Vivendi skrev:
Jag skulle vilja dra i handbromsen.
Det verkar inte riktigt som ni vet vad ni ska använda bilen till, vilka behov ni har? Jag menar en Ka och en V70 fyller GANSKA olika behov...
Börja i den änden, ringa in era behov, så blir det MYCKET lättare att hitta rätt bil.
Hur många ska åka i den? Åker det folk i baksätet regelbundet? Är säkerheten viktig? Behöver ni dra något ibland? Kommer ni dra ofta? Ska den köras så mycket att bränsleförbrukningen spelar roll? Kör ni på dåliga vägar och behöver markfrigång? Ska det packas med massa hästsaker i bilen? Ska bilen fungera för långresor? Hur mycket bagageutrymme behövs? Spelar det roll om bilen är fram- eller bakhjulsdriven?
tack för din brainstorming, får mig/oss och tänka till! åker inte mkt folk i vår bil, ngn gång i månaden att man har en polare, användningen kommer bli mestadels för damen då hon ska pendla till sin häst, 5-6 mil tur- o retur. vi drar inte hästsläp 2-3-4x max då hennes pappa och syster har hästar och bil med släp.
hon kör denna strecka VARJE DAG! bilen ska kunna fungera för en o annan långresa om året men inte så viktigt. bränslesnål är egentligen allas dröm så de vill man ha. framhjulsdrift kanske o föredra då vi bor på landet och har egen skottning o etc. bagageutrymmet sisådär, behöver kunna frakta lite ved o matkassar mestadels. säkerheten är rätt viktig då hon är ute på vägarna varje dag. du snackade om min konstrast på bilval, haha. de va så att jag bara kollade på en KA då min bror hade en sådan för några år sedan, Rquired här på forumet kastade bort den fort i o med säkerheten. vad har du för förslag själv nu när du vet användningsområde? blivit rekommenderad ford focus, japanare som nissan, mitsubishi o opel alla olika modeller. jag diggar att du drog i handbromsen och slår mig lite på fingrarna som dom flesta gör på forumet nu när jag stressar. TACK!
volvo_1987 skrev:
eller köp en billig bil som bara går att köra och spar till en nyare smile
jo jag vet! haft riktig otur med bilen nu tyvärr. väntar iaf helgen ut. förslag? läs vad jag kräver i början av tråden
Sarge skrev:
Du ska inte ha dragkrok på bilen då, så det går att dra ett hästsläp om behovet uppstår?
tack för tipset, måste tänkas på som du säger!
Malheus skrev:
Mitsubishi Carisma med 1.8 motorn är trevlig, EJ GDI motorn. Det finns nyare (Gärna över 00 så får du underredsbehandling) med gamla 1.8 bensinaren
jag har hört mig för en del med olika folk och dom säger inte konstigt nog samma sak, dom håller, billiga o reparera verkar de som med.vad är de för skillnad på motorerna du nämner och varför ska man ej ta en GDI?
HÖR UPP ALLESAMMANS!
jag var idag och kollade på en ford Ka, en s40, volvo 850, 855, runt runt runt, alla samma problem, ROST.
jag blev fan tokig av annonserna för dom utelämna så mkt detaljer så jag har lärt mig en läxa.
från o med nu är de stor prio och jag kommer fråga en EXTRA GÅNG x1000000!!!! en annan sak, 75% av dom bilarna jag ringt på eller tyckt vart intressanta ha vart ashmed, ali, abdulla eller mohammed som har ägt med talanglösa språkkunskaper! jag HATAR såna! jag är själv utlänning men klarar inte av dessa lögnare och egotrippade snubbar(off topic)!!!! jag vill ha en medelsvensson, gammal tant alt. gubbe som kört bilen!
i alla fall, imorgon ska jag hålla till utmed väg 25, halmstad och växjö, startar tidigt och skall åka runt till olika bilfirmor och scanna samt dom kanske kommande blocketförslag ni hjälper mig med.
kom gärna med förslag. kan åka en bra bit för en fin bil så tänk inte så mkt på avstånd. kan också ta med en polare som bygger bilar från grund. (han var med idag)
tänkte jag skulle ta lite kort under min resa och kort o dokumäntera vilken skit man kan stöta på i annonser och annat, vilken oärlighet man stöter på men också vilket schysst folk man kan träffa, finns säkert guld där ute o tillsammans ska vi hitta de!
TO BE CONTINUED!
TACK!