2395
Sök

Mitsubishi Evolution VIII 8 / Stance and tuning 2013/2014 DEL 2

Motorn är renoverad och är hel smidd numera, nu letar jag efter dom sista små delarna så jag kommer till 500 WHP. Projektet innehåller även stance fitment stuk! Och små uppdateringar så evon blir välkommen till träffar runt om i... Visa mer

131 105 Visningar
Projektet avslutat 6 februari 2014
267 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#1
Del 2, Performance.  Nu är det dags att slutföra detta bygget. Varit stopp ett tag. Från sida 19!
Senast redigerat av nkevo (23 september 2013)


267 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-c38e1f5a6605da97d5ee8b30c49505c1.jpg
Då börjas det att skruva ner!



https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-4f68ecb56215d78be7c6e9e866f8811f.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-65de2f3df13dbca48bad485fb215d154.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-1d6f6455f8a17ea439d1654392025eb8.jpg
Efter 40 min så ser det ut så här!


https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-7f271aa3112cb47e636c8b2e4011df6b.jpg
tog bort startmotorn för att komma åt att lossa tråget.


https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-981abc1b82027a8d415262479306323a.jpg
Snart är allt loss

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-dda049ca89a28d02916f1ba634da4348.jpg
Då va det bara att kolla om det finns något glappt här! Oljan såg fin ut och det låg bara små små korn i botten på tråget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-f0cf3f5f347d51592c108207fde8cac8.jpg
Hittade felet, 1a vevlagret är glappt, allt annat så riktigt bra ut. Skaplig lättnad! så nya bättre vevlager blir att beställa!


267 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-7c038589fb20441baa9c98c9b73dbe98.jpg
När ja inte kom längre med motorn så började jag plocka isär lysena för lite lackning!


https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-ebda224c9edeeb3da01cab3f966cb8c1.jpg
Då va dom ur! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-f264f69f979ad1fda25cf4e2f0d7b7a4.jpg
Tog bort dom tråkiga oranga blinkers glasen


https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-60030e10a654b49309cfd42080cd8895.jpg
resultat, glasen kommer på efter jag har polerat dom! Mer han jag inte idag! Kommer mer vart efter smile


17 Inlägg
8 juni 2012
#4
Lycktorna blev ju fräcka! big_smile detta kommer att följas!

Bmw 325i -93. http://www.garaget.org/?car=293381
Ge den en kommentar!

267 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#5
andreasanderssn skrev:
Lycktorna blev ju fräcka! big_smile detta kommer att följas!

Man tackar! big_smile Ja det blir en grym skillnad från orginal smile


267 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#6
Har beställt lite grejer idag:

HKS Oljefilter
Hawk Hps bromsbelägg fram+bak
Acl race vevstak lager
Ralliart pedaler ( Hemma)
Växelspak höjning (hemma)
Kolfiber backspeglar (på väg från england)
Äkta kolfiber vinyl till instrument brädan och alla små detaljer.

Vi börjar med det. det kommer fler beställningar!


1 255 Inlägg
8 juni 2012
#7
Vad ska du ha istället för de oranga blinkersglasen då?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

267 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#8
Anubis skrev:
Vad ska du ha istället för de oranga blinkersglasen då?

Ingenting, bara tar bort dom helt enkelt så ser det mycket snyggare ut.


1 255 Inlägg
8 juni 2012
#9
Nickyk skrev:
Anubis skrev:
Vad ska du ha istället för de oranga blinkersglasen då?

Ingenting, bara tar bort dom helt enkelt så ser det mycket snyggare ut.

Okej trodde de satt ihop med själva glaset på framlyserna =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

267 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#10
Anubis skrev:
Nickyk skrev:
Anubis skrev:
Vad ska du ha istället för de oranga blinkersglasen då?

Ingenting, bara tar bort dom helt enkelt så ser det mycket snyggare ut.

Okej trodde de satt ihop med själva glaset på framlyserna =P

Nej då, det gör det inte smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63413/63413-64e0bc2bcc8a129bcff882ca82001a98.jpg


Snickare
407 Inlägg
9 juni 2012
#11
Detta kommer följas lycka till:)


267 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#12
Andersson_T5 skrev:
Detta kommer följas lycka till:)

Tackar smile En så kallad expert på motorer kollade på motorn i morse och han kunde säga till 99,9 % säkerhet att hade jag kört 1-5 min längre så hade hela skiten brakat ihop.
Tog bort alla lager vid vevstakarna och det såg kanon ut, så vi behöver varken ta bort veven eller slipa om den! Riktigt skönt då jag annars måste hinka ut hela motorn. smile

Beställde även hem 3liter Motul 300 75w90 till växellådan då jag tycker den går trögt när man ska växla fort och är varm. Borde vara tvärt om!?

Tänkte köra på formula f1 okq8 oljan till motorn. någon som har ett bättre tips?


56 Inlägg
9 juni 2012
#13
Jag kör motul 300V-15W50 i min evo


1 255 Inlägg
9 juni 2012
#14
Castrol edge sport 10w60 är bra annars alltid kört med den i mina bilar smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

267 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#15
Motul vet jag är bra, men det är en beställnings vara. har nämligen tillgång till F1 oljan, men får nog ta och beställa lite oljor från JRM smile


1 255 Inlägg
9 juni 2012
#16
Nickyk skrev:
Motul vet jag är bra, men det är en beställnings vara. har nämligen tillgång till F1 oljan, men får nog ta och beställa lite oljor från JRM smile

Castrol edge sport 10w60 finns ju på mekonomen annars =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

267 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#17
Anubis skrev:
Nickyk skrev:
Motul vet jag är bra, men det är en beställnings vara. har nämligen tillgång till F1 oljan, men får nog ta och beställa lite oljor från JRM smile

Castrol edge sport 10w60 finns ju på mekonomen annars =P

Sant, men men motul är nog lite bättre smile Dyrt=bra? ;D


1 255 Inlägg
9 juni 2012
#18
Castrols är ju inte billig heller de är väl samma prisklass men kör på de som känns bäst bra oljor båda 2 smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

267 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#19
Nu har jag Kollat och suttit och tänkt på en sak..

Det här med extern "screamerpipe" wastegate.

Jag funderar på att köpa ett grenrör med inbyggd anslutning till ext wastegate.

Nu till frågan. MÅSTE jag ta bort Orginal WG som sitter på turbon eller går det att strypa den på något sätt eller hur funker hela procesen? Har tänkt att koppla in Ext WG och hur går jag då till väga med en 38mm Wg.

Lite rörigt kanske men jag vill gärna få svar!


267 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#20
Varit i garaget i dag med några polare och fixat lite bara, lackade intercoolern och snyggade till den och gjorde klart lysena! Silikon runt hela så det inte kommer kondens i dom så nu ska dom vara täta.

Men har även kollat lite runt turbon och insåg att det bara är 2,5" downpipe så det måste jag byta och även kolla upp turbon så allt är okej.

Ska ner till garaget i morgon igen och ta bilder då jag glömde kameran hemma.
Kan även ta kort på lagrena och veven, delade meningar där hur vida skadade dom är, men det kommer snart bli bra smile



Sök