3033
Sök

Volvo S40 -04 2,0T brusten drivrem

36 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#1
Godkväll!

Min bil havererade nyss efter dagens körning. Släppte av en polare hos honom och sen la bilen av. Visade sig att drivremmen har gått av. Inget slit på remmen vad jag kan se utan den har gått rätt av. Ser ut ungefär som om någon klippt av den. Väldigt skarpt snitt.

Först och främst: Vad bör jag göra först? Är det svårt för en vanlig svensson att byta denna rem på en volvo s40?

Tackar för svar.


Påstängd
1 197 Inlägg
2 juni 2012
#2
Kamremmen? Har den gått av räcker det inte med att byta bara den tyvärr..


36 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#3
Nej. Drivremmen till AC, generator och servo. Dvs bilen laddar inte batteriet, styrningen är av lådbilskvalité och nu, i regnet kan man lika gärna blunda och köra för ACn är ur funktion.

Kamremmen är intakt.


Forummoderator
18 044 Inlägg
2 juni 2012
#4
Chewin skrev:
Nej. Drivremmen till AC, generator och servo. Dvs bilen laddar inte batteriet, styrningen är av lådbilskvalité och nu, i regnet kan man lika gärna blunda och köra för ACn är ur funktion.

Kamremmen är intakt.

Bara byt och kör igen. Innan du bytt den ska du inte köra bilen. Men sen är det lugnt. Det finns lite "OBS" dock. Utan drivrem laddar den inte. Ett mindre problem. Men även vattenpump stannar. Har bilen stannat pga dålig laddning är det lungt. Har den stannat pga av den har blivit för varm kan det vara en tråkig dag för dig. Byt. Starta. Håll ÖRNKOLL på tempmätaren med avstängd ACC!

Lycka till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#5
Bilen står där den står nu. Rör den inte en meter innan remmen är bytt.

Kan väl tillägga att en mystisk odör dök upp i samband med haveriet.
Luktade någonstans mellan brännt gummi och... skogsrök.

Körde hem den ca 600m från polaren till min parkering. Den stog liksom mitt i en korsning. Höll på att backa för att vända när laddningslampan började lysa, sen började lamporna blinka, sen lös ABS lampan, sen dog bilen.

Startade den med startkablar och körde hem den korta sträckan.


* Voff voff *
10 654 Inlägg
2 juni 2012
#6
Dieselsmurfen skrev:
Chewin skrev:
Nej. Drivremmen till AC, generator och servo. Dvs bilen laddar inte batteriet, styrningen är av lådbilskvalité och nu, i regnet kan man lika gärna blunda och köra för ACn är ur funktion.

Kamremmen är intakt.

Bara byt och kör igen. Innan du bytt den ska du inte köra bilen. Men sen är det lugnt. Det finns lite "OBS" dock. Utan drivrem laddar den inte. Ett mindre problem. Men även vattenpump stannar. Har bilen stannat pga dålig laddning är det lungt. Har den stannat pga av den har blivit för varm kan det vara en tråkig dag för dig. Byt. Starta. Håll ÖRNKOLL på tempmätaren med avstängd ACC!

Lycka till.

Nej, vattenpumpen drivs av kamremmen och inte av drivremmen på S40/V40!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 044 Inlägg
2 juni 2012
#7
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Chewin skrev:
Nej. Drivremmen till AC, generator och servo. Dvs bilen laddar inte batteriet, styrningen är av lådbilskvalité och nu, i regnet kan man lika gärna blunda och köra för ACn är ur funktion.

Kamremmen är intakt.

Bara byt och kör igen. Innan du bytt den ska du inte köra bilen. Men sen är det lugnt. Det finns lite "OBS" dock. Utan drivrem laddar den inte. Ett mindre problem. Men även vattenpump stannar. Har bilen stannat pga dålig laddning är det lungt. Har den stannat pga av den har blivit för varm kan det vara en tråkig dag för dig. Byt. Starta. Håll ÖRNKOLL på tempmätaren med avstängd ACC!

Lycka till.

Nej, vattenpumpen drivs av kamremmen och inte av drivremmen på S40/V40!

//Brådhis

Sorry. Då känns det lungt för TS del...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 044 Inlägg
2 juni 2012
#8

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 654 Inlägg
2 juni 2012
#9
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Bara byt och kör igen. Innan du bytt den ska du inte köra bilen. Men sen är det lugnt. Det finns lite "OBS" dock. Utan drivrem laddar den inte. Ett mindre problem. Men även vattenpump stannar. Har bilen stannat pga dålig laddning är det lungt. Har den stannat pga av den har blivit för varm kan det vara en tråkig dag för dig. Byt. Starta. Håll ÖRNKOLL på tempmätaren med avstängd ACC!

