2534
Sök

Tjej behöver hjälp med 740-91 med b230f som vägrar starta

42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en volvo 740-91 med b230f som vägrar starta.
Den får soppa, den får gnista, men den är vit! Kan de vara därför?
Har testat med startgas men det funkar inte. Det är alltså bara startmotorn som går runt, men den tänder inte det minsta. Det konstiga är att de blev i en kurva, och det blev som soppa torsk!
Tacksam för svar! big_smile
Senast redigerat av jmiickelsson (2 juni 2012)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 juni 2012
#2
" den får gnista.."

om den får gnista då ska den hosta till på startgas

hur har du kontrollerat att den får gnista..
skruva ur tändstiftet och hålla den mod motorn ( jorda ) och låta någon försöka starta bilen..
( har hänt för mig att det är gnista utanför motorn , men inte i motorn.., svaret i mitt fall var att byta tändstift....... )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#3
offfroad skrev:
" den får gnista.."

om den får gnista då ska den hosta till på startgas

hur har du kontrollerat att den får gnista..
skruva ur tändstiftet och hålla den mod motorn ( jorda ) och låta någon försöka starta bilen..
( har hänt för mig att det är gnista utanför motorn , men inte i motorn.., svaret i mitt fall var att byta tändstift....... )

Ja, jag skruvade ut tändstiften och höll den mot motorn. Känns konstigt om det är tändstiften då dom är ca. 2 veckor gamla! Startgas funkar då inte ;P

Forummoderator
26 363 Inlägg
2 juni 2012
#4
Hur mår fördelarlock/tändkablar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Hur mår fördelarlock/tändkablar?

Fördelar locket, rotor och spridarrelä har jag nyss bytt. Tändkablarna ser rätt frächa ut.
Jag vet inte om de spelar någon roll men det regnade när bilen dog. Har kollat fukt i fördelaren också.

Forummoderator
26 363 Inlägg
2 juni 2012
#6
jmiickelsson skrev:
Mack skrev:
Hur mår fördelarlock/tändkablar?

Fördelar locket, rotor och spridarrelä har jag nyss bytt. Tändkablarna ser rätt frächa ut.
Jag vet inte om de spelar någon roll men det regnade när bilen dog. Har kollat fukt i fördelaren också.

Hur exakt gick det till när han dog för dig då?
Var du ute och körde och han tvärdog eller vad var symptomen innan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

462 Inlägg
2 juni 2012
#7
hade liknade problem på min 740 -88! Motorn dog och det roligaste av allt var att det BARA var i vänstersvängar! Var någon sladd till fördelarlocket som satt lite dåligt! Så vi tejpade dit den lite smått oseriöst med silvertejp och sen funkade bilen hela vintern utan problem! smile


42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#8
grillchips skrev:
hade liknade problem på min 740 -88! Motorn dog och det roligaste av allt var att det BARA var i vänstersvängar! Var någon sladd till fördelarlocket som satt lite dåligt! Så vi tejpade dit den lite smått oseriöst med silvertejp och sen funkade bilen hela vintern utan problem! smile

Synd det inte verkar vara så lätt fel på min hmm

Forummoderator
26 363 Inlägg
2 juni 2012
#9
Antar du har satt kablarna i rätt ordning, när du bytte dem?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#10
Mack skrev:
Antar du har satt kablarna i rätt ordning, när du bytte dem?

Ja dom sitter i rätt ordning tongue

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 juni 2012
#11
är tändstifts "mellanrum" ( den distansen där gnistan ska äga rum, i luften kanske man ser en fin gnista men i motorn ifall mellanrummet är för tillräckligt stor då blir det ingen gnista pga kompressionen ) rätt?  för den bil du har?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#12
offfroad skrev:
är tändstifts "mellanrum" ( den distansen där gnistan ska äga rum, i luften kanske man ser en fin gnista men i motorn ifall mellanrummet är för tillräckligt stor då blir det ingen gnista pga kompressionen ) rätt?  för den bil du har?

Det där fattade inte jag ;b

42 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#13
Felsökte och fick upp 1-2-1, alltså Tryckgivarsignal.. Är det därför den inte startar? Vart sitter den där?

Forummoderator
26 363 Inlägg
3 juni 2012
#14
jmiickelsson skrev:
Felsökte och fick upp 1-2-1, alltså Tryckgivarsignal.. Är det därför den inte startar? Vart sitter den där?

Här kanske det är en lite matnyttig tråd om felkoden; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=90714

Och här; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=39766

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

359 Inlägg
3 juni 2012
#15
Tändmodulen som sitter på innerskärmen brukar kunna paja, kan finnas gnista då man kollar med löst stift ändå
http://sportstolen.se/cache/534ad3cce2b … 75x375.jpg

42 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#16
St3v3 skrev:
Tändmodulen som sitter på innerskärmen brukar kunna paja, kan finnas gnista då man kollar med löst stift ändå
http://sportstolen.se/cache/534ad3cce2b … 75x375.jpg

ingen aning vart du menar..
Jag har ju en sån här ful grej.
http://www.google.se/imgres?q=t%C3%A4nd … &ty=87

359 Inlägg
3 juni 2012
#17
Nr 10 på bilden
http://forumbilder.se/images/202009111046Pde28.jpg

Sitter det ingen sån i den?

42 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#18
St3v3 skrev:
Nr 10 på bilden
http://forumbilder.se/images/202009111046Pde28.jpg

Sitter det ingen sån i den?

Ingen aning yikes Det ska jag kolla imon!

926 Inlägg
3 juni 2012
#19
När inträffade problemet?
Snurrar kamaxeln?
Verkar det finnas komp i motorn?
Börja med att göra ett kompprov.

Mats

318 Inlägg
3 juni 2012
#20
Testa att köra motorn på startmotorn och se om varvräknar-nålen rör sig, gör den inte det är det troligt att kanske hallgivaren har gett sig, haft det problemet 2ggr på en 740 med b230f!



Sök