3190
Sök

Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)

Turbobonde
215 752 Visningar
Uppdaterades senast 22 december 2020
Turbobonde
277 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
En tråd om en gammal Volvo är det här! cool
Fokuset ligger på att bygga en schysst bil som går bra. Mycket motorfix och sådant, mindre åt ljudhållet. Försöker beskriva det man gör och vad man köper så gott som man kan för att underlätta för andra som kanske ska bygga något liknande.
Sommarens planer är att förstärka motor och låda så att den ska palla mer!

Här är en lista som kommer uppdateras allt eftersom, för att enklare hitta det man gjort samt få lite struktur så det är lättare att följa. Även lättare för någon ny följare att hänga med kanske! wink
-----
Sida 1: Inköp 531-top, förstärkt koppling, bromsrenovering
Sida 2: Ny underdel + målad, toppen tillfixad, 19t turbo, spridare
Sida 3: Allmänt fix, motorn urplockad
Sida 4: Nytt avgassystem, 19t monterad, spridare monterade, nya chip, öppet filter, bredbandslambda
Sida 5: Spridarmotstånd kortslutna
Sida 6: Mätarmontering, elantenn, bränsletrycksregulator, torsen-diff
Sida 7: Montering av torsen-diff, förstärkning av bakvagnen
Sida 9: Snowcap, ambulansstag
Sida 10: Inköp av diverse småskit, parkerad för vintern, turbomätare i instrumenthuset, polisstag
Sida 11: Polaris-fälgar, sköljning av värmepaket, ny starkare bränslepump + montering
Sida 12: Blåst topplockspackning, fix av värmeplåt, nya blinkershus, blandade bilder
Sida 13: Ny kylare + spridare, Ajdén-grenrör + avgasbandage, oljekylare i fronten, ny kabelhärva till motorn
-----

Hur bilen ser ut idag:
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-efa392ef079c8052d45c603606a8079b.jpg

Har ni några frågor eller tips så släng iväg en kommentar, allt uppskattas! smile





################## Gamla introt nedan ###################

Morsning!

Inhandlade mig en Volvo 940 LTT nu i vintras då jag alltid har tyckt om dessa bilar. wink
Bilen hittades efter mycket letande och denna stämde ganska överens med mina krav. Hämtade hem den något väster om Stockholm.

Detta blir mitt första större bilprojekt så jag tar det i en lugn takt och har inte bråttom.
Det viktigaste är att öka skicket på bilen och hålla den rullande och utöver det blir det lite trim och den ska vara diskret, tycker om sleeper-stuket! smile

Det är då en Volvo 940 lättrycksturbo som rullat strax över 20k mil och är i hyffsat skick med minimalt med rost!

Bilen:
https://www1.garaget.org/archive/173/172971/292593/292593-2774791.jpg


Det som kommer göras:

Trim
(X) 19T Turbo
(X) Bosch 465cc spridare
(X) 3''-LMM
(X) Bränsletrycksregulator, ställbar
(X) 531-topp, kompsänkt, portad etc
(X) Vx3-kam ombyggd för turbo
(X) Enkelmassigt svänghjul från Timos
(X) Sachs 712-tryckplatta
(X) Vikingchip, KL Racing vart det
(X) Annan renoverad botten
(X) 3'' helsystem för avgas
(X) AEM öppet luftfilter

Kaross
(  ) Laga vänster intryckt tröskel
(  ) Fixa lacken runt hjulhusen
(  ) Reparera stenskott fram
(  ) Fixa fronten och bak

Interiör
(X) Laga alla lampor
(X) Turbotrycksmätare
(X) Bredbandslambda
(  ) Fixa plasten på askkoppen fram och bredvid växelspaken

Utseende
(  ) Vita blinkers runt om
(  ) Volvo 940 originalvinge
(X) Elantenn
(  ) Toning

Eventuella planer
(X) Torsendiff
(  ) 960-front
###################################################
Senast redigerat av Lopphunden (6 april 2016)

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#2
Inhandlade mig en 531 som jag kollade igenom, och sedan dags för lite portning och kompsänkning! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-482e5a7d122c2ff018fa73d40f4dbf40.jpg
Som den såg ut vid leverans

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-b57237f9a407b639c2072f4bf42211c6.jpg
Inget knas eller sprickor! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-0335cc24aa2203abb32bc76570be3bad.jpg
Hmm..

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-3c6251f514db8d64ab9b3e9c2c550ed6.jpg
Vx3:an! Får se hur det blir med den! smile

In rust we trust!

198 Inlägg
4 juni 2012
#3
Denna kommer man följa. Du vet att du kan göra om den till en fulltryckare ?
Lycka till smile

Turbo är ett måste!

