4301
Sök

Saab 900 2,0t konstigt laddtryck

251 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#1
tja har lite funderingar vad som kan va anledningen började med att jag rasade motorn på saaben köpte en annan saab som jag tog motorn från när jag hämtade reservdels saaben så laddade den till mitten på det röd fältet bytte över motorn till den andra bilen då laddar den till det gula (0,6bar) bara bytte även senare över magnetventilen från reservdels bilen då höjdes ladet till slutet på det gula 0,9bar men inte till mitten på det röda som den gjorde i första bilen trode först att då va den chipad men vart orginal box i va kan ha gjort laddet?


Leg. nöt
460 Inlägg
12 juni 2012
#2
Är det 900 Talladegan du pratar om? Isåfall går inte nålen ut på det röda (vad jag kan minnas), likadant på 9-3.

Det har pratats tidigare om detta i andra trådar och om jag inte minns fel var det något om att man kan ändra nånting i mätaren(?) så att den går fullt ut.

SAAB

251 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#3
japp 900 talladega men hur menar du me att den inte går ut på det röda? menar du orginal eller i huvedtaget?
motorn jag tog laddade mer i bilen jag tog den från det var märkbar skilnad inte alls lika rapp nu som i den andra bilen vilket jag blir lite fundersam över för jag har flyttat över allt utom styrboxen
Senast redigerat av t_mackan (12 juni 2012)


155 Inlägg
12 juni 2012
#4
äh, häng inte upp dig på det. Går den inte ut på det röda och den är orginal så är det bra! Annars hade jag börjat klia mig i skallen. För det betyder att laddtrycket skenar av någon anledning.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
12 juni 2012
#5
Är det verkligen 0,1bar du är fundersam över?

Byt tändstift, tändkassett, börja använda punkter när du skriver och framför allt ge oss mer information.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 juni 2012
#6
UhrJr skrev:
börja använda punkter när du skriver och framför allt ge oss mer information.

... Amen

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Leg. nöt
460 Inlägg
12 juni 2012
#7
t_mackan skrev:
japp 900 talladega men hur menar du me att den inte går ut på det röda? menar du orginal eller i huvedtaget?
motorn jag tog laddade mer i bilen jag tog den från det var märkbar skilnad inte alls lika rapp nu som i den andra bilen vilket jag blir lite fundersam över för jag har flyttat över allt utom styrboxen

Ja, jag menade original.

Och sedan (tjatigt? Ja, men ack så viktigt) som andra nämnt i tråden redan, för att du ska kunna få den hjälp du vill ha, skriv tydligt, mer informativt och använd dig gärna utav , . och ny rad emellanåt.


Sen en fråga: Har du provat att använda sökfunktionen här?
Jag kan garantera att du lär hitta svar på dina frågor, åtminstonde något åt rätt håll om du utnytjar den.
Senast redigerat av Baxtr (12 juni 2012)

SAAB

251 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#8
det jag var mest fundersam över innan jag tog motorn från reservdelsbilen så laddade den till mitten på det röda på apc.n jag får det till att det är en bit över 1bar för nu laddar den 0,9 å då är den på slutet av det gula vet ju att med den gammla motorn när slangen till wg,n paja gick det inte att ladda mer än 1,1bar för då klipte tändning alla säger att utan chip kan man inte ladda mer än runt 1bar sen klipper det så hur kan det va möjligt att den har laddat så utan chip å kan det ha varit skadligt för motorn?


457 Inlägg
14 juni 2012
#9
t_mackan skrev:
det jag var mest fundersam över innan jag tog motorn från reservdelsbilen så laddade den till mitten på det röda på apc.n jag får det till att det är en bit över 1bar för nu laddar den 0,9 å då är den på slutet av det gula vet ju att med den gammla motorn när slangen till wg,n paja gick det inte att ladda mer än 1,1bar för då klipte tändning alla säger att utan chip kan man inte ladda mer än runt 1bar sen klipper det så hur kan det va möjligt att den har laddat så utan chip å kan det ha varit skadligt för motorn?

