3357
Sök

Stolsvärme i volvo 240

RED LIGHT´S
554 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
Hej nu är det så att jag tänkte koppla in stolsvärme i volvon smile det sticker ut en honkontakt i varje stol så frågan är om jag kan ta en + kabel (från en säkring) och via en on/off brytare till kontakten och sedan bara jorda den eller måste man ha något annat speciellt som stegreglage eller någon begränsare så de inte bli så varmt eller något ?

tack på förhand 
//Frippe

1 008 Inlägg
12 juni 2012
I stolarna sitter det en termostat i serie med värmeslingorna i sits/svank, som bryter när tempen går uppåt.
Innan du börjar koppla så kolla att slingorna och termostaten är hela genom att ohmmäta slingan mellan plus och minus, det är nämligen mycket vanligt med trasiga stjärtgrillar på 240.

Själva inkopplingen är så original precis som du skrivit, så det blir bra.

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
okej jo misstänkte att det var något sådant var bara fundersam fall det va något relä eller så.. smile men då ska det kopplas in stolsvärme!! men som du sa ohmmäta eller summra slingan så se man ju om den är hel smile Tack för hjälpen smile

/Frippe

21 761 Inlägg
13 juni 2012
Inte alls ovanligt att stolvärmen slutat fungera. Som jag förstår så kan orsaken ganska ofta vara att man sätter ner ena knät i sätet när man böjer sig in för att göra något, då blir det en stor punktbelastning så att någon tråd går av. Har själv trasiga värmeslingor i min 240, men ids inte fixa det. smile

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
oj.. har gjort det ett antal ggr... hoppas dom är hel.. tongue

Evildan
13 juni 2012
Är du säker på att det är kabeln till stolsvärmen och inte kabeln till "säkerhetsbältes varnaren"?
Det sitter en fjäderbelastad sådan under stolen.

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
aa den funkar den men denhära ligger bara löst..

Evildan
13 juni 2012
turbo_shit skrev:

dåså, då är det stolsvärmekabeln du hittat, nice till slutet på juli när snön kommer hos er däruppe wink

21 761 Inlägg
13 juni 2012
Jag har en GLT och stolvärmen är original, där sitter strömbrytarna på varsin sida om handbromsspaken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14406/14406-69fd959031c51b14f576e71a803cdaef.jpg

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
turbo_shit skrev:

dåså, då är det stolsvärmekabeln du hittat, nice till slutet på juli när snön kommer hos er däruppe wink

Ja fan å wink nä är i projetbilen så ska inte användas förens vintern smile

RED LIGHT´S
554 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Sedär, ska kolla var dom passa bäst smile

Sök