Pim_Pim
4 juni 2012
#4
Lägger en prem smile

Turbobonde
277 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#5
Racerpatrick skrev:
Denna kommer man följa. Du vet att du kan göra om den till en fulltryckare ?
Lycka till smile

Trevligt! Jadu.. kommer nog bli lite mer fläkt än fulltryck! cool


Pim_Pim skrev:
Lägger en prem smile

Kul! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-d9f16551545db2001eae55af848ce62a.jpg

Köpte ett svänghjul som är "Timos Special", 712 tryckplatta, lamell och ett förlängt urtrampningslager tror jag det var av en här på Garaget.. cool

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#6
Jag verkar då haft en väldans otur med bilduppladdaren här, det vägrade och fungerade ej. Men nu så fick jag upp resten!

Renoverade frambromsarna för ett tag sedan, förra ägaren gjorde knappast det varje år.. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-8e37721fdaf7f8b1d0b2f2bc9c3b0b51.jpg
Usch.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-a90a405e1d8b4bac739fe3fc95b34f70.jpg
Hrrm, trasig damask sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-e3c9e04a88efebff45a6a4a419315270.jpg
Och här är anledningen till att det ibland skrapade lite, ny kloss gentemot kloss på övertid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-fcea9c93117049eab552de10a1751414.jpg
Bromsokets hållare, ser lite tråkig ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-65d1fdb8a146703a75ef242b49a06a47.jpg
Efter ett tag i blästern så ser den mycket trevligare ut! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-c642db01f54399eeaa08ebeedd94fc56.jpg
Den vänstra som är blästrad var den som hade skadad damask. Jag blåste rent den och sedan tog isär och monterade ny packning och damask. Den andra var hel och fungerande så den körde jag bara runt om med blästern, ej i närheten av gummit. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-0370729fa3db60315748ab0f11ed9d21.jpg
Sen på med en ny skiva och lite färg, vart ett trevligt lyft! smile

In rust we trust!

33 Inlägg
6 juni 2012
#7
lagt prem big_smile lycka till big_smile
själv har man  en 940 fast en tic smile

33 Inlägg
7 juni 2012
#8
detta kommer jag följa och ta lära av smile har själv köpt en 940 ltt som också gått runt 20k mil, bromsar och hjulhus ser inte så fräscht ut heller men har ingen bläster, hur kan jag göra det fint på bästa sätt då?


33 Inlägg
7 juni 2012
#9
Skarin skrev:
detta kommer jag följa och ta lära av smile har själv köpt en 940 ltt som också gått runt 20k mil, bromsar och hjulhus ser inte så fräscht ut heller men har ingen bläster, hur kan jag göra det fint på bästa sätt då?

slippapper och några bira wink

33 Inlägg
7 juni 2012
#10
hehe, förväntade mig det svaret wink vad hade du för lack på bromsoken? Tyckte den var perfekt


Turbobonde
277 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#11
Kul med lite kommentarer! smile

Färgen på bromsoken och hållaren är faktiskt Biltemas färg, http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L … arg-36334/
Dock så var den ganska så rinnig av sig och lös igenom lite från oket. La 2st lager så vart det fint! smile
Lika fin idag, nöjd änsålänge!

Om du ska fixa upp skicket på bromsdetaljerna så är det bästa att blästra helt klart, men om man bara vill piffa upp ok och hållare så kan man slipa bort så mycket rost som möjligt med ett "hårkrull" http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K … are-19330/
Man fäster den på en borrmaskin och sedan bara att köra! Mycket effektivare än en borste! smile
Men det grova rosten kan man behöva knacka bort lite försiktigt med en hammare och en körnare.

In rust we trust!

33 Inlägg
7 juni 2012
#12
Lopphunden skrev:
Kul med lite kommentarer! smile

Färgen på bromsoken och hållaren är faktiskt Biltemas färg, http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L … arg-36334/
Dock så var den ganska så rinnig av sig och lös igenom lite från oket. La 2st lager så vart det fint! smile
Lika fin idag, nöjd änsålänge!

Om du ska fixa upp skicket på bromsdetaljerna så är det bästa att blästra helt klart, men om man bara vill piffa upp ok och hållare så kan man slipa bort så mycket rost som möjligt med ett "hårkrull" http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K … are-19330/
Man fäster den på en borrmaskin och sedan bara att köra! Mycket effektivare än en borste! smile
Men det grova rosten kan man behöva knacka bort lite försiktigt med en hammare och en körnare.

