2716
Sök

Frågor: VW Golf VR6 Syncro

2 656 Inlägg
13 juni 2012
#21
matteeee skrev:
ekelund88 skrev:
matteeee skrev:
Var tar 65 vägen om man rycker drivaxlarna då?

det snurrar ändå??? :p bara att de inte driver fram för man plockat axlarna? äru med?

Ja, klart det snurrar men det driver ingenting, då har du ju 100% driv bak.... Exakt samma om du har framhjulen i luften eller på blankis...

Skillnaden mot t ex Torsen, som inte kan föra över ALL kraft (max 75% bak), som kommer att stå och spinna med framhjulen, men inte driva på bakhjulen alls. (Dock löser dom ju det med lite EDL osv..)
Eller bakhjulen: http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE

nej du har inte 100 % bak min står upphissad kom och testa säger jag

kraften skjuts bak från 95% fram 5% till 65-35 maximalt när hjulen släpper fram har du nån annaninfo så tryck upp en letmegoogleitforyou så blir jag nöjd .. du kan ju ta o kolla på min film om inte annat när jag inte har nått fäste när jag sladdar ändå är bilen markant mer fwd än rwd som det inte borde vara i ditt resonemang för då borde jag kunna sladda runt som en rwd bil ...


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 juni 2012
#22
Du får nog gå en kurs i dynamisk fysik. När du sladdar har du minimalt grepp på alla axlar. Då snurrar det överallt och du har ganska lite drivning överallt (men en jävla massa snurr). Det är möjligt att utväxlingen fram / bak ger 65 - 35 i snurr, men det som driver bilen är ändå de hjul som har grepp. Hissar du upp framhjulen har dom inget grepp, samma på is. En syncro kommer att ta sig framåt ändå, av 100% drivning på bakhjulen. Det gör INTE en Torsen-quattro utan EDL eller diffspärr, för den kan max överföra 75%. Det innebär att man får allt "snurr" på hjulen utan grepp.
Du blandar kanske ihop snurr med driv..? Hur det snurrar är ointressant om däcken inte har grepp..

/Mattias

3 354 Inlägg
13 juni 2012
#23
matteeee skrev:
Du får nog gå en kurs i dynamisk fysik. När du sladdar har du minimalt grepp på alla axlar. Då snurrar det överallt och du har ganska lite drivning överallt (men en jävla massa snurr). Det är möjligt att utväxlingen fram / bak ger 65 - 35 i snurr, men det som driver bilen är ändå de hjul som har grepp. Hissar du upp framhjulen har dom inget grepp, samma på is. En syncro kommer att ta sig framåt ändå, av 100% drivning på bakhjulen. Det gör INTE en Torsen-quattro utan EDL eller diffspärr, för den kan max överföra 75%. Det innebär att man får allt "snurr" på hjulen utan grepp.
Du blandar kanske ihop snurr med driv..? Hur det snurrar är ointressant om däcken inte har grepp..

då kan man väl säga att det bara blir max 35% av effekten från motorn som når bakhjulen i en syncro även när främre axlar är borttagna.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 656 Inlägg
13 juni 2012
#24
matteeee skrev:
Du får nog gå en kurs i dynamisk fysik. När du sladdar har du minimalt grepp på alla axlar. Då snurrar det överallt och du har ganska lite drivning överallt (men en jävla massa snurr). Det är möjligt att utväxlingen fram / bak ger 65 - 35 i snurr, men det som driver bilen är ändå de hjul som har grepp. Hissar du upp framhjulen har dom inget grepp, samma på is. En syncro kommer att ta sig framåt ändå, av 100% drivning på bakhjulen. Det gör INTE en Torsen-quattro utan EDL eller diffspärr, för den kan max överföra 75%. Det innebär att man får allt "snurr" på hjulen utan grepp.
Du blandar kanske ihop snurr med driv..? Hur det snurrar är ointressant om däcken inte har grepp..

det är ju inte lönt att diskutera med dig :p den driver aldrig ALDRIG 100 % av kraften bak viscon skulle koka och rasa efter 10 hårdgaskörningar och för att inte tala om vinkelväxlen för det HÅLLER inte för 100% bak ... inte på en vr6 syncro iaf www.vr6.nu är en bra sida att du kan regga dig på för att få info om just denna bilmodell vet ej hur mycket information du har på området


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 juni 2012
#25
Nä, det är inte lönt att diskutera med mig, för du begriper inte det här. Det kvittar hur mycket det snurrar fram respektive bak. Det är vad som driver bilen framåt som ger någonting. Om framhjulen har NOLL grepp så driver den ingenting fram och resten bak (dvs ALLT - 100%). Eftersom syncron fungerar på det vis den gör kommer det att bli så - oavsett utväxling och "snurr-ratio" som du säkert har rätt i är 65-35 på dessa.
Men en Torsen-quattro (Torque Sensing) blir till en helt öppen diff vid en sån här situation och kommer inte att kunna överföra någon kraft alls, 100% går till det hjulpar som saknar grepp = inget driv alls (förutom det som jag kallar förluster i att få hjulen att bara snurra)

