jmd skrev:
Får passa på att tacka så mycket för all nyttig läsning, tack!
Angående 4WD så är det viktigt just på grund av att man vill ha en smidig framkomst med hästtransporten när snötäcket väl lagt sig. Jag är alltså inte ute efter att leka "Rally-Kalle" på grusvägarna, även om det nu kan vara roligt! Så för oss så kommer nog vilket 4wd-system som helst fixa jobbet! Men kanon med all info!
Det nämndes BMW 325xi längre upp. Jag blev faktiskt jäkligt förtjust i 3-serie med M-Sport-paketet! Väldigt trevliga invändigt med! Men utan M-sport så föll dom mig inte riktigt i smaken. Ska kika vad försäkringen hamnar på. Fyll gärna på med mer info om 3-serien med M-sport paketet, tack!
M-paketet är i det mesta en visuell detalj, plast och fälgar utvändigt samt en annan ratt, växelspak och svart innertak invändigt. Även exempelvis BMW´s härliga sportstolar ingår men dom kunde likt svart innertak beställas separat. Viss utrustning fanns endast till M-sport bilarna, som klädsel i Alcantra.
Om man bortser från utseendet är inte skillnaden enorm, men bland annat är en bakhjulsdriven bil med M-paket sänkt 25mm med andra fjädrar. En fyrhjulsdriven BMW är original högre än en bakhjulsdriven, oavsett M-paket eller ej. Jag antar att det är plasten som föll dig i smaken? Rent teoretiskt går det att eftermontera det svåra är att hitta delarna och få dem (lackerade?) i rätt färg utan att det blir omotiverat dyrt.
Till årsmodell 2002 kom ett ansiktslyft av modellen, eftersom ett sådant även innebär diverse uppdateringar är det ingen dum idé att sikta mot en sådan. Jag hade letat efter en 30i om jag vore dig, den motorn går mycket bättre än 25i utan att dricka mer bränsle däremot så kanske försäkringen blir en faktor för dig? Sex växlar kom strax efter facelift till 30i, det är ingen nackdel då sexan är lite av en överväxel som får ner varvtalet en del.
Det finns egentligen inte så mycket att se upp med på en begagnad 3-serie, om man bortser från brister man kan finna på alla begagnade bilar så som slitage på grund av hård körning, rost och lättare elfel är följande svagheter:
-Länkarmarna är dumt byggda, spindellederna sitter ihop med dessa och när leden blir sliten behöver hela armen bytas vilket blir dyrare än om man kunnat byta leden för sig. Så var uppmärksam på glapp från framvagnen eller tidigare "bra att veta" från Bilprovningen som kan kopplas till dessa, bättre att pruta än att själv stå för bytet även om länkarmarna inte är dyra dom heller.
-Strul kring bakluckan, belysningen över skylten kan slockna och knapparna till bakluckan (Som styr hela bakluckan respektive endast shoppingluckan/glasluckan) kan krångla med resultatet att luckan öppnar sig i tid och otid. Irriterande men väldigt enkelt fel att upptäcka, missar du det borde du inte ha körkort.
Kostar runt tusen kronor att åtgärda på verkstad, går att fixa själv om man är lite händig.
-Det i moderna tider klassiska felet oilsludge kan liksom dom flesta bilar drabba även E46 med M54-motorn (Från och med mitten av år 2000). Dock ganska milt jämfört med många andra bilar, det finns mycket att skriva om ämnet men så länge nämner jag att det undviks enklast genom att service sköts korrekt framför allt om bilen körs mycket kortare sträckor vintertid.
BMW-entusiaster har dessutom spekulerat i att olja från Mobil1 istället för den Castrol-olja BMW rekommenderar undviker problemet, oljan från Mobil1 är mindre benägen att dra åt sig fukt (Vilket är orsaken till M54´s problem) än vad Castrol-oljan är påstår dom som vet, och det verkar fungera för många. Det finns inga motorer oavsett märke som mår bra av långa serviceintervaller oavsett vad tillverkaren säger, strunt i om det står 3000mil mellan service och gör service med max 1år/1500mils intervall istället oavsett vilken bil du köper! Kortare om du kör mycket kortsträckor!
Men i det stora hela brukar dom fungera utmärkt och rejäl kvalité håller modellen, min far har haft två stycken och kört sammanlagt 60.000mil med dem utan problem (Slitdelar har däremot bytts förstås) eller rost och det har övertygat mig om att modellen inte är skit åtminstone!
På BMW-forumet Autopower finns också en guide:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/
Även modellguiden, en översikt av olika motoralternativ, finns.