3840
Sök

Audi a4 1.8T 97 dör plötsligt

47 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Hej!
En kompis har problem med sin audi a4 1.8T

Det är så att den närsomhelst kan dö. när jag var med och testkörde så funkade den ca 15min. dagen innan 4minuter för honom själv.

Motorn går som den ska, när den går.
När motorn lägger av så går varvräknaren i botten även om växel är i och bilen rullar, och ibland kan den vakna till när du rullar. ett väldigt obehagligt sätt att köra bil i.
vi stog på tomgång efter felet. efter en stund vandrar tomgången ner till 200 rycker stonkar jobbar upp sig till normal 900, sen lägger av helt igen (lätt att starta efteråt ). När den lägger av så klickar det i något/några relän.

Jag fick känslan att det bör vara tändnings låset. kan någon styrka?

Någon som har en susning om vad det ska kunna vara?
Tacksam för svar!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2012
Spontanråd; försök hitta någon med VagCom så du kan få ut felkoderna. Borde inte vara helt omöjligt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

47 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Spontanråd; försök hitta någon med VagCom så du kan få ut felkoderna. Borde inte vara helt omöjligt

vi har kollat runt och inte hittat någon som har (letar vidare).
I värsta fall får en verkstad felsöka

6 Inlägg
6 juni 2012
Hejsan jag har också en a4 med lika bekymmer fast en 2.4.har kollat felminne där står det motorstyrdon spärrat:(
så får du nå tips om vad det kan vara så hör gärna av dej mvh micke

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2012
mazda62sex skrev:
it_mutt skrev:

vi har kollat runt och inte hittat någon som har (letar vidare).
I värsta fall får en verkstad felsöka

Eller hålla ut tills jag passerar om 3 veckor wink tongue KOlla med verkstäderna, en del har vänligheten att kolla felkoderna för lite fikabröd

vw_fastback skrev:
Hejsan jag har också en a4 med lika bekymmer fast en 2.4.har kollat felminne där står det motorstyrdon spärrat:(
så får du nå tips om vad det kan vara så hör gärna av dej mvh micke

Det är ett vanligt fel med imobilizern. Hur är skicket på ditt bilbatteri? Mes då dålig spänning kan skapa detta problem.

Annars är det nog rätt stor risk att det är den ökända kabeln mellan själva boxen och tändningslåset som spökar (hutlöst vanligt fel).
Senast redigerat av it_mutt (6 juni 2012)

47 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
Bad bilägaren beställa en läsare
http://www.24.se/obd2-can-vag-felkodsla … c-227.aspx

den bör funka?
hade likadan fast till volvo duglig funktion.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2012
mazda62sex skrev:
Bad bilägaren beställa en läsare
http://www.24.se/obd2-can-vag-felkodsla … c-227.aspx

den bör funka?
hade likadan fast till volvo duglig funktion.

Ja den bör fungera, sen hur bra vågar jag inte säga. Kör Själv VagCom just för att jag tycker det är betydligt bättre (men ja, mer omständligt då det alltid behövs en dator o även en drös dyrare)

Men ja den bör, utifrån vad där står, fylla sin funktion

Administratör
2 978 Inlägg
6 juni 2012
Låter som att strömförsöjningsrelät börjar ge sig... sitter under instrumentpanelen och har ofta sifforna 30 på sig.. Kan räcka att löda om det.

En kopp av den svarta såsen...

6 Inlägg
6 juni 2012
Hej igen jag har kollat laddning bytt x-relä,kamaxellägesgivarna.men den har ju aceppterat nyckeln så vore det imobilizern så skulle nyckel symbolen tändas skulle även finnas en fel kod på stöldskydd eller tänker jag helt fel nu...

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2012
vw_fastback skrev:
Hej igen jag har kollat laddning bytt x-relä,kamaxellägesgivarna.men den har ju aceppterat nyckeln så vore det imobilizern så skulle nyckel symbolen tändas skulle även finnas en fel kod på stöldskydd eller tänker jag helt fel nu...

Du har inte en exakt felkod på det hela?

Att du får "motorstyrdon spärrat" -borde- (inte garanterat givetvis) innebära något strul mellan immon och styrdonet
Senast redigerat av it_mutt (6 juni 2012)

47 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
vw_fastback skrev:

Du har inte en exakt felkod på det hela?

Att du får "motorstyrdon spärrat" -borde- (inte garanterat givetvis) innebära något strul mellan immon och styrdonet

vet inte felkoden men bilen lämnades in till någon amatörverkstad och de bytte någon vevhusgivare.

Sök