3685
Sök

Generator Problem

845 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
Har en kompis vars generator beter sig lite konstigt. När bilen är kall laddar generatorn ca 14.21 volt. När man har vart ute och kört ett tag kan det bli så att den bara laddar 13v. Efter nån timme slutar bilen helt att ladda och när man kommer hem, stängt av motorn, och sen ska starta den igen efter ca 15 min, är den död, bara klickar och man måste kabla igång. Det är en Volvo 740 GLE - 88. Den har nytt batteri samt ny kol i generatorn.

Min fråga är då = Kan det vara så att generatorn är slut och behöver bytas?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 juni 2012
generatorn verkar vara slut ja. skaffa en inbytes. kolla med så jordningen stämmer.

C H E V R O L E T <3

21 761 Inlägg
4 juni 2012
Jimpiz skrev:
samt ny kol i generatorn.

Är det bara kolen som är bytta, eller byttes hela regulatorn?

Jag brukar rekommendera att byta hela regulatorn, ganska onödigt att byta enbart kolen när själva regulatorn kanske är väldigt gammal och riskerar att gå sönder inom kort. smile

Lyser inte batterilampan när generatorn slutar att ladda?
Vart mäter ni spänningen, på batteriet eller nere på generatorns B+?
Senast redigerat av Drönirettab (4 juni 2012)

845 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
Hej Batterinörd. Såklart byttes hela regulator smile. Vi mäter på generatorns + och på batteriets för att se omdet är någon läcka ut eller något.. Men det skiljer bara runt 0.10v.

21 761 Inlägg
4 juni 2012
Kolla hur släpringarna ser ut, de kan vara nednötta så att kolen inte har något att ge kontakt i. I det läget lyser heller inte batterilampan fastän generatorn inte ger laddning, har varit med om just detta på en generator till en Granada. smile

Sök