3027
Sök

Lite praktiska tips ang ljudisolering av skåpbil? (Har sökt ganska mycket).

6 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#1
Jag har sökt både här och där angående ljudisolering men söker lite mera praktiska råd än vad jag lyckats söka mig fram till. Det mesta jag läser handlar om vägljud och skrammel som folk vill minska för att få bättre ljud ur steroen, men för min del handlar det mycket om motorljud. Bilen i fråga är en skåpbil Peugeot Boxer 98 (samma som Fiat Ducato och Citroen Jumper) och det väsnas som bara den, man blir helt väck efter en dag i den, låter ju som en traktor där inne.

Av det jag läst mig till så finns det asfalt/bitumen mattor, butylmattor (silent coat/m1 mattor) och även dämpmassa (t ex http://www.swedac-acoustic.se/sidor/sto … .htm#DC-P5 ).

Om förstått det rätt så kan asfaltsmattorna lossna om man inte fått till dem ordentligt. De skulle jag kanske kunna slänga på golvet, men funderar på butylmattor under motorhuven. Sitter de kvar där? Räcker det med att göra rent och smacka dit dem o de sitter?

Vill jag göra detta ordentligt så bör jag väll plocka bort instrumentpanel och inredning för att komma åt torpedväggen, eller görs det lämpligen på andra sidan, dvs inne i motorrummet?

Hjulhusen skapar nog en del brus, men där verkar lite svårt att lägga mattor. Den här dämpmassan man rollar på, kan det fungerar där, eller är det bättre att satsa på mera mattor inne i kupen?

Dörrlisterna är kanske lite slitna. Är det lätt att byta dem själv?

Är det lönt att isolera väggen till skåpet? Jag upplever som sagt att det mesta ljudet kommer från dieselmotorn, men att det är ett stort skåp bak kanske bidrar till det höga ljudnivån? Det känns som om motorljudet gör att jag inga hör något vägljud, eller något annat för den delen, får sitta och skrika till passageraren.

Och sen undrar jag om någon har lite andra praktiska tips för just min skåpbil. Jag ska kanske påpeka att jag köpte den för 20000kr, så att lämna in den och få det gjort av proffs för 8000kr är inte att föredra.

Kan jag förvänta mig att ljudnivån går ned med ovanstående medel? Eller är det bara vägljud och skrammel som fixas med mattor/dämpmedel?

Tackar på förhand!

5 119 Inlägg
11 juni 2012
#2
Hade lite störande vägljud i mercan som jag störde mig på. Jag satte asfaltsmatta mot hjulhusen. Och sen en skumgimmimatta över det. Vart grym skillnad. Och borde väl funka lika mot motorljud. Om jag förstått det rätt så dämpar väl asfaltsmatta,betumin matta resonans och vibrationer. Vilket gör att ljudet minskar. Typ skumgummi mattor eller vad man ska kalla dom dämpar väl rent ljud typ.

Jag skulle satsa på både skumgummi och betumin på torped, en bit eller hela golvet med dämpmatta över. Vanlig betumin matta funkade kanon å lägga på mina ljulhus. Värmer man dom blir dom väldigt böjbara och lättplaserade.

Skulle tro att du tjänar en del om du dämpar mot skåpet med. Är ju trotsallt en ganska stor resonanslåda. Men där borde det väl räcka med lite betumin som dämpar vibrationer i plåt osv. Vibrerar säkert en del av fartvind och liknande.

Hur är det med taket? Är ju en stor yta som kan skapa ljud. Kanske är värt å vibrationsdämpa där med.

Nu är jag ingen expert utan bara funderar och spekulerar. Vet bara att det funkade kanon och göra så i lin bil. Någon mera kunnig får rätta mig om jag tänker fel. Tror i alla fall att jag är på rätt spår.
Senast redigerat av mb_pucken (11 juni 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#3
Tackar... Jag har sökt och sökt angående det här, men de flesta tycks isolera för just vägljud... Vilket lyx om jag kunde höra vägljud, motorljudet slår ut det mesta... Jag får börja plocka bort så mycket inredning det går, det kommer att bli ett jäkla jobb men skulle jag få det gjort på verkstad skulle det kosta lite väl mycket.

Ingen som har erfarenhet på att isolera mot högljudda dieselmotorer?


Sök