I det avseendet är syncron en "bättre" lösning, men nu är det ju sällan man hamnar med framhjulen på nollfriktion, varför Torsen är en i praktiken bättre lösning. När man sen bromsar spinnande hjul/axlar med EDL-system ihop med ABS-informationen så kan även Torsen överföra kraft vid nollfriktion på en axel, så då är problemet "löst" bakvägen.
Se ännu en? http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ

Det du menar är när du har fullt grepp på alla hjul och syncron är i "full lock". Då driver den säkerligen 35 bak och 65 fram.

/Mattias

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 juni 2012
#26
ekelund88: http://www.awdwiki.com/en/volkswagen/
Under "Golf Mk2 Syncro" finns följande att läsa:
The coupling locks when slipping occurs and up to near 100% of torque is automatically transferred to rear axle.

Tror du mig nu?
Senast redigerat av matteeee (14 juni 2012)

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juni 2012
#27
Ni borde lyssna på matteeee ;P

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 juni 2012
#28
LeafBox skrev:
Ni borde lyssna på matteeee ;P

Ja, jag vill nog kalla mig påläst i ämnet iaf.. Tyvärr är jag inte världsmästare på att uttrycka mig så att andra begriper alltid, så jag får väl försöka förbättra det smile

/Mattias

2 656 Inlägg
14 juni 2012
#29
matteeee skrev:
ekelund88: http://www.awdwiki.com/en/volkswagen/
Under "Golf Mk2 Syncro" finns följande att läsa:
The coupling locks when slipping occurs and up to near 100% of torque is automatically transferred to rear axle.

Tror du mig nu?

fast detta är en mk3 vr6 syncro är det samma system ? annars får jag väl se mig överbevisad


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 juni 2012
#30
ekelund88 skrev:
matteeee skrev:
ekelund88: http://www.awdwiki.com/en/volkswagen/
Under "Golf Mk2 Syncro" finns följande att läsa:
The coupling locks when slipping occurs and up to near 100% of torque is automatically transferred to rear axle.

Tror du mig nu?

fast detta är en mk3 vr6 syncro är det samma system ? annars får jag väl se mig överbevisad

Har väldigt svårt att tänka mig att mk3 har samma system.- Framför allt till en vr6 som bra mycket mer kraft än gti mm.

sånna fall är det ju som att påstå att en Volvo 855gl har likadana bromsar som en 850R låter ju lika vansinnigt.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (14 juni 2012)

C H E V R O L E T <3

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 juni 2012
#31
Möjligen inte exakt lika, dimensionering och liknande kan säkert skilja, men en viskokoppling fungerar på samma sätt oavsett. Båda är dessutom från samma leverantör. Viskokopplingen fungerar så i sin natur.

På Mk4 är det exakt samma lösning på 4cyl som 6cyl bilar, så varför inte på Mk2/Mk3?

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juni 2012
#32
Children-Of-Bodom skrev:
sånna fall är det ju som att påstå att en Volvo 855gl har likadana bromsar som en 850R låter ju lika vansinnigt.

Självklart är det lite värre knutar osv, men varför skulle dom ändra hur det funkar bara för att den har mer effekt?
Senast redigerat av LeafBox (14 juni 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 juni 2012
#33
matteeee skrev:
Möjligen inte exakt lika, dimensionering och liknande kan säkert skilja, men en viskokoppling fungerar på samma sätt oavsett. Båda är dessutom från samma leverantör. Viskokopplingen fungerar så i sin natur.

På Mk4 är det exakt samma lösning på 4cyl som 6cyl bilar, så varför inte på Mk2/Mk3?

Hade inte en aning om det ang mk4an. Men det är nog som du säger. varför inte på mk2 & 3. Inga större skillnader sånna fall. lät bara lite ologiskt i mina öron.

C H E V R O L E T <3

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 juni 2012
#34
LeafBox skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
sånna fall är det ju som att påstå att en Volvo 855gl har likadana bromsar som en 850R låter ju lika vansinnigt.

Självklart är det lite värre knutar osv, men varför skulle dom ändra hur det funkar bara för att den har mer effekt?

Nä min tanke var ju att eftersom mk2 aldrig kom med vr6 så är ju inte mk2´s syncron anpassad till en vr6 eftersom mk2ans syncro är ju anpassad efter deras motorer/krafter. Vr6 har ju bra mkt mer vrid att bjuda på. Då bör ju delarna slitas bra mycket mer än vanligt mm . Därför antog jag att mk3ans syncro är en ny modell då.

