2306
Sök

Rolig dragbil med 4wd, för mellan 50-80tkr?

203 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#1
Nu är det så att jag o tösen har kommit underfund med att vi inte behöver två bilar längre, utan ska sälja våra ögonstenar o köpa nånting ihop ist.

Då tjejen behöver kunna dra sin hästtransport vintertid ville hon ha fyrhjulsdrift. Och jag....jag vill bara ha något med lite kraft under huven smile Sen vore det trevligt om bilen hade lite utrustning också; färddator, farthållare, elstolar mm. Har snöat in mig lite på Audi A4 och Volvo S60, men jag vet inte riktigt..
Vad är det för bil vi letar efter i den "prisklassen"? hmm
/Jonny

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Lastbilschaufför
257 Inlägg
31 maj 2012
#2
S6 plus wink min får dra 2100kg med BE-kort wink

Four Rings To Rule Them All

747 Inlägg
31 maj 2012
#3
Dras släp ofta så är det mer lönt o kolla diesel bilar, kanske lite tråkigt förslag men V70 D5 alt. XC70?

/ Toni Larsson

82 Inlägg
31 maj 2012
#4
D5 dieseln är bra men inte med 4wd. Dåliga lådor.

En Audi A6 biturbo med Manuel låda kostar ju Piss å ingenting om man jämför va man får. Plus att de inte är en s modell så den e billigare å försäkra skatt osv. Men ta den manuela lådan så slipper du krångel med automat lådan


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2012
#5
Subaru känns som ett vasst alternativ både prestanda, körglädje, framkomlighet och dragförmåga är starka kort för deras modeller. Det finns dock lite olika modeller, allt från sportiga Impreza till den mer högbyggda Forester, ta en titt och se om någon passar er!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
1 juni 2012
#6
Och så tar vi den mitt emellan, DVS Legacy. Sjukt snygg just den här bilen!!

http://www.blocket.se/sodermanland/Suba … 11&w=3


Rquired skrev:
Subaru känns som ett vasst alternativ både prestanda, körglädje, framkomlighet och dragförmåga är starka kort för deras modeller. Det finns dock lite olika modeller, allt från sportiga Impreza till den mer högbyggda Forester, ta en titt och se om någon passar er!


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
1 juni 2012
#7
Audi S6? Mycke utrustning, stark motor som orkar dra tungt(420nm är mer en del D5:or), 340hkr när du vill ha lite roligt... Med manuell låda så går 0-100 under 6 sekunder enligt audi tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

203 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#8
Vi kör nog bara mellan 1500-2000mil/år, så diesel är inte lönt.

S6'an lät intressant. Dock lite oroad över dyra underhåll med den, och en saftig försäkring hmm

Legacy'n tycker jag om, speciellt kombin. Det kan vara något! Har dock ingen som helst aning om kvaliteten på dom, eller om dom är dyra att serva mm? Försäkring?

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

1 365 Inlägg
1 juni 2012
#9
Kvalitén är hög som på alla japanska bilar. inga direkta typfel efter 2000. Reservdelar är alltid dyrt till japanska bilar och Subaru är inget undantag, dock billigare än till Audi S modeller. Se till att kamremmen nyligen är bytt så är det inget att oroa sig över. Köper du 3.0L så har den kamkedja. 


jmd skrev:
Vi kör nog bara mellan 1500-2000mil/år, så diesel är inte lönt.

S6'an lät intressant. Dock lite oroad över dyra underhåll med den, och en saftig försäkring hmm

Legacy'n tycker jag om, speciellt kombin. Det kan vara något! Har dock ingen som helst aning om kvaliteten på dom, eller om dom är dyra att serva mm? Försäkring?


203 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#10
Okay! Fördelar med kamkedja? Blev närmare 12tkr/år i helförsäkring för 3.0R... Förbaskat snygg kombi annars!

