Hejsan har lyckats slå av fyra hjulbultar och känner att jag måste ha igång min bil snarast så tänkte om någon har en vettig lösning vill helst slippa borra och gänga om ! Tack på förhand Mvh Filip
Ta loss den plattan som bultarna sitter fast i. Det är enkelt, sedan när dom väl är ute så kan du bara knacka loss dom och ersätta med nya:) Ta ett kort rakt framifrån om du inte förstår hur du ska göra så ska jag försöka förklara närmare.
DU ska alltså ta loss såpass mycket att du kan dra ut drivaxeln.
Är det lösa bultar så blir det svårt att bara banka ur dom, Men prova svetsa på mutter, eller värm som fasen runt om bulten, och prova gänga ur om man får ett bra tag runt dom nu!
Om det är pinnbultar som sitter i navet så kan det gå att banka, men försök gärna att värma, Det gör skillnad !
Om du tar och hammrar lite lätt på dom bultarna som redan är avdragna så borde dom ploppa ut på baksidan av skivan. För att få dit nya hela så får du nog dock ta av skivan.
Yes problemet är ju att det är lösa bultar så ingenting man kan banka ur ! Tänkte om man kanske kunde värma och ta en rör-tång, annars låg svetsa fast en ny skalle på plats 2
Är det en volvo 740 det handlar om är det pinnbultar inpressade i navet från insidan, så ta lös navet och slå ut pinnbultarna och far till närmsta volvo handlare och skaffa nya
Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
Om du tar och hammrar lite lätt på dom bultarna som redan är avdragna så borde dom ploppa ut på baksidan av skivan. För att få dit nya hela så får du nog dock ta av skivan.
Alltså det är ingen volvo utan en audi a4 och det där är driv axeln ?
Det är ju inte mycket att gripa tag i med en rörtång men du kan ju alltid prova, annars kan du ju köpa en griskuk på biltema, ska nog fungera bra ifall du inte får tag på en svets.
Det är ju inte mycket att gripa tag i med en rörtång men du kan ju alltid prova, annars kan du ju köpa en griskuk på biltema, ska nog fungera bra ifall du inte får tag på en svets.
Jo där har vi det griskuk var det jag detta skall kollas upp imorgon, svets har jag !
Jaha okej läste inte hela rubriken så missade bil modelll men känner du någon som har gasol /gas svets så du kan värma och sedan ta en svets tång och vrida ut dom
Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
Jaha okej läste inte hela rubriken så missade bil modelll men känner du någon som har gasol /gas svets så du kan värma och sedan ta en svets tång och vrida ut dom
Har endast en pinnsvets, men skall testa med en griskuk imorgon annars blir det väll till att svetsa på något antar jag då !
Svetsa på en mutter direkt då, då värmer du även bulten samtidigt och du slipper att grispitten kommer gå av direkt och då blire bara värre då den är av härdat stål = stenhårt att borra i
Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
Svetsa på en mutter direkt då, då värmer du även bulten samtidigt och du slipper att grispitten kommer gå av direkt och då blire bara värre då den är av härdat stål = stenhårt att borra i
Haha det där var fan tur att du sa det, får leta efter men m14 med 1.50 stigning imorgon och svetsa fast då
Behöver ju inte va exakt, du kan ju svetsa dit en större mutter också utan problem bara att gasa på med svetsen så du verkligen smälter ihop muttern me pinnbulten så kan du dra ut den utan problem
Senast redigerat av Volvo_164 (13 juni 2012)
Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
Behöver ju inte va exakt, du kan ju svetsa dit en större mutter också utan problem bara att gasa på med svetsen så du verkligen smälter ihop muttern me pinnbulten så kan du dra ut den utan problem
jo det är ju rätt smart, tackar så mycket för alla snabba och bra svar !