Lycka till.

Nej, vattenpumpen drivs av kamremmen och inte av drivremmen på S40/V40!

//Brådhis

Sorry. Då känns det lungt för TS del...

Jepp! Bara för honom att hänga dit en ny rem och starta. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#10
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Bara byt och kör igen. Innan du bytt den ska du inte köra bilen. Men sen är det lugnt. Det finns lite "OBS" dock. Utan drivrem laddar den inte. Ett mindre problem. Men även vattenpump stannar. Har bilen stannat pga dålig laddning är det lungt. Har den stannat pga av den har blivit för varm kan det vara en tråkig dag för dig. Byt. Starta. Håll ÖRNKOLL på tempmätaren med avstängd ACC!

Lycka till.

Nej, vattenpumpen drivs av kamremmen och inte av drivremmen på S40/V40!

//Brådhis

Sorry. Då känns det lungt för TS del...

Misstänkte också att vattenpumpen inte drevs av drivremmen. Enligt mekonomens webbkatalog driver drivremmen endast AC, Generator och Servo.


* Voff voff *
10 654 Inlägg
2 juni 2012
#11
Chewin skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:

Nej, vattenpumpen drivs av kamremmen och inte av drivremmen på S40/V40!

//Brådhis

Sorry. Då känns det lungt för TS del...

Misstänkte också att vattenpumpen inte drevs av drivremmen. Enligt mekonomens webbkatalog driver drivremmen endast AC, Generator och Servo.

Jepp! Helt korrekt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#12
Har ju Heynes gör-det-själv bok, men faktum är att jag är ungefär lika mekanisk som ett murmeldjur. Vet väl vart remmen ska sitta osv men är ju ganska nojjig att sabba något.

Är det lika komplicerat som boken får det att låta? Eller är det utförbart för någon med begränsade kunskaper inom ämnet?


Forummoderator
18 044 Inlägg
2 juni 2012
#13
Jag postade fel. Sorry. Redigerat... Rodnar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 654 Inlägg
2 juni 2012
#14
Chewin skrev:
Har ju Heynes gör-det-själv bok, men faktum är att jag är ungefär lika mekanisk som ett murmeldjur. Vet väl vart remmen ska sitta osv men är ju ganska nojjig att sabba något.

Är det lika komplicerat som boken får det att låta? Eller är det utförbart för någon med begränsade kunskaper inom ämnet?

Med rätt verktyg (något att använda för att släppa spänningen på spännrullen) är det extremt enkelt bara du lägger remmen rätt. Chansen att du lyckas förstöra nå´t är mycket liten om du inte får för dig att slå en knut på remmen eller vevar vilt omkring dig med verktygen.

Själv ogillar jag Haynes-böckernas tillkrånglade beskrivningar... Jag slår vad om att steg ett i beskrivningen som vanligt är: "lyft av minuspolen på batteriet" wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#15
Vad för verktyg kan det röra sig om? Ska vilketfall som helst in till stan imorgon och köpa en ny rem, då kan jag lika gärna skaffa något vettigt att utföra det med. Har redan grundläggande verktyg som...hammare...spett och hylsnyckelsats wink


Forummoderator
18 044 Inlägg
2 juni 2012
#16
Brådhis skrev:
Chewin skrev:
Har ju Heynes gör-det-själv bok, men faktum är att jag är ungefär lika mekanisk som ett murmeldjur. Vet väl vart remmen ska sitta osv men är ju ganska nojjig att sabba något.

Är det lika komplicerat som boken får det att låta? Eller är det utförbart för någon med begränsade kunskaper inom ämnet?

Med rätt verktyg (något att använda för att släppa spänningen på spännrullen) är det extremt enkelt bara du lägger remmen rätt. Chansen att du lyckas förstöra nå´t är mycket liten om du inte får för dig att slå en knut på remmen eller vevar vilt omkring dig med verktygen.

Själv ogillar jag Haynes-böckernas tillkrånglade beskrivningar... Jag slår vad om att steg ett i beskrivningen som vanligt är: "lyft av minuspolen på batteriet" wink

//Brådhis

Rätta mig nu men det är väl bara att få dit remhelvetet och starta bilen? Spännrullen kan väl kräva lite uppmärksamhet dock. hade samma problem på en bil förra veckan men men... Byt - Kör. Eller? Har batteriet blivit lite urladdat så kör en bra sväng eller ladda över natten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#17
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Chewin skrev:
Har ju Heynes gör-det-själv bok, men faktum är att jag är ungefär lika mekanisk som ett murmeldjur. Vet väl vart remmen ska sitta osv men är ju ganska nojjig att sabba något.