Kanske Volvo S60 AWD eller V70 AWD(-98 o framåt) vore ett bättre val när det gäller reservdelar och försäkring? Tycker T5'orna är trevliga som fasen, så det lockar! smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2012
#11
jmd skrev:
Okay! Fördelar med kamkedja? Blev närmare 12tkr/år i helförsäkring för 3.0R... Förbaskat snygg kombi annars!

Kanske Volvo S60 AWD eller V70 AWD(-98 o framåt) vore ett bättre val när det gäller reservdelar och försäkring? Tycker T5'orna är trevliga som fasen, så det lockar! smile

En kamkedja är så gott som underhållsfri och kommer sannolikt hålla lika länge som motorn om du sköter service medan en rem kräver byte, jag har för mig att Subaru´s intervall är 10.000mil eller vart fjärde år. Det finns modeller som är hopplöst dyra på den här punkten, på en Audi V6 diesel kostar det närmre 20.000:- som exempel, men jag tvivlar på att Subaru är så dyra.

När det gäller Volvo är reservdelarna lite billigare, och i just ditt fall verkar även försäkringen billigare, men Volvo´s tidiga AWD är inte marknadens höjdpunkt om vi säger som så och jämförd med Subaru har den inget att säga till om utan är tvärt om riktigt dålig. Haldex-systemet som kom 2002 är mycket bättre, men fortfarande inte Subaru-klass dock fullt tillräckligt för att klara av normala behov inklusive att släpa en hästfinka genom lite djupare snö.

En Subaru är troligtvis något mer driftsäker dessutom, märket ligger klart bättre till än Volvo i undersökningar kring kvalité och hur nöjda ägarna är, och när det gäller körglädje har Volvo ingenting att sätta emot.

Ett märke som jag tycker helt klart kan matcha Subaru när det gäller körglädje och kvalité är BMW, dom ligger också i topp i diverse undersökningar tillsammans med tidigare nämnda japanska bilar. I ditt fall är 325Xi, 330Xi och X5 aktuella men fyrhjulsdriften till dessa är likt Volvo´s senare system fullt tillräckligt för normala behov men inte mer. 3-serie är mycket ekonomisk i drift, men en gammal lyx-SUV (X5) är dyr!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
2 juni 2012
#12
Jag betalar runt 12-13tusen i helsförsäkring för min S6a med 2500mil per år och kille under 25år... kamremsbyte gick på ca 13tusen för mej på en meca verkstad, så nån sparbössa kan man väl inte säjja att de är, men är man bara lite händig å skruvar själv så behöver de ju inte bli så blodigt...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Lastbilschaufför
257 Inlägg
2 juni 2012
#13
För min S6:a betalar jag ca 13.000 helår med Helförsäkring med alla tillägg på 1500 mil och är 23 år.
Jag har en kamremsbyte på ingång inom ett år så vi får se vad det ligger på smile

Men som Tobbe skriver ovanför så är det ju inga sparbössor, men du får en jäklig rolig året runt bil wink

//Danne
Senast redigerat av Danne_nkpg (2 juni 2012)

Four Rings To Rule Them All

7 274 Inlägg
2 juni 2012
#14
jmd skrev:
Vi kör nog bara mellan 1500-2000mil/år, så diesel är inte lönt.

S6'an lät intressant. Dock lite oroad över dyra underhåll med den, och en saftig försäkring hmm

Legacy'n tycker jag om, speciellt kombin. Det kan vara något! Har dock ingen som helst aning om kvaliteten på dom, eller om dom är dyra att serva mm? Försäkring?

S6an kommer få dig att gråta blod när du ser bränsleförbrukningen kan jag säga.


1 365 Inlägg
2 juni 2012
#15
Att tänka på är att haldex driver 10% bak och 90% fram till "däcken" släpper. Då får den 50/50. Audi S modeller och även nyare A4 quattro har 40/60, dvs 60% drivning bak= skitkul

Subaru har allt från permanent 50/50 till ställbar drivning på fyrhjulsdriften.

