3319
Sök

745 Gl drar soppa och svartryker

199 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#1
Min bil, vilket är en 745 gl -90 försöker konvertera om till diesel har jag misstankar om, då han svartryker som satan! Och till de så försvinner det soppa lika snabbt.. testat att byta btr och spridare och då försvann felet, men 10 mil senare var det tillbaka igen.. kan det vara stiften som gjort sitt? andra alternativ till varför han gör som han gör?
Kan tillägga att bilen går i princip som han ska, ingen större skillnad i ork. enda som är gjort åt motorn är v-kam.


Forummoderator
26 361 Inlägg
12 juni 2012
#2
Fungerar lambdasonden..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

199 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Fungerar lambdasonden..?

den är ny så det räknar jag med..


Forummoderator
26 361 Inlägg
12 juni 2012
#4
Spelar det nån roll om han är kall eller varm när felet uppstår?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

199 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#5
felet finns oavsett om den är kall eller varm.


160 Inlägg
12 juni 2012
#6
ställ den på stoppet i 10 min så funkar den sen smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)

199 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#7
Daniieel skrev:
ställ den på stoppet i 10 min så funkar den sen smile

Gör ingen skillnad.. varstoppet på denna är välbeprövat wink


Forummoderator
26 361 Inlägg
12 juni 2012
#8
Slain skrev:
felet finns oavsett om den är kall eller varm.

Det är inte kallstartsventilen som har hängt sig då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

199 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#9
Mack skrev:
Slain skrev:
felet finns oavsett om den är kall eller varm.

Det är inte kallstartsventilen som har hängt sig då?

kan ju testa koppla ur den å kolla, de är den gröna under insuget va?


4 Inlägg
13 juni 2012
#10
drar den olja ?? kolla i luftfiltret om den är nersketen av olja ??

199 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#11
Robby skrev:
drar den olja ?? kolla i luftfiltret om den är nersketen av olja ??

läker lite vid oljepåfyllningen men inge mer än de brukar, kollade luftfiltret igår å blåste rent de, hittade inget mer än lite damm.


4 Inlägg
13 juni 2012
#12
då är det inte det som jag misstänker...hmmm...blå färgat rök eller verkligen svart moln ? har du kollat på färgen på tändstiften ?? om de är svarta eller ljusbrunt färg som choklad, det säger hur bilen bränner soppan

199 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#13
Robby skrev:
då är det inte det som jag misstänker...hmmm...blå färgat rök eller verkligen svart moln ? har du kollat på färgen på tändstiften ?? om de är svarta eller ljusbrunt färg som choklad, det säger hur bilen bränner soppan

helsvart rök.. tänkte testa å byta stiften ifall de är dom som är halvkassa men inte kollat dom något i övrigt.


Forummoderator
26 361 Inlägg
13 juni 2012
#14
Slain skrev:
Mack skrev:
Slain skrev:
felet finns oavsett om den är kall eller varm.

Det är inte kallstartsventilen som har hängt sig då?

kan ju testa koppla ur den å kolla, de är den gröna under insuget va?

Går man efter den här tråden så ska den väl vara svart?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=204064

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

562 Inlägg
13 juni 2012
#15
Finns mycket olika förslag att ge, men har svårt att tro att LH 2.4 går in och lambdareglerar redan vid kallstart... Bränsletrycksregulatorn kanske har börjat läcka? Lossa på vakuumslangen mellan bränsletrycksregulator och se om det kommer bensin, det ska det inte göra men om det mot förmodan gör det så har du garanterat felet där.

9-5 Aero Sedan -05

199 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#16
micke-opel skrev:
Finns mycket olika förslag att ge, men har svårt att tro att LH 2.4 går in och lambdareglerar redan vid kallstart... Bränsletrycksregulatorn kanske har börjat läcka? Lossa på vakuumslangen mellan bränsletrycksregulator och se om det kommer bensin, det ska det inte göra men om det mot förmodan gör det så har du garanterat felet där.

btr:en har jag bytt nyligen - felet försvann temporärt men efter ca 10mil återkom det igen. mellan btr:en och vad? den dom fortsätter frammåt antar jag, är lite trött nu så är som småseg..


562 Inlägg
14 juni 2012
#17
Slain skrev:
micke-opel skrev:
Finns mycket olika förslag att ge, men har svårt att tro att LH 2.4 går in och lambdareglerar redan vid kallstart... Bränsletrycksregulatorn kanske har börjat läcka? Lossa på vakuumslangen mellan bränsletrycksregulator och se om det kommer bensin, det ska det inte göra men om det mot förmodan gör det så har du garanterat felet där.

btr:en har jag bytt nyligen - felet försvann temporärt men efter ca 10mil återkom det igen. mellan btr:en och vad? den dom fortsätter frammåt antar jag, är lite trött nu så är som småseg..

Oj jag missade visst att skriva mellan BTR och insug, vakuumslangen emellan, men är BTRen bytt till en schysst ska det såklart inte vara några problem med den smile
Senast redigerat av micke-opel (14 juni 2012)

9-5 Aero Sedan -05

199 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#18
micke-opel skrev:
Slain skrev:
micke-opel skrev:
Finns mycket olika förslag att ge, men har svårt att tro att LH 2.4 går in och lambdareglerar redan vid kallstart... Bränsletrycksregulatorn kanske har börjat läcka? Lossa på vakuumslangen mellan bränsletrycksregulator och se om det kommer bensin, det ska det inte göra men om det mot förmodan gör det så har du garanterat felet där.

btr:en har jag bytt nyligen - felet försvann temporärt men efter ca 10mil återkom det igen. mellan btr:en och vad? den dom fortsätter frammåt antar jag, är lite trött nu så är som småseg..

Oj jag missade visst att skriva mellan BTR och insug, vakuumslangen emellan, men är BTRen bytt till en schysst ska det såklart inte vara några problem med den smile

tog lös den slangen idag å kom ingen soppa där, vilket är båda bra å dåligt då den verkar vara hel men vet inte vad felet är.. tongue


562 Inlägg
14 juni 2012
#19
Har du blinkat ut felkoder? Finns ju alltid risk att det är någon tempgivare som matar på för mycket soppa, luftmassemätare som ger fel signal etc.. men märkligt att det har funkat klockrent i 10 mil för att sedan komma tilbaka?

9-5 Aero Sedan -05

199 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#20
micke-opel skrev:
Har du blinkat ut felkoder? Finns ju alltid risk att det är någon tempgivare som matar på för mycket soppa, luftmassemätare som ger fel signal etc.. men märkligt att det har funkat klockrent i 10 mil för att sedan komma tilbaka?

dessa 2 är också bytta, däremot höll felsökningsdosan på å gnällde över spjälläges nånting vill jag minnas.. jo vart lite småless när ja trodde han funkade som han skulle å sen börja igen.



Sök