Är det lika komplicerat som boken får det att låta? Eller är det utförbart för någon med begränsade kunskaper inom ämnet?

Med rätt verktyg (något att använda för att släppa spänningen på spännrullen) är det extremt enkelt bara du lägger remmen rätt. Chansen att du lyckas förstöra nå´t är mycket liten om du inte får för dig att slå en knut på remmen eller vevar vilt omkring dig med verktygen.

Själv ogillar jag Haynes-böckernas tillkrånglade beskrivningar... Jag slår vad om att steg ett i beskrivningen som vanligt är: "lyft av minuspolen på batteriet" wink

//Brådhis

Rätta mig nu men det är väl bara att få dit remhelvetet och starta bilen? Spännrullen kan väl kräva lite uppmärksamhet dock. hade samma problem på en bil förra veckan men men... Byt - Kör. Eller? Har batteriet blivit lite urladdat så kör en bra sväng eller ladda över natten.

Är ganska så säker på att själva bytet inte är några problem i sig. Jag menar den sitter ganska bra till, man ser allting från utsidan, och enligt boken är det så vitt jag vet inga större konstigheter att få dit skiten. Problemet är att boken förklarar saker i två delar. Ena delen beskriver demonteringen utan GDI, den andra delen förklarar hur man gör det med GDI. Det är där förståndet sinar på mig.


* Voff voff *
10 654 Inlägg
2 juni 2012
#18
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Chewin skrev:
Har ju Heynes gör-det-själv bok, men faktum är att jag är ungefär lika mekanisk som ett murmeldjur. Vet väl vart remmen ska sitta osv men är ju ganska nojjig att sabba något.

Är det lika komplicerat som boken får det att låta? Eller är det utförbart för någon med begränsade kunskaper inom ämnet?

Med rätt verktyg (något att använda för att släppa spänningen på spännrullen) är det extremt enkelt bara du lägger remmen rätt. Chansen att du lyckas förstöra nå´t är mycket liten om du inte får för dig att slå en knut på remmen eller vevar vilt omkring dig med verktygen.

Själv ogillar jag Haynes-böckernas tillkrånglade beskrivningar... Jag slår vad om att steg ett i beskrivningen som vanligt är: "lyft av minuspolen på batteriet" wink

//Brådhis

Rätta mig nu men det är väl bara att få dit remhelvetet och starta bilen? Spännrullen kan väl kräva lite uppmärksamhet dock. hade samma problem på en bil förra veckan men men... Byt - Kör. Eller? Har batteriet blivit lite urladdat så kör en bra sväng eller ladda över natten.

Jepp! Precis så är det. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 654 Inlägg
2 juni 2012
#19
Chewin skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:

Med rätt verktyg (något att använda för att släppa spänningen på spännrullen) är det extremt enkelt bara du lägger remmen rätt. Chansen att du lyckas förstöra nå´t är mycket liten om du inte får för dig att slå en knut på remmen eller vevar vilt omkring dig med verktygen.

Själv ogillar jag Haynes-böckernas tillkrånglade beskrivningar... Jag slår vad om att steg ett i beskrivningen som vanligt är: "lyft av minuspolen på batteriet" wink

//Brådhis

Rätta mig nu men det är väl bara att få dit remhelvetet och starta bilen? Spännrullen kan väl kräva lite uppmärksamhet dock. hade samma problem på en bil förra veckan men men... Byt - Kör. Eller? Har batteriet blivit lite urladdat så kör en bra sväng eller ladda över natten.

Är ganska så säker på att själva bytet inte är några problem i sig. Jag menar den sitter ganska bra till, man ser allting från utsidan, och enligt boken är det så vitt jag vet inga större konstigheter att få dit skiten. Problemet är att boken förklarar saker i två delar. Ena delen beskriver demonteringen utan GDI, den andra delen förklarar hur man gör det med GDI. Det är där förståndet sinar på mig.

Har du en 2,0T som du skrivit i rubriken så har du inte en GDi-motor. GDi satt bara 1,8i.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

36 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#20
Fanns inga remmar till just min bil. Så jag köpte alternativa remmar. Längden i mm på defekt rem är 1750mm, remmar jag inhandlade är 1841mm och 1853mm. Enligt Mekonomen ska remmen vara minst 1845mm på min bil. Tycker något verkar skumt.



Sök