Härligt grabben, du vill ha hjälp ser jag! Läs vad dom andra har skrivit ovan. Ta till dig det. Sen efter det, utgår du därifrån när du skriver.

Och en sak till, snälla. Försök formulera om det här sista du skrev. Det är ju grekiska för guds skull!

251 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#10
jo bara det att vet inte hur det kan vara möjligt att den har laddat till mitten på det röd på apc mätaren utan chip och vad som kan ha orsakat det?


251 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#11
"Aern" såg att du laddar 1,5bar med din vart går din apc mätare vid det laddet?


1 036 Inlägg
14 juni 2012
#12
sätt in en laddtrycksmätare och återkom hur mkt den laddar?? min går till nästan slutet av röda fältet och på min laddtrycksmätare jag monterat så visar de då 1.3 bar


1 036 Inlägg
14 juni 2012
#13
t_mackan skrev:
jo bara det att vet inte hur det kan vara möjligt att den har laddat till mitten på det röd på apc mätaren utan chip och vad som kan ha orsakat det?

Defekt magnetventil, sliten wastegateklocka, defekta slangar..


251 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#14
lite svårt eftersom att bytte över motor paketet det va när motorn satt i den första bilen den laddade så nu laddar den 0,9 (slutet på det gula) i denna bilen å då har jag bytt över allt utom boxen så det är det jag tycker är skumt


251 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#15
formulerar om mig lite eftersom folk inte verkar förstå riktigt vad jag menar. har två stycken saab 900 rasade motorn i talladegan så jag tog motorpaketet från den andra med slangar å magnetventil allt utom styrboxen.bilen den satt i först laddade till mitten på det röda. och bilen den sitter i nu laddar 0,9 till slutet på det gula min fråga är då vad som kan ha gjort att den laddade mer i första bilen?


Leg. nöt
460 Inlägg
14 juni 2012
#16
Det tog för mig ganska exakt 5 minuter att vara sjysst och googla fram några sidor åt dig som du kanske kan hitta ett svar på.
Ett tips, du borde provat de!

Det kanske inte är rätt informationsinnehåll men här kommer dom (första länken som faktiskt är här på garaget):

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=216865

http://www.zatzy.com/teknik/107888-saab … tryck.html

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=240606

http://www.vems.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=238


Och sedan en sak till, åter igen, använd sökfunktionen som finns här, den är till stor hjälp!
Jag kan garantera att du lär hitta svar på dina frågor, åtminstonde något åt rätt håll om du utnytjar den.


Varsågod t_mackan!
Senast redigerat av Baxtr (14 juni 2012)

SAAB

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 juni 2012
#17
Rätta mej om jag har fel, men läser inte det där "APC"-systemet av en massa saker och ställer laddtrycket lite olika hela tiden? Dvs att bilen kan ladda dynamiskt i princip?

Så att nålen kan röra på sej lite "hur som helst" smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

5 710 Inlägg
15 juni 2012
#19
LeafBox skrev:
Rätta mej om jag har fel, men läser inte det där "APC"-systemet av en massa saker och ställer laddtrycket lite olika hela tiden? Dvs att bilen kan ladda dynamiskt i princip?

Så att nålen kan röra på sej lite "hur som helst" smile

På en T7 motor ja....på en T5 motor som det är frågan om här nej.

MVH Jonas
..............

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 juni 2012
#20
jonTe skrev:
LeafBox skrev:
Rätta mej om jag har fel, men läser inte det där "APC"-systemet av en massa saker och ställer laddtrycket lite olika hela tiden? Dvs att bilen kan ladda dynamiskt i princip?

Så att nålen kan röra på sej lite "hur som helst" smile

På en T7 motor ja....på en T5 motor som det är frågan om här nej.

Ah damn, so close tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök