3220
Sök

Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)

Turbobonde
215 751 Visningar
Uppdaterades senast 22 december 2020
11 Inlägg
10 juli 2012
#41
Fan vad najs! smile

Turbobonde
277 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#42
Dubser skrev:
Fan vad najs! smile

Jajamän! Men känns lite som man har samlat en massa delar hittils bara.. haha yikes
Besiktning på torsdag, får se hur det går! smile

In rust we trust!

198 Inlägg
11 juli 2012
#43
Detta gillar man att se. big_smile Hur mycket effekt siktar du på ?

Turbo är ett måste!

Turbobonde
277 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#44
Racerpatrick skrev:
Detta gillar man att se. big_smile Hur mycket effekt siktar du på ?

300 ärliga hästar, känns lagom att börja med! smile

Tror att jag bestämt mig angående filter, blir ett torrt AEM filter! Tack VorgeN för tipset! Ska kolla om man kan fläska på med en 9tumms (längden) då priset inte skiljer sig så mycket mot de mindre, och knappast sämre med större heller! smile
Har ju läst att man inte ska använda filter som är inoljade som BSRs då det kan komma igenom olja och skada luftmängdsmätaren.. så torrt är nog att föredra i mitt fall.

In rust we trust!

198 Inlägg
11 juli 2012
#45
Härligt. Vad blir det för bakaxel då ?

Turbo är ett måste!

Turbobonde
277 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#46
Racerpatrick skrev:
Härligt. Vad blir det för bakaxel då ?

Jag börjar med den jag har, inte det roligaste kanske.. men vill få motorn att lira fint först.
Har ju planer på en torsendiff, får se angående den! smile

In rust we trust!

198 Inlägg
11 juli 2012
#47
Lopphunden skrev:
Racerpatrick skrev:
Härligt. Vad blir det för bakaxel då ?

Jag börjar med den jag har, inte det roligaste kanske.. men vill få motorn att lira fint först.
Har ju planer på en torsendiff, får se angående den! smile

Kör svetsdiff annars. tongue Det blir billigt, men kanske inte det bästa men då har du diff i alla fall. Kolla skroten, dom brukar ha diffar ibland. smile

Turbo är ett måste!

40 Inlägg
11 juli 2012
#48
Svetsdiff är väl det "enklaste" och funkar ju finfint, synd bara att det nöter så inni h-vete med däck så blir inte mkt finåka med det wink


Turbobonde
277 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#49
Haha bondediff.. vettetusan om jag vågar ha det på en sommarbil, kommer ju käka däck och axlar till frukost! tongue

Funderar lite på oljematningen till turbon, förra ägaren av blocket använde sig av en stålomspunnen slang och inte original. Har för mig att originalanslutningar passar på 19T och det ser ut som så också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-4e4c2c7466359e745706198f15bb4956.jpg
Slangen från blocket, matningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-62bc66aece682c31e9653cfeabdfd5f7.jpg
Ingång på turbo.

Båda är 10mm invändigt så man kanske skulle leta reda på en nippel eller koppling? Ser ju lite finare ut med stålomspunnet! smile

In rust we trust!

11 Inlägg
12 juli 2012
#50
Lopphunden skrev:
Dubser skrev:
Fan vad najs! smile

Jajamän! Men känns lite som man har samlat en massa delar hittils bara.. haha yikes
Besiktning på torsdag, får se hur det går! smile

Japp men vet hur de är smile Men jävligt skönt när man väl sätter ihop allting för då finns allt och det går hyffsat snabbt wink

Turbobonde
277 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#51
Dubser skrev:
Lopphunden skrev:
Dubser skrev:
Fan vad najs! smile

Jajamän! Men känns lite som man har samlat en massa delar hittils bara.. haha yikes
Besiktning på torsdag, får se hur det går! smile

Japp men vet hur de är smile Men jävligt skönt när man väl sätter ihop allting för då finns allt och det går hyffsat snabbt wink

Exakt, vill inte ha bilen stående för länge..

Besiktade bilen idag, och den gick igenom utan anmärkning eller poäng! Får se om det ska förberedas att hinka motor imorgon! cool

In rust we trust!

40 Inlägg
Turbobonde
277 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#54
VorgeN skrev:
Hur går det med värstingbilen? (:

Haha jo exakt! tongue
Har vart på ölandssemester nu sen förra veckan, så inte så värst mycket! smile

Men har tagit ur motorn och byggt nästan klart den andra, lite småfix kvar. Dock så var kamremskugghjulets pigg svarvad mot remhjulet på veven, så det ska svetsas på lite nytt så ska det blir bra! Troligtvis så har tidigare ägare ej dragit bulten tillräckligt hårt då det var så på båda motorerna..

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#55
Håller på med bilen men går inget vidare..

