roll faktiskt! Bra skrivet, ska tänka på det! smile

Btw, hittade denna annons på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Mds__Pi … 10&w=3

Verkar ju riktigt bra och prisvärt! Alternativt bygga ny låda för just dom där basarna!

verkar ju bra...
först dock..., kondingen.... INTE VÄRT ETT JÄ*** PISS.
( jag pratar från personlig erfarenhet..., du kan kika på min bil på garaget.., jag har i alla fall investerat i 2 st exakt likadana 3,7F kondingar, och i mitt fall så gjorde jag en vetenskaplig test.., kopplade in kodningarna nästa helt och hållet ( kopplade inte in + kabeln men hade den beredd att koppla in.. ), starta bilen, låt den komma upp i arbetas "volt" spela en låt, volten sjönk till ca 13v vid basslag.., pausade musiken rörde inga inställningar lät bilen stå på tomgång, kopplade snabbt in kondingarna helt, vänta en stund att allt ska vara färdigladdad.., spela om samma låt med EXAKT samma inställningar en gång till, och strömmen jämnade ut sig till 13,5v, ..., sen drog jag på volumratten, spelade väldigt högt nu,  och märkte ingen skillnad, från utan kondingar...)

sedan färdigbyggda baslådor, från tillverkare är säkert väldigt bra, proffstillverkade och perfekt anpassade för basen...

exakt HUR koppla du in kondingarna samt vad är de för kondingar?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 581 Inlägg
29 maj 2012
#14
Köp begagnat annars om du vill hålla nere budgeten men få tag i bra saker.

3 187 Inlägg
30 maj 2012
#15
offfroad skrev:
AlexErikssoon skrev:
offfroad skrev:
det jag skulle rekommendera till nybörjare ( jag säger att trådskaparen är nybörjare )
om du har en budget xxxx kr
och tänker slänga allt på BAS!!!
så tänker alla nybörjare ( även som jag gjorde i början...) slänga mesta på basen och lite på steget..

men som jag har lärt mig nu ..

FÖRST batterierna!!
sedan strömkablar,
sedan bra laddning ( generator )
sedan passande steg som passar strömbanken..
sedan perfekt baslåda som passar bilens mått ( bekvämt )
sedan så kan man tänka på basen som passar i lådan

och någonstans i den raddan så ska en bra huvudenhet passa in ( det har jag inte lärt mig än...)

VIKTIGT att allt följs i den ordningen , får då får man ut det mesta från pengar man har...
( rätta gärna om detta är fel , men MOTIVERA!!! )

skräckexempel :
en kille fick tag i pengar
köpte den bästa baspaketet han kunde ha råd med ( bland annat en steg värd 7000+kr)
fick en baslåda från en kompis så han kunde koppla ihop allt
kopplade in detta i en helt org, äldre volvo..., alla hans kamrater sa till honom " SKAFFA FLER BATTERIER !!"
3 dagar senare så var en splitterny steg bränd bortom reparation.....

Visste inte att batterierna spelade så stor roll faktiskt! Bra skrivet, ska tänka på det! smile

Btw, hittade denna annons på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Mds__Pi … 10&w=3

Verkar ju riktigt bra och prisvärt! Alternativt bygga ny låda för just dom där basarna!

verkar ju bra...
först dock..., kondingen.... INTE VÄRT ETT JÄ*** PISS.
( jag pratar från personlig erfarenhet..., du kan kika på min bil på garaget.., jag har i alla fall investerat i 2 st exakt likadana 3,7F kondingar, och i mitt fall så gjorde jag en vetenskaplig test.., kopplade in kodningarna nästa helt och hållet ( kopplade inte in + kabeln men hade den beredd att koppla in.. ), starta bilen, låt den komma upp i arbetas "volt" spela en låt, volten sjönk till ca 13v vid basslag.., pausade musiken rörde inga inställningar lät bilen stå på tomgång, kopplade snabbt in kondingarna helt, vänta en stund att allt ska vara färdigladdad.., spela om samma låt med EXAKT samma inställningar en gång till, och strömmen jämnade ut sig till 13,5v, ..., sen drog jag på volumratten, spelade väldigt högt nu,  och märkte ingen skillnad, från utan kondingar...)

sedan färdigbyggda baslådor, från tillverkare är säkert väldigt bra, proffstillverkade och perfekt anpassade för basen...

1. vad exakt tror du ska hända? det är inga batterier.
2. du skriver att det inte händer ett jävla piss, men ena gånger har du 13Vi spänning och andra gången har du 13,5V i spänning, det är 0.5 volt mer, det är rätt stor skillnad.



Sök