3817
Sök

Laddtrycket försvinner, 940 LTT -98

Muffinsmugglare
54 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Har problem med laddtrycket på min 940, slangen mellan wastegate och turbo råkade ramla av, har en pysventil monterad, när detta hände så började ju bilen tokladda, såg att den närmade sig 1.4 bar, har inställt så den ska ladda 0.8, så tog det lugnt och satte tillbaka slangen när jag kom hem, när jag körde bilen igen så vägrade den ladda mer än 0.4, har försökt hela dagen med att komma på vad felet är, får den att ladda upp mot 0.8 igen, men då tappar den trycket och lägger sig på 0.3-0.4 igen, någon som vet vad som försigår? hmm

Helt original i motorn förutom bränslechip och pysventil från KL och luftfilter från BSR.
Senast redigerat av baRon- (9 juni 2012)

Muffinsmugglare
54 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Funrider skrev:
Intercooler kass?

Har sprutat på med startgas överallt, men inget hände, men ska kolla intercoolern imorgon, tack för förslaget!

82 Inlägg
9 juni 2012
Det kvittar om du sprutar med stargas det kan vara en spricka i tryckrör/ic det ser du inte förrän du får upp tryck, alltså måste du provtrycka systemet från turbon och se.

Volvotrimmare
323 Inlägg
9 juni 2012
en slang på tryckrör som spruckit eller troligtvis intercoolern, original har plast intercooler som brukar dela på sig och du märker det endast när du laddar för annars håller den ihop:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Muffinsmugglare
54 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Streeetkadett skrev:
en slang på tryckrör som spruckit eller troligtvis intercoolern, original har plast intercooler som brukar dela på sig och du märker det endast när du laddar för annars håller den ihop:)

Tack för tipset, får testa byta lite slangar till tryckrören osv smile

1 062 Inlägg
9 juni 2012
baRon- skrev:
Funrider skrev:
Intercooler kass?

Har sprutat på med startgas överallt, men inget hände, men ska kolla intercoolern imorgon, tack för förslaget!

testa att prova trycka intercooler, ta tex en gammal innerslang med ventil och så sätter du en gummi bit på ena anslutningen och ventil på andra, och pumpa med luftpåfyllare och se om du får något utslag på mätaren, i mitt fall hördes det ett pysande ljud och blev inget tryck.

Muffinsmugglare
54 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Ricky skrev:
baRon- skrev:
Funrider skrev:
Intercooler kass?

testa att prova trycka intercooler, ta tex en gammal innerslang med ventil och så sätter du en gummi bit på ena anslutningen och ventil på andra, och pumpa med luftpåfyllare och se om du får något utslag på mätaren, i mitt fall hördes det ett pysande ljud och blev inget tryck.

Ok, får testa provtrycka den då smile glömde skriva också att om jag tar bort slangen mellan turbo och wastegate så börjar den ladda på för fullt igen till ca 1.4 bar

Muffinsmugglare
54 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Kollade ICn och den verkar tät, samt slangarna och tryckrören ser bra ut, har fått många förslag på att det är wastegaten, så en ny justerbar är beställd, får se om det hjälper något smile

Industritekniker
433 Inlägg
10 juni 2012
baRon- skrev:
Kollade ICn och den verkar tät, samt slangarna och tryckrören ser bra ut, har fått många förslag på att det är wastegaten, så en ny justerbar är beställd, får se om det hjälper något smile

Tips till nästa gång: Dra ett spännband runt ic:n (runt gavlarna) så håller den ihop bättre. Oftast spricker/lossnar gavlarna när man laddar på. Det kan räcka med fegladd typ 1,1bar så pajjar det.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Muffinsmugglare
54 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
Magistern skrev:
baRon- skrev:

Tips till nästa gång: Dra ett spännband runt ic:n (runt gavlarna) så håller den ihop bättre. Oftast spricker/lossnar gavlarna när man laddar på. Det kan räcka med fegladd typ 1,1bar så pajjar det.

Ok, tack för tipset!

Sök