Mannenmyten skrev:
Well, faktum kvarstår att de som författat detta förslag har en kunskap om bilhobbyn som är lika med noll. Det blev pinsamt uppenbart strax efter den första vågen av protester då de som stod bakom förslaget försvarade sig med att "vårt förslag är inte menat att drabba veteranbilsägare". Varpå jag förbluffat frågade mig "Vaddå veteranbilsägare? Var kommer veteranbilarna in i sammanhanget? Det står ingenstans i förslaget något om bilars årsmodeller". Nu är vi där igen och förslagets författare försöker på nytt försvara sig efter våra senaste argument och hävdar därför att "ingen inom bilhobbyn kommer drabbas, oavsett årsmodell på deras bilar" typ.
Jag personligen blir mer och mer övertygad om att de på Naturvårdsverket (hette det så?) inte har en aning om vad bilhobbyn i Sverige innebär och av det skälet allena kan de knappast ses som trovärdiga då de desperat, först NU efter vår reaktion, försöker hävda att vi inte kommer beröras av den eventuella förändringen. Tycker det känns som en dålig efterhandskonstruktion, det där senaste yttrandet från deras sida.
Till att börja med så har jag svårt att se hur de ens skulle ha någon anledning att bry sig om bilhobbyn i Sverige, det är inte deras uppgift.
Precis som namnet avslöjar har Naturvårdsverket som -mål- att värna om naturen (natur och miljö, och jag tänker inte gå in exakt på vad de pysslar med).
OM det är ett problem att det ex.vis, vi säger för sakens skull, skrotas massa bilar av illegala skrotare, som ex.vis dumpar olja och annan bråte i naturen, ja, då är det klart det kommer noteras och försöka åtgärdas.
Det du (och så många andra) inte verkar förstå, är att det -inte- är riktat att sätta åt folk som oss, som har bilar som hobby. Det är -inte- ett steg i att bli av med veteranbilar eller tvinga folk att köpa nya delar eller skrota bilen.
Vad "ni" (ta åt sig den som känner för det, känner någon sig träffad så skiter jag i det, då det inte är riktat mot någon specifik) inte heller verkar förstå är att detta är ett -f ö r s l a g-. Inte "Ja såhär kommer det bli till punkt och pricka om ingen säger emot". Ska det bli någon lag av det, så ska det i sin tur utformas, när DET väl är utformat och säger "f*ck bilhobbyn" då har jag full förståelse för om folk blir förbannade.
Det är mycket "jag tror" "jag antar" "jag gissar" i hela tråden. Självfallet får alla tro och gissa vad de vill. Och om, och jag säger -om-, det nu backas för att det har blivit sådan uppståndelse (vilket jag personligen inte tror, då jag anser att hutlöst mycket av uppståndelsen är baserat på "hörde du om...inte? Nej en polare sa att..."), så vad är problemet?
Men att tjura över ett förslag, som kanske 1/10 som engagerar sig i tråden har läst (OCH dessutom förstått), är bara...trams