2944
Sök

Volvo s40 är Bosch Platina F5DP0R tändstift något att rekommendera?..

48 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en Volvo S40 2.0T som jag har gjort följande på;

14T turbo
Sportavgas
BSR luftfilter
Slutligen ska jag mappa bilen snart, då är min fråga ->Bosch Platina F5DP0R<- tändstift är dom att rekommendera?.
Då jag kommer få ca 240-260Hk?..

Tack på förhand!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
2 juni 2012
#2
Inte direkt någon större mening om målet endast är satt 240-260hk.

Nya org stift ifrån volvo funkar klanderfritt till den effekten. smile

Mvh


354 Inlägg
3 juni 2012
#3
Pill3 skrev:
Hej

Jag har en Volvo S40 2.0T som jag har gjort följande på;

14T turbo
Sportavgas
BSR luftfilter
Slutligen ska jag mappa bilen snart, då är min fråga ->Bosch Platina F5DP0R<- tändstift är dom att rekommendera?.
Då jag kommer få ca 240-260Hk?..

Tack på förhand!

Bosch Platina F5DP0R är vad du ska ha.
sen har autotech färdiga chip för din setup
jag har exakt samma
du bör ha en fas2 lmm åxå!


365 Inlägg
27 november 2012
#4
Bosch Platina F5DP0R är vad du ska ha.
sen har autotech färdiga chip för din setup
jag har exakt samma
du bör ha en fas2 lmm åxå!

För att väcka en några månaders gammal tråd, men är inne på samma sak här.


Varför bör man ha en fas2 lmm?

354 Inlägg
27 november 2012
#5
Du ska inte byta om du inte går för minst 260hk med tillhörande chip/mappning då givetvis..


365 Inlägg
28 november 2012
#6
ja jo.. Men varför bör man byta? Vad är det som skiljer dom åt mellan fas1 och fas2?

354 Inlägg
28 november 2012
#7
sökmotor,google: bottnad LMM,

fas 2 större diameter= mäter mer luft..


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2012
#8
rudarmy skrev:
sökmotor,google: bottnad LMM,

fas 2 större diameter= mäter mer luft..

När bottnar en Fas1 LMM då?  Du säger att Autotech har färdiga chip, är det sant? Om så är fallet är de anpassade för Fas2 LMM? annars kommer det inte fungera.  Varför byta bara LMM och inte spridare också? spridarna bottnar ju innan LMM...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2012
#9
zagzer skrev:
ja jo.. Men varför bör man byta? Vad är det som skiljer dom åt mellan fas1 och fas2?

Innerdiametern på luftmassemätarhuset är det som skiljer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2012
#10
Pill3 skrev:
Hej

då är min fråga ->Bosch Platina F5DP0R<- tändstift är dom att rekommendera?.
Då jag kommer få ca 240-260Hk?..

Tack på förhand!

Effekten du får beror på den komponent som först säger stopp. Din motor kanske inte har tolleranserna med sig och då kanske 220hk är max medans en annan har haft tur och ger 270hk. BSRs öppna filter är ett effektivt sätt att sänka effekten exempelvis.  Chip tar inte hänsyn till detta medan en mappning gör det. Chippning kan jämföras med en mattant som nitiskt ger dig en portion mat oavsett, medan en mappning är buffé där du själv väljer efter tycke och smak :-)



Jag brukar alltid rekommendera NGK iridium stift, men det kan spela kvitta egentligen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

354 Inlägg
28 november 2012
#11
torpis skrev:
rudarmy skrev:
sökmotor,google: bottnad LMM,

fas 2 större diameter= mäter mer luft..

När bottnar en Fas1 LMM då?  Du säger att Autotech har färdiga chip, är det sant? Om så är fallet är de anpassade för Fas2 LMM? annars kommer det inte  fungera.  Varför byta bara LMM och inte spridare också? spridarna bottnar ju innan LMM...

Jag har 14t 3dp o s v + ATM's steg 4 s40 2.0t chip
Vad jag vet så har de inte specifika chip för just fas2 LMM...
Sen kan jag inte svara för om fas1 LMM räcker längre än 26X+hk

Kontaktade ATM å då sa Patrik att jag kunde prova med fas2 LMM istället, för när det lite kallare ute så bottnade min LMM lite då och då..
citat Patrik: det är inte helt rätt men det funkar;)

0.04 högre lambda på besiktningspapperet 1.01 blev resultatet.
+ att jag ej har några problem med LMM el motorn efter det...
Sen om min fas1 LMM va lite kass förtäljer ej historien!
Men sånt har du väl bra koll på Henke wink
Sen håller jag med dig, mappning ska de va!

Mvh Bengt Holma



Sök