Motorn är nu bytt men vägrade starta och baktände, det var då svänghjulet som satt 90 grader fel. Rev loss växellådan och ändrade på det. Bilen startar lätt efter med nya blocket och toppen.
Men den går på 3 och korta stunder 4 cylindrar hela tiden och mår inte bra. Några tips? Bilen gick bra med förra motorn.
Ska försöka få tag i en felkodsläsare eller bygga en egen till OBD2 som min bil har, får se om det kan ge något!

In rust we trust!

198 Inlägg
1 augusti 2012
#56
Låter inte värst roligt. sad Men du fick igång den i alla fall. smile

Turbo är ett måste!

Turbobonde
277 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#57
Racerpatrick skrev:
Låter inte värst roligt. sad Men du fick igång den i alla fall. smile

Nja.. drygt är det. Men motgångar får man räkna med när man ger sig på sådant och blir lite extra trevligt när allting fungerar förhoppningsvis! smile

Ska ge mig på att byta fördelarlocket imorgon då det verkar som tändningen är kass, kan ha skadats och blivit en spricka när vi lyfte ur motorn. Har kollat tändningen med en strobelampa eller vad de kallas och den tänder vid rätt tidpunkt men ibland tänder den ej verkar det som.

Sen så är det INTE mycket vakuum i insuget på tomgång. Laddtrycksmätaren visar nu att trycket är 0.8-0.5 bar och innan motorn togs ur låg den på 0.2-0.5 bar. Nöp ihop slangen som leder till tomgångsventilen och motorn tvärdog, så finns ingen tjyvluft vad det verkar som.

För tillfället är det bara blocket och toppen samt koppling/svänghjul som är ändrat på bilen, går vidare när problemen är åtgärdade! hmm

In rust we trust!

Pim_Pim
1 augusti 2012
#58
Härligt med besiktning, men fasen då dyrt för en -012 Lmm..
Här får man ge 300kronor oavsett modell och siffror tongue

Turbobonde
277 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#59
Pim_Pim skrev:
Härligt med besiktning, men fasen då dyrt för en -012 Lmm..
Här får man ge 300kronor oavsett modell och siffror tongue

Somliga har ju det bra allt.. wink

En liten uppdatering då!
Har fixat och pillat med allt möjligt för att få den att gå som den ska, sensorer, kablar, fördelare, säkringar, slangar, kamrem och mer därtill.
Bilen gick fortfarande kasst och hade ingen större ork, dock så testade vi bara på småvägarna i området.
Testade sedan att ge fullt och varva ur den helt, och bilen har aldrig haft så mycket kraft som då! yikes Den spättade på bättre än innan helt enkelt. Sen när bilen var på tomgång igen så är det dåligt vakuum fortfarande men verkar nu gå på alla cylindrar. Har kanske med den vassare kammen?

Vi misstänker att det kan ha kommit skit i någon spridare när vi tog ur motorn som hejdade flödet så att den gick kasst, och det blåstes bort när varvet ökade.

Så nu fortsätter meket, här är några bilder på motorbytet! Mer bilder kommer förhoppningsvis imorgon! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-da34c820d14090a3692324bfe9d757e7.jpg
Dags för operation!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-d1e83091fe6c29829bb074928397e873.jpg
Trångt? Det kallas mysigt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-4a5c2cb2123deb7080f9171ebd74435b.jpg
Jaha? Tur att jag ska använda mig av den andra snart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-6e28b8eac18f93dc5470958b634ee25b.jpg
Efter sjuttioelva svordomar så såg det ut såhär! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-eefe9c1ea045bd27e41b27200274b883.jpg
Gamla maskinen ur, går fortfarande som en klocka! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-8bde658a07233323a6f9af8d48ea996c.jpg
Närbild på kopplingen och svänghjul. Det ökände dubbelmassesvänghjulet visar sin glans! Den består av två rörliga delar och kunde med ett par fingrar få den i gungning.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-1d1238a658feb12ad5929c2be74bf306.jpg
Detta var lite jobbigt, piggen hade gått av på båda motorerna (den glansiga, rena ytan), så far och jag fixade med svets och slipning så vart det dugligt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-4504a0732016a8a64c63553148d574f2.jpg
På med det förlängde urtrampningslagret samt rengöring och fettning! Man ska ha denna längre till enkelmassesvänghjulet då den inte är lika tjock som dubbelmassen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-65fb54c31e0684d00d784d6a3c30d587.jpg
Oljematningen till turbon löstes med denna lilla nippel, köptes på Hydroscand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-2fb2f53efa23dd0e21513f1ba71bf91d.jpg
Sen så var det dags att hinka ner hela kalaset! Vi använde oss av ett kedjespel som vi sedan hissade upp och sköt bilen på rätt plats! Alla sätt som fungerar är väl bra? smile

Allt för nu! wink

In rust we trust!

11 Inlägg
12 augusti 2012
#60
Fan vad najs att det går framåt igen! smile Du får säga till om du behöver mekhjälp eller sällskap i garaget wink


Sök