3002
Sök

Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)

Turbobonde
215 795 Visningar
Uppdaterades senast 22 december 2020
Creeper
176 Inlägg
13 augusti 2018
#261
De får du gärna göra! Mer uppdateringar åt folket!

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04

Skrap
2 098 Inlägg
14 augusti 2018
#262
Lopphunden skrev:
Ja man tackar! Det går framåt... typ.. Nej men jag har grejjat en hel del sen senaste uppdateringen vilket var alldeles för länge sen. hmm
Bilen fungerar och är egentligen redo för mappning, men pga lathet och ett oljeläckage så har det inte skett än. Kan väl lägga upp lite bilder och beskrivning på vad som är gjort sen sist! Kan göra det denna vecka! smile

Låter fint!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Turbobonde
277 Inlägg
18 november 2018
Trådstartare
#263
Lovade att uppdatera men givetvis så drog man ut på tiden.. aja har grävt fram lite bilder och mer kommer härefter! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-a580408e5e6c963ed3fb93e92972fc36.jpg
Råkade bli några 2200cc spridare då 875cc var inte riktigt nog för effektmålet. Flödestestade hos Bjp smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-cfd355963ee81c3aaf417187399b42cb.jpg
Fixade till downpipen med nytt rör till wastegaten. Jag valde i slutändan att köra med originalfjädern i wastegaten då jag styr den via sprutet istället med en mac-ventil. Grundtrycket hamnade då runt 1 bar. Byggde också ett stålrör som retur från för att förhindra det som hände förut med att avgaser brände slangen..


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-88b2ed1537d4b225b0707ee874766344.jpg
Blev "nytt" kopplingspaket denna gång också, köpte begg men är från Dannej drift om jag minns rätt! 765-platta och sen kördes det med en originallamell från Bakaxeldelar. Lagom tungtrampat men fungerar bra med lamellen cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-0ad6bc950235ada1729ff466fa83833d.jpg
Såhär löste jag kopplingsslangen till nya slaven. Tog det gamla röret och åkte till Hydroscand och köpte en skärringskoppling och en bit teflonslang. Fungerade skitbra! Finns dom där slangarna som man kan köpa på typ L-M-R men har sett att det blir väldigt tajt mot fjäderbenstornet från kopplingscylindern.


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-acae7080c99eff60b820d83dcb7daa42.jpg
Blev en ny pump också, en Walbro GST 450 cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-19b06983c2f0ee8bd3af3a8bafe8c62c.jpg
Blev också en ny växellåda när man ändå höll på! En 6-växlad BMW låda från en 320d. Köpte också en växellådsbalk från ASS för det tyckte jag verkade smidigast tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-0e615ebf1518359b510a9ec8f0cc9506.jpg
Och sen spisen i sin helhet. Köpte på mig ett insug som kommer från KL-racing av någon snubbe. Fick med ett 80mm-spjäll men valde att modda dit original istället. Anledningen är att få ett bättre register med gaspedalen då areaökningen med ett 80mm blir väldigt stor med ett litet tryck på pedalen.


Har lite mer bilder som jag kan gräva fram. Bilen var inne på mappning häromveckan vilket var väldigt sent på säsongen, betyder väl att man är redo för våren då! cool

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
10 december 2018
Trådstartare
#264
Morsning!
En liten uppdatering när jag fixade till bakvagnen en smula! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-b9db2679846913ed45c790ca15c15a10.jpg
Har sett ut såhär mer eller mindre sen jag köpte bilen.. Hade tänkt förstärka fästöronen till hundbenen så plockade ner rubbet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-ea3e0fd874f72aee3c9fa071bcce4f05.jpg
Det är väl det här som kallas för brunkrom? roll
Tog och slipade ner rubbet vilket tog sin tid helt enkelt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-ae2eb51a4e80c06574851640f91131cd.jpg
Grundade och slängde på Hagmans halvblanka om jag minns rätt! Och sen ser man den extra plåten som är fastsvetsad på öronen då dom har tydligen en tendens att kunna vika sig.


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-51d025d1b37a389998697c7a8f620008.jpg
Och sen det färdiga resultatet, blev ett redigt lyft måste jag säga! smile
Passade på att köpa ett justerbart panhardstag från Mkm så att hjulen blir centrerade i hjulhusen på båda sidorna.


Allt för denna gången!

In rust we trust!

Skrap
2 098 Inlägg
10 december 2018
#265
snyggt!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Turbobonde
277 Inlägg
11 december 2018
Trådstartare
#266
JofooN skrev:
snyggt!

Tack! smile

In rust we trust!

461 Inlägg
19 december 2020
#267
Har sträckläst rubbet nu och jag kräver att få höra om projektet lever än 😄


Turbobonde
277 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#268
Halvar92 skrev:
Har sträckläst rubbet nu och jag kräver att få höra om projektet lever än 😄

Nämen, någon som grävt fram min gamla tråd! lol

Jorå, bilen finns kvar men projektet har stått stilla sen förra året pga andra prioriteringar (båt...).
Motorn är för tillfället återställd till besiktning som antagligen kommer ske nu i vinter.
Hade ju oturen att skjuta en lashcap som ställde sig på sidan på en ventil när man labbade med ignition cut och launch control. Ventilen tog inte i kolven så det var väl tur i oturen roll

Har en hel del bilder och info på det som har skett med bilen sen sista uppdateringen här, får ta och ordna det såfort julmaten har smällt undan smile

In rust we trust!

2 227 Inlägg
28 maj
#269
Lopphunden skrev:
Halvar92 skrev:
Har sträckläst rubbet nu och jag kräver att få höra om projektet lever än 😄

Nämen, någon som grävt fram min gamla tråd! lol

Jorå, bilen finns kvar men projektet har stått stilla sen förra året pga andra prioriteringar (båt...).
Motorn är för tillfället återställd till besiktning som antagligen kommer ske nu i vinter.
Hade ju oturen att skjuta en lashcap som ställde sig på sidan på en ventil när man labbade med ignition cut och launch control. Ventilen tog inte i kolven så det var väl tur i oturen roll

Har en hel del bilder och info på det som har skett med bilen sen sista uppdateringen här, får ta och ordna det såfort julmaten har smällt undan smile

Har inte julmaten smält undan ännu?big_smile



Sök