Jaha okej tack för svaret! smile perfekt beskrivning, låter inte allt för komplicerat för en nybörjare som jag smile fortsätt fixa bilen så jag kan få mer tips;)


Turbobonde
277 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#13
Har vart utan internet nu ett par dagar så har inte kunnat skriva något.. hmm
Har iallafall köpt mig en motor nu med en renoverad underdel som jag ska ta, kan lägga upp en bild imorgon eventuellt! smile
Sen så kanske 531:an kommer nu i helgen! Ska iväg och köpa ett motorställ också så man kan meka utan att bli tokig! smile

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#15
VorgeN skrev:
Härligt! Prem lagd smile

Trevligt! smile

Funderar på hur jag ska göra med LMM och luftboxen. Jag måste använda mig av en 3'' variant av LMM och är osäker på om den passar på den nuvarande. Sportluftfilter verkar ju inte ge så mycket heller men det kan kanske fungerar med avskärmning?

In rust we trust!

809 Inlägg
15 juni 2012
#16
ser fint ut! smile men en fråga. varför ska du kompsänka 531 toppen? och hur? smile


40 Inlägg
15 juni 2012
#17
Lopphunden skrev:
VorgeN skrev:
Härligt! Prem lagd smile

Trevligt! smile

Funderar på hur jag ska göra med LMM och luftboxen. Jag måste använda mig av en 3'' variant av LMM och är osäker på om den passar på den nuvarande. Sportluftfilter verkar ju inte ge så mycket heller men det kan kanske fungerar med avskärmning?

På min kör jag med 3" LMM (960) och ett 3" filter direkt på den. Utan avskärmning. Har fungerat finfint smile


Turbobonde
277 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#18
744GLT skrev:
ser fint ut! smile men en fråga. varför ska du kompsänka 531 toppen? och hur? smile

Det är för att minska risken för spikningar (tändningar som går galet) när turbotrycket höjs, blir ju mycket mer luft in i motorn! Har lämnat in den på en firma som ska gräva lite i förbränningsrummen! wink

VorgeN skrev:
Lopphunden skrev:
VorgeN skrev:
Härligt! Prem lagd smile

Trevligt! smile

Funderar på hur jag ska göra med LMM och luftboxen. Jag måste använda mig av en 3'' variant av LMM och är osäker på om den passar på den nuvarande. Sportluftfilter verkar ju inte ge så mycket heller men det kan kanske fungerar med avskärmning?

På min kör jag med 3" LMM (960) och ett 3" filter direkt på den. Utan avskärmning. Har fungerat finfint smile

Fin bil du har! smile
Är lite orolig att den ska suga varmluft och få sämre filtrering med ett sådant filter, men man bör ju inte köpa ett durkslag från ikea.. hehe. roll Har du filtret från BSR och hur bra är en sådan gentemot original om man ser på filtrering (svårt att veta kanske)?
Slutnummer 012 eller 025 på LMM? 012 är väl det som gäller men har hört att 025 kan fungera också..

In rust we trust!

40 Inlägg
16 juni 2012
#19
Ingen aning hur filtreringen är, men den ger ju lite vackrare ljud wink Kör med ett 3" AEM filter just nu eftersom det passar rakt på lmm.
Äh, tror inte varmluften påverkar speciellt mkt, men i värsta fall kan du ju fixa lufthål å dra slang elle ngt liknande fram till filtret (:
-012 kör jag med iaf, ska inte säga om 025 fungerar eller inte tongue


Turbobonde
277 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#20
Har skaffat ett motorställ nu, men behöver gängstång och bult samt ett kedjespel så jag kan hissa upp den nya motorn och sätta fast den. Sedan blir det till att riva bort toppen och invänta den nya, skulle vart klar nu i helgen..

VorgeN skrev:
Ingen aning hur filtreringen är, men den ger ju lite vackrare ljud wink Kör med ett 3" AEM filter just nu eftersom det passar rakt på lmm.
Äh, tror inte varmluften påverkar speciellt mkt, men i värsta fall kan du ju fixa lufthål å dra slang elle ngt liknande fram till filtret (:
-012 kör jag med iaf, ska inte säga om 025 fungerar eller inte tongue

Hmm, varmluften i motorrummet kanske inte är så stor gentemot vad turbon genererar, men känns bättre bara om den får lite friskare luft! smile
Hur har du gjort med slangen mellan turbo och LMM? Mätaren kommer vara större en den jag har nu men vet inte -012:ans yttermått, om den nuvarande slangen passar så vore det fint, annars finns väl denna:
http://www.do88.se/p/slangkit/volvo/740 … ang-3.html
Lust att mäta yttermåttet? smile

In rust we trust!


Sök