Vad gäller familjebil +kul finns det inget som slår audi eller Subarus fyrhjulsdrift. Haldex kan vara extremt lömskt att busa med om det kommer en fläck där du får fäste, då avbryts ju nämligen 50/50 fördelningen och övergår till 90/10.


203 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#16
Får passa på att tacka så mycket för all nyttig läsning, tack!

Angående 4WD så är det viktigt just på grund av att man vill ha en smidig framkomst med hästtransporten när snötäcket väl lagt sig. Jag är alltså inte ute efter att leka "Rally-Kalle" på grusvägarna, även om det nu kan vara roligt! Så för oss så kommer nog vilket 4wd-system som helst fixa jobbet! Men kanon med all info! smile

Det nämndes BMW 325xi längre upp. Jag blev faktiskt jäkligt förtjust i 3-serie med M-Sport-paketet! Väldigt trevliga invändigt med! Men utan M-sport så föll dom mig inte riktigt i smaken. Ska kika vad försäkringen hamnar på. Fyll gärna på med mer info om 3-serien med M-sport paketet, tack!
Senast redigerat av jmd (2 juni 2012)

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 juni 2012
#17
jmd skrev:
Får passa på att tacka så mycket för all nyttig läsning, tack!

Angående 4WD så är det viktigt just på grund av att man vill ha en smidig framkomst med hästtransporten när snötäcket väl lagt sig. Jag är alltså inte ute efter att leka "Rally-Kalle" på grusvägarna, även om det nu kan vara roligt! Så för oss så kommer nog vilket 4wd-system som helst fixa jobbet! Men kanon med all info! smile

Det nämndes BMW 325xi längre upp. Jag blev faktiskt jäkligt förtjust i 3-serie med M-Sport-paketet! Väldigt trevliga invändigt med! Men utan M-sport så föll dom mig inte riktigt i smaken. Ska kika vad försäkringen hamnar på. Fyll gärna på med mer info om 3-serien med M-sport paketet, tack!

M-paketet är i det mesta en visuell detalj, plast och fälgar utvändigt samt en annan ratt, växelspak och svart innertak invändigt. Även exempelvis BMW´s härliga sportstolar ingår men dom kunde likt svart innertak beställas separat. Viss utrustning fanns endast till M-sport bilarna, som klädsel i Alcantra.

Om man bortser från utseendet är inte skillnaden enorm, men bland annat är en bakhjulsdriven bil med M-paket sänkt 25mm med andra fjädrar. En fyrhjulsdriven BMW är original högre än en bakhjulsdriven, oavsett M-paket eller ej. Jag antar att det är plasten som föll dig i smaken? Rent teoretiskt går det att eftermontera det svåra är att hitta delarna och få dem (lackerade?) i rätt färg utan att det blir omotiverat dyrt.

Till årsmodell 2002 kom ett ansiktslyft av modellen, eftersom ett sådant även innebär diverse uppdateringar är det ingen dum idé att sikta mot en sådan. Jag hade letat efter en 30i om jag vore dig, den motorn går mycket bättre än 25i utan att dricka mer bränsle däremot så kanske försäkringen blir en faktor för dig? Sex växlar kom strax efter facelift till 30i, det är ingen nackdel då sexan är lite av en överväxel som får ner varvtalet en del.

Det finns egentligen inte så mycket att se upp med på en begagnad 3-serie, om man bortser från brister man kan finna på alla begagnade bilar så som slitage på grund av hård körning, rost och lättare elfel är följande svagheter:

-Länkarmarna är dumt byggda, spindellederna sitter ihop med dessa och när leden blir sliten behöver hela armen bytas vilket blir dyrare än om man kunnat byta leden för sig. Så var uppmärksam på glapp från framvagnen eller tidigare "bra att veta" från Bilprovningen som kan kopplas till dessa, bättre att pruta än att själv stå för bytet även om länkarmarna inte är dyra dom heller.

