13 juni 2012
Trådstartare
Jag har försökt hitta information och dieselkvalitéer lite var stans, men jag blir inte klok.
Och andra verkar inte ha samma erfarenhet som mig.
På min diesel-Impreza från 2009 så är det jättestor skillnad på bränslet. Och lustigt nog är det tvärtom mot mina erfarenheter med bensinbilar och mackar.
Preem ACP - Bilen knackar rejält "kall", 15c ute och den tappar vridmoment så att det märks, men varvar bättre.
Luktar dessutom bara kemiskt, kan inte sätta fingret på lukten.
Bilen är någon tredjedels sekund långsammare på att starta både kall och varm.
Känns som att den första varven inte vill starta alls.
Får gasa som om det vore en bensinare för att komma iväg, men inte lika lättdödad som med Shell-diesel.
Shell CityDiesel - Enstaka knack, men trött på alla varvtal. Märkbart tråkigare att köra. Dieseln luktar Lacknafta rakt av.
Startar normalt men motorn dör extremt lätt på dragläge och vid ivägkörning. En missad tändning och den dör.
Jet Diesel - Samma mack som min bensin-R5 knappt startar på morgonen med, går bilen som en dröm och drar 0,2 l/mil mindre. Startar riktigt snabbt både kall och varm. Även om man gasar för dåligt vid dragläge så vill den inte dö, utan hugger nån gång och puttrar igång igen.
Dieseln luktar helt enkelt bara Diesel.
Hur i helv* kan det skilja såhär mycket på olika mackar, eller är Subbans boxermotor så otroligt känslig för bränslekvalitet?
På tanklocket står det att jag inte får ha någon andel miljöbränsle i tanken, är JETs diesel fri från RME?