C H E V R O L E T <3

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 juni 2012
#35
Här står att det är samma:
The aforementioned viscous coupling 4WD system was found in the Mk2 generation of transverse-engined A2-platform vehicles, including the Volkswagen Golf Mk2 and Jetta. It was also found on the Volkswagen Type 2 (T3) (Vanagon in the US), Mk3 generation of Golf and Jetta, 3rd generation of Volkswagen Passat B3 (which was based on a heavily revised A-platform), and the Volkswagen Eurovan.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(f … s_Coupling
Senast redigerat av matteeee (14 juni 2012)

/Mattias

2 656 Inlägg
14 juni 2012
#36
matteeee skrev:
Här står att det är samma:
The aforementioned viscous coupling 4WD system was found in the Mk2 generation of transverse-engined A2-platform vehicles, including the Volkswagen Golf Mk2 and Jetta. It was also found on the Volkswagen Type 2 (T3) (Vanagon in the US), Mk3 generation of Golf and Jetta, 3rd generation of Volkswagen Passat B3 (which was based on a heavily revised A-platform), and the Volkswagen Eurovan.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(f … s_Coupling

fast det är ju inte samma på 1.8-2.0 och tdin som på 2.9an


15 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#37
matteeee skrev:
Alltså, kan ingen någonting? Det är inte 50-50, det är inte 70-30 och det är inte 90-10. Det är DYNAMISKT, det förändras. När framhjulen slirar övergår kraften (något långsam reaktion på en visco-koppling) delvis till bakhjulen.
Vid behov (noll grepp på framhjulen) kommer all drivkraft att gå till bakhjulen (vilket ger ungefär 95% då lite förluster till framhjulen finns). När framhjulen har fullt grepp kommer bakhjulen att få minimalt med kraft (då behövs det ju inte heller....)
Så 50-50, 70-30 osv blev till allt mellan 95-5 och 5-95 ungefär smile


Att VW inte byggt bilen för att RWD-konverteras beror på att dom inte ser några fördelar med det på en AWD-bil. Vill du ha en RWD-bil så köp det från början istället...

Men visst, du kan ju också plocka främre drivaxlar, svetsa in och utgående axel i syncro-diffen och svetsa bakdiffen. Sen märker du hur länge vinkelväxeln fram håller. Jag gissar på 10min.

Rallycross osv kan nog byta till tvärdiffar fram och bak ja, för att få maximalt med kraft där grepp finns. En lamelldiff funkar som syncro-diffen fast mellan framhjulen respektive mellan bakhjulen istället för mellan fram och bak-axel. På samma sätt där så kommer kraften att gå till det hjul som inte spinner - dvs där kraften gör nytta.

Sådana här svar gillar ja när folk öppnar munnen så man lär sj big_smile


15 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#38
Det här ''torsen'' är det nått liknande system som audi har på sina bilar mot vw?

Sen det där x-drive som bmw har så hör man ju på reklamen att det är gubbstatus, säkrare o köra o bla bla = nå elektriskt skit som inte går o koppla bort, det värsta som finns i en bil så är ju antisladd och antispinn det tar bort själen ur bilen!!

Om vi jämför vr6'an med en audi a3'a quattro är den lättare att göra den då ''bakhjulsdriven''?

ja matteeee du har rätt i varför inte köpa en rwd bil direkt, men varför va som alla andra? tongue

sen så diskuterar vi pojkar inte klyver atomer...
Senast redigerat av Detox (14 juni 2012)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juni 2012
#39
Detox skrev:
Det här ''torsen'' är det nått liknande system som audi har på sina bilar mot vw?

Sen det där x-drive som bmw har så hör man ju på reklamen att det är gubbstatus, säkrare o köra o bla bla = nå elektriskt skit som inte går o koppla bort, det värsta som finns i en bil så är ju antisladd och antispinn det tar bort själen ur bilen!!

Om vi jämför vr6'an med en audi a3'a quattro är den lättare att göra den då ''bakhjulsdriven''?

sen så diskuterar vi pojkar inte klyver atomer...

A3 har dock INTE Torsen ("riktig" quattro)
Utan den har en Haldex-diff = exakt samma som 4-motion och även Volvos(?)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

15 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#40
LeafBox skrev:
Detox skrev:
Det här ''torsen'' är det nått liknande system som audi har på sina bilar mot vw?

Sen det där x-drive som bmw har så hör man ju på reklamen att det är gubbstatus, säkrare o köra o bla bla = nå elektriskt skit som inte går o koppla bort, det värsta som finns i en bil så är ju antisladd och antispinn det tar bort själen ur bilen!!

Om vi jämför vr6'an med en audi a3'a quattro är den lättare att göra den då ''bakhjulsdriven''?

sen så diskuterar vi pojkar inte klyver atomer...

A3 har dock INTE Torsen ("riktig" quattro)
Utan den har en Haldex-diff = exakt samma som 4-motion och även Volvos(?)

och det är? yikes



Sök