-Strul kring bakluckan, belysningen över skylten kan slockna och knapparna till bakluckan (Som styr hela bakluckan respektive endast shoppingluckan/glasluckan) kan krångla med resultatet att luckan öppnar sig i tid och otid. Irriterande men väldigt enkelt fel att upptäcka, missar du det borde du inte ha körkort. wink
Kostar runt tusen kronor att åtgärda på verkstad, går att fixa själv om man är lite händig.

-Det i moderna tider klassiska felet oilsludge kan liksom dom flesta bilar drabba även E46 med M54-motorn (Från och med mitten av år 2000). Dock ganska milt jämfört med många andra bilar, det finns mycket att skriva om ämnet men så länge nämner jag att det undviks enklast genom att service sköts korrekt framför allt om bilen körs mycket kortare sträckor vintertid.
BMW-entusiaster har dessutom spekulerat i att olja från Mobil1 istället för den Castrol-olja BMW rekommenderar undviker problemet, oljan från Mobil1 är mindre benägen att dra åt sig fukt (Vilket är orsaken till M54´s problem) än vad Castrol-oljan är påstår dom som vet, och det verkar fungera för många.

Det finns inga motorer oavsett märke som mår bra av långa serviceintervaller oavsett vad tillverkaren säger, strunt i om det står 3000mil mellan service och gör service med max 1år/1500mils intervall istället oavsett vilken bil du köper! Kortare om du kör mycket kortsträckor!

Men i det stora hela brukar dom fungera utmärkt och rejäl kvalité håller modellen, min far har haft två stycken och kört sammanlagt 60.000mil med dem utan problem (Slitdelar har däremot bytts förstås) eller rost och det har övertygat mig om att modellen inte är skit åtminstone!

På BMW-forumet Autopower finns också en guide:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/
Även modellguiden, en översikt av olika motoralternativ, finns.
Senast redigerat av Rquired (2 juni 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

203 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#18
Du har koll på dina bilar Rquired, härligt! smile

Visst var det det estetiska som föll mig i smaken! Fronten, men framför allt klädsel i alcantra, grymt trevligt! Kikade lite på försäkringen med och den landade på 12.3ookr/år. Jag hade räknat med 1000kr/mån för en lite sportigare kärra, så det var väl "överkomligt" om man räknar in att man får en väldigt trevlig bil för pengarna. Ok, KANSKE haha! Man är ju van att köra 940 Classic för inga pengar alls... smile

S60 AWD (199hk) låg bara på 6600kr/år i försäkring. Sen har jag fått för mig att reservdelarna till Volvo är billigare än till BMW? Bensinförbrukningen bilarna emellan är väl dock ganska jämn, då Volvos femmor är törstiga..
Det faller tillbaka på det estetiska (och körglädjen?). BMW'n ser betydligt trevligare ut både på in- och utsidan, och verkar vara en roligare bil att köra! smile
Sen får man nog leta ett bra tag om man ska lyckas hitta en 330Xi med M-sport (och dragkrok)?

Har som sagt kikat lite på A4 Quattro (b6) med. Det verkar finnas en hel uppsjö av dom till salu på blocket! (Kanske är ett dåligt tecken?) hmm Men det blir ju lättare att hitta en med rätt utrustning/skick; S-line, ProSport, STCC mm...
Försäkring 7300kr/år. Reservdelar antar jag är likvärdigt med BMW's.

BMW'n klappar hjärtat lite mer för, men det måste ju motivera den lilla extra prislappen! Det är fasen inget lätt beslut haha smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

12 Inlägg
4 juni 2012
#19
Volkswagen passat 1.9 chippad års-97/98 4x4 har min far, och han åker mkt på trav. bilen dricker inte mkt med transport. men om du inte skulle chippa den så är den slöare en volvo 940 gl, som jag haft..
men dom är ju ganska problem fria (våran iaf).
Senast redigerat av CriLLe_22 (4 juni 2012)


203 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#20
Tjejen har faktiskt en Passat V5 4-Motion. Verkar vara bra och billiga bilar(förutom bensinförbrukningen som är på tok för hög!). MEN ack så slöa! sad Sen är dom inte så roliga varken in- eller utvändigt